Alinoe Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Du synes med andre ord at det å bli nektet å snakke i et fora av en tredjepart, der du egentlig var invitert og skulle få tale, er akkurat det samme som at en hvilke som helst tulling ikke får lov å si hva han vil på dagsrevyen når han vil? Det fremstår for meg veldig merkelig. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Mener du at alle bør få tale som de vil på lillehammer kulturfestival? Jak Erik Kjuus? Tore Tvedt? Skal ikke festivalen få ha kontroll over eget innhold? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes det er kjempeflott at Fritt Ord her har tatt et valg basert på en bevisst, etisk tankegang og samvittighet. Og om dette pr. definisjon hadde vært brudd på ytringsfriheten (noe jeg mener det ikke er), så hadde ikke det gjort meg noe heller. Jeg har aldri vært for absolutt ytringsfrihet. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Faen, ytringsfriheten min er innsnevret fordi jeg ikke får snakket på den litteraturfestivalen. Antakelig din også. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 GrandMa: Dette forumet er ikke åpent for alle. Det er åpent for alle som ikke poster noe forumets eiere ikke vil ha postet her. Det er greit nok. Om en tredjeperson, eller kritikk fra andre utenfor forumet, skal føre til at en bruker med meninger som avviker fra normalen blir utestengt, derimot, så er det noe helt annet. Slik ser i hvert fall jeg det, men det er tydeligvis flere her som mener at det å bestemme over egne m,edier, og det å bruke makt for å presse et medie til ikke å trykke/si/gjøre noe, er akkurat det samme. Og der kommer vi visst ingen vei. Feil. Forumet er åpent for alle. Du kan derimot ikke si hva du vil. Det samme gjelder hvis noen kommer inn i huset ditt. Du har visse standar for hva som er lov og ikke lov og hvis en vilkårlig person overskrider dette blir han kastet ut. Det at man "bruker makt for å presse et medium" kalles kritikk. Folk har lov til å være kritiske til Irvings deltakelse og på grunn av den enorme kritikken mente festivalen det var best å trekke tilbake invitasjonen. Ytringsfriheten blir ikke krenket før Irving ikke får lov til å benekte holocaust i det hele tatt. Når han ble satt i fengsel i Østerrike da ble ytringsfriheten krenket. Det blir den ikke nå. Slik ser i hvert fall jeg det Du ser det feil. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Mener du at alle bør få tale som de vil på lillehammer kulturfestival? Jak Erik Kjuus? Tore Tvedt? Skal ikke festivalen få ha kontroll over eget innhold?Eget innhold? At Fritt Ord nekter irving å snakke på Lillehammer, er det samme som om jeg skulle nektet diskusjon.no å la deg snakke. Det har overhodet ingenting med "eget innhold" å gjøre. Det er faktisk ikke Fritt Ord som er litteraturfestivalen på lillehammer. De støtter den kun økonomisk. igjen lurer jeg på om du egebntlig har fått med deg hva som har skjedd i denne saken. Jeg mener at alle litteraturfestivalen ønsker å invitere, skal få snakke der, og at hverken festivalen eller de inviterte skal presses til stillhet. For å si det enkelt, så du forstår hva jeg er ute etter: Å ikke invitere noen til å snakke et sted, er greit. Å ikke la deg slarve rundt på dagsrevyen, er greit. Å bruke press for å forhindre noen i å snakke på en festival de er invitert til, er ikke greit. At du ikke inviterer meg på fest er greit, men at jeg kjøper huset moren din leier, og kaster dere ut, fordi jeg ikke vil at Petter eller Erik skal få være med på festen, er ikke greit. Det er lov å ikke invitere Irving til sin egen fest, men å true med å slå naboen konkurs dersom Irving blir invitert dit, er ikke greit. Om du ikke forstår hvorfor jeg mener det er en forskjell, tror jeg vi får fint lite utbytte begge to av å diskutere mer med hverandre. Faen, ytringsfriheten min er innsnevret fordi jeg ikke får snakket på den litteraturfestivalen.Antakelig din også. Du kan trøste deg med at du kan plage oss her på forumet med slike idiotiske utsagn i stedet. Du kan ellers se svaret jeg gir Alinoe. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Feil. Forumet er åpent for alle. Du kan derimot ikke si hva du vil. Det samme gjelder hvis noen kommer inn i huset ditt. Du har visse standar for hva som er lov og ikke lov og hvis en vilkårlig person overskrider dette blir han kastet ut. Det at man "bruker makt for å presse et medium" kalles kritikk. Folk har lov til å være kritiske til Irvings deltakelse og på grunn av den enorme kritikken mente festivalen det var best å trekke tilbake invitasjonen. Ytringsfriheten blir ikke krenket før Irving ikke får lov til å benekte holocaust i det hele tatt. Når han ble satt i fengsel i Østerrike da ble ytringsfriheten krenket. Det blir den ikke nå. Slik ser i hvert fall jeg det Du ser det feil. Haha, Øynene som ser... Jeg er i utgangspunktet enig i at det ikke er en krenkelse av ytringsfriheten at han ikke får snakke. Men måte det skjer på, er i beste fall uheldig. Og for ""Fritt" Ord" burde det vare flaut.Forumet er heller ikke "åpent for alle". Akkurat som i lreligheten min, kastes de som ikke kan oppføre seg ut. red: litt leifer. Endret 20. oktober 2008 av NgZ Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er fullt klar over hva som har skjedd, NgZ, så du kan legge fra deg den snerkete tonen. Faktum er at Irving har lov til å si hva han vil, og folk har lov til å klage på det. Fritt ord har lov til å si, "Nei, vi vil ikke sponse spredning av et slikt budskap." Festivalen har lov til å imøtekomme kritikken. Jeg har jobbet litt med inndriving av sponsormiddler til forskjellige arrangementer, og det er klart det stilles forbehold. