Gå til innhold

Hjelp til å finne et dokument - uføretrygdet snekker har (løst)

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg leter etter et dokument om en snekker som har en ulykke på arbeidsplassen, hvor han går gjennom en rekke tekniske detaljer og dato om vekt etc. Poenget er at han skal heise en bøtte med stein opp hvor han jobber, og hvor han påpeker sin egen vekt og bøtta. Alt ender i en kjempeulykke

Filmatiseringen er nesten slik som dette:

Noen som har dette dokumentet på norsk?

Endret av Ni kon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant det!

Til verneingeniøren !

Jeg vil med dette svare på din forespørsel om nærmere opplysninger ang. pkt.3 i min skademelding. Jeg oppgir "dårlig planlegging" som årsak til ulykken. Du sier i ditt brev at jeg bør forklare meg mer fullstendig og jeg håper derfor at følgende detaljer vil være tilstrekkelig.

Jeg er murer av yrke. På ulykkesdagen arbeidet jeg alene på taket av et 5 etasjes nybygg. Da jeg var ferdig med jobben, oppdaget jeg at jeg hadde 200 kg murstein til overs. I stedet for å bære ned steinen bestemte jeg meg for å fire steinen ned i en tønne ved hjelp en talje som var fast i bygningens 5. etasje.

Etter å ha sikret tauet på bakken, gikk jeg opp på taket, svingte ut tønna og la steinen oppi. Så gikk jeg ned på bakken igjen og løsnet tauet samtidig som jeg holdt fast for å sikre en sakte og pen nedfiring av 200 kg murstein. Som du vil se i pkt.2 i min skademelding er min vekt 60 kg.

På grunn av overraskelsen med å plutselig bli rykket opp i lufta, mistet jeg selvkontrollen og glemte å slippe tauet. Selvfølgelig for jeg nokså fort opp langs bygget. I nærheten av 2. etasje møtte jeg tønna som var på tur ned i like imponerende fart. Dette forklarer kraniebruddet, de mindre skrammene og det brukne kragebeinet som er nevnt i skademeldingens del 3. Bare noe forsinket fortsatte jeg min hurtige oppstigning og stoppet ikke før 2 ledds fingre på min høyre hånd satt fast i talja som er nevnt i 2. avsnitt i dette brevet. Heldigvis hadde jeg på dette tidspunktet gjenvunnet min åndsnærværelse og klarte å holde fast i tauet på tross av den pinefulle smerten jeg nå begynte å kjenne.

Men tønna traff bakken omtrent samtidig og bunnen falt ut av tønna. Fri for vekten av mursteinen, veide tønna nå ca. 20 kg. Jeg viser igjen til min egen vekt i andre avsnitt. Som du sikkert kan forestille deg, startet jeg nå en hurtig nedstigning langs bygningen. I nærheten av 2. etasje møtte jeg tønna som var på vei opp. Dette forklarer de 2 ankelbruddene, den brukne tanna og de alvorlige riftene på beina, leggene og underkroppen.

Her begynte lykken å snu seg noe, sammenstøtet med tønna så ut til å ha sinket meg såpass at dette begrenset skadene da jeg falt opp i haugen med murstein, heldigvis brakk jeg kun tre ryggvirvler.

Dessverre må jeg rapportere at da jeg lå der i smerte på mursteinhaugen ute av stand til å bevege meg, ble jeg igjen åndsfraværende og slapp tauet- med den følge at tønna igjen kom nedover i stor fart og traff meg i mursteinhaugen- over brystet med det resultat at 10 ribben brakk, brukket nese og inntrykt kjeveben, som nevnt i skademeldingens del 4.

Etter denne så ulykkelige hendelse har jeg gått 90% invalid.

Ole B. Olsen

tidl. murer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...