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Eget innhold? At Fritt Ord nekter irving å snakke på Lillehammer, er det samme som om jeg skulle nektet diskusjon.no å la deg snakke. Det har overhodet ingenting med "eget innhold" å gjøre. Det er faktisk ikke Fritt Ord som er litteraturfestivalen på lillehammer. De støtter den kun økonomisk. igjen lurer jeg på om du egebntlig har fått med deg hva som har skjedd i denne saken. Hvis Fritt Ord ikke ønsker å støtte festivalen på grunn av dens innhold er vel det det mest naturlige i hele verden. Det er ikke noe krav for at Fritt Ord skal gi pengestøtte til festivalen og de kan dermed trekke pengestøtten hvis de ønsker det. Irving kunne også kommet til festivalen hvis den ikke hadde brydd seg om pengestøtten fra Fritt Ord. Nå er det slik at de bryr seg om den og da er det naturlig at de trekker tilbake invitasjonen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Jeg er fullt klar over hva som har skjedd, NgZ, så du kan legge fra deg den snerkete tonen. Faktum er at Irving har lov til å si hva han vil, og folk har lov til å klage på det. Fritt ord har lov til å si, "Nei, vi vil ikke sponse spredning av et slikt budskap." Festivalen har lov til å imøtekomme kritikken. Jeg har jobbet litt med inndriving av sponsormiddler til forskjellige arrangementer, og det er klart det stilles forbehold.Om du synes jeg er snerpete, er de litt rart, da jeg ikke har virket støtt eller forferdet over noe jeg anser som moralsk forkastelig så langt i tråden. Om du derimot mener at jeg virker som en ekkel, selvgod fyr (noe jeg demonstrerte nettopp) - er det så rart når du gnåler på om sendetid hos TV2 o.l., når du vet godt at det er to vidt forskjellige ting - samtidig som du bare overser det når jeg påpeker at "eksempelet" er verdt skitt? Selvfølgelig må må man kunne betinge støtten til en festival, eller hva som helst annet man gir penger til,men man bør være bevisst hvordan man buker sin pengemakt, og hva det egentlig er man gjør med den - i dette tilfellet hindre en ytring.. Å nekte noen støtte (til neste år - det ville, om trusselen ble gjort til virkelighet, ikke hatt noen innvirkning på festivalen i år) fordi de inviterer noen man ikke liker, som skal komme med upopulære ytringer man ikke liker, er likevel ikke i ytringsfrihetens interesse. Det er en egeninteresse image-messig som går på tvers av begrepet "fri ytring" - som Fritt Ord sier de skal forsvare. Det synes jeg blir for dumt. Endret 20. oktober 2008 av NgZ Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hva du synes blir dumt er irrelevant. Det er viktig å skille mellom innskrenkelser av ytringsfrihet og kritikkverdig atferd av en spesiell organisasjon. Jeg synes ikke Fritt Ord har gjort noe galt i dette tilfellet, men prinsippet er det samme. Det er helt naturlig at Fritt Ord trekker tilbake sin pengestøtte hvis festivalen har et program de ikke er interessert i. Det handler ikke om å få Irving til å tie, men at man ikke ønsker å støtte en festival som har hans ytringer på programmet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Står forresten noen kloke ord i denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2725861.ece De fleste burde lese gjennom den og ta den til ettertanke. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Står forresten noen kloke ord i denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2725861.eceDe fleste burde lese gjennom den og ta den til ettertanke. For eit kvalmt forsvar av Hans Fredrik Dahl. HAN av alle, han som har gått inn for å kalle andre nazistar uten faglig grunnlag for det, skal plutseleg forsvarast når han er litt holocaustfornektar. Altså; det er fullstendig greit å kalle folk for nazistar, å feilskrive historia, men kallar du nokon holocaustfornektar, ja då er det kamp imot den heilage ytringsfridomen! Og du Vice, som kjem her og ber meg ta den skiten til ettertanke! http://www.libris.no/skjeldestad/index.php...ok&id=36628 : Brennbart er ei historie om korleis usanningar og kunnskapsløyse kan veksa til historieforfalsking. Førestellinga om ei tett kopling mellom Nasjonal Samling og målrørsla vart forma i dei første åra etter krigen. Seinare vart den bygd ut av eit riksmålsforbund med særs mykje å skjula, og deretter av historikaren Hans Fredrik Dahl, av forfattaren og politikaren Lars Roar Langslet og av mange andre. Denne aggressivt kunnskapsfiendtlege linja i kulturpolitikken fører mellom anna til bokbrenning på Oslos beste vest så seint som i 1999. Nynorsk og annan motkultur skal reinskast ut og makteliten tek på seg jobben. Kjartan Fløgstads bitande pamflett teiknar eit bilete av korleis revisjonistiske og inkompetente historikarar og politikarar har freista å knusa det språklege mangfaldet, og med det skapa djupare kulturelle sprekker i Norge enn på hundre år.Levert av © DnBB AS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå