dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Heisann! Jeg har nettopp bygd ny PC som består av følgende specs: - Asus Rampage Extreme X48 S775 - Intel Core 2 Quad Q9650 3.00GHz - 4GB Corsair TWIN3X DDR3 1600MHz - 2 x Sapphire Radeon HD4870 1GB - Cooler Master Mystique ATX Midi-tower - Noctua NH-U12P CPU kjøler Når jeg booter opp Vista og starter Asus Probe II for å sjekke temp. får jeg flere alarmer! Temperaturer er som følger: CPU: 22 grader (er dette riktig? ) MB: 60 grader (alt for varmt, her får jeg alarm) SB: 64 grader NB: 63 grader Jeg har også stilt mine to chassis-fans til å gå på "Turbo" i BIOS, men nå ser jeg at disse går veldig sakte (rundt 700rpm). Jeg prøvde også å ta av dekselet på kabinettet, men det gjorde ingen forskjell på MB-temperaturen i det hele tatt. Noen som har et godt råd til hva jeg kan gjøre for å senke temperaturen? Installere flere chassis-vifter? Alle råd tas imot med stor takk! Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om hovedkort temperaturene stemmer, så skal du kjenne at de ribbene er varme. Prøv å kjenn f.eks på NB ribba og kjenn om det kan stemme at det er så varmt der. Kan jo være feilmålinger, eller det kan jo være noe feil med hovedkortet. Kanskje kjølesystemet på kortet er dårlig festet, slik at det er dårlig kontakt. Har ikke vært borti det på hovedkort kjøling selv, men det er kanskje ikke umulig at det kan skje? :-) Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Om hovedkort temperaturene stemmer, så skal du kjenne at de ribbene er varme. Prøv å kjenn f.eks på NB ribba og kjenn om det kan stemme at det er så varmt der. Kan jo være feilmålinger, eller det kan jo være noe feil med hovedkortet. Kanskje kjølesystemet på kortet er dårlig festet, slik at det er dårlig kontakt. Har ikke vært borti det på hovedkort kjøling selv, men det er kanskje ikke umulig at det kan skje? :-) Takk for tips. Det er rimelig varmt der ja. Nå la jeg nettopp merke til at det ikke kommer noe særlig varm luft ut av kabinettet bak (rear chassis-vifta). Kanskje denne rett og slett står feil vei slik at den blåser kald luft inn istedenfor å suge luft ut? Isåfall er det ikke rart det blir varmt inne i der. Jeg flyttet litt rundt på et par disker istad som blokkerte luftstrømmen fra chassis-vifta foran og da la jeg merke til at hovedkortet var betydelig kaldere ved boot-up, men dette beveger seg raskt mot 60-62 grader etter hvert. Dette kan vel være et tegn på at den varme luften inne i kabinettet ikke blir luftet ut? Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om alle vifteme blåser luft inn, så er vel ikke det helt ideelt nei :-) Men det er vel ikke så vanskelig å sjekke om vifta bak blåser inn eller ut? Og uansett, om du kjører maskinen uten kabinett dekslet på, så skal det jo ikke bli så varmt, uten at det eventuelt er veldig varmt i rommet. Har klart å få chipset oppi 60-70 grader selv, men da har jeg overklokket og kjørt opp chipset volt. Kanskje chipset får alt for høy spenning? Det ser du vel også i PC Probe... Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Om alle vifteme blåser luft inn, så er vel ikke det helt ideelt nei :-) Men det er vel ikke så vanskelig å sjekke om vifta bak blåser inn eller ut? Og uansett, om du kjører maskinen uten kabinett dekslet på, så skal det jo ikke bli så varmt, uten at det eventuelt er veldig varmt i rommet. Har klart å få chipset oppi 60-70 grader selv, men da har jeg overklokket og kjørt opp chipset volt. Kanskje chipset får alt for høy spenning? Det ser du vel også i PC Probe... Startet PC Probe igjen og nå viser temperaturene følgende: CPU: 51 grader MB: 63 grader (alarm) SB: 66 grader (alarm) NB: 64 grader Jeg skjønner ingenting. Istad viste den at CPU lå på 22 grader, nå viser den 50 grader... Volt: VCore: 1.22V +3.3: 3.31V +5: 5.02V +12: 12.15V DDR: 1.59V SB1.05: 1.06V SB1.5: 1.50V CPUPLL: 1.50V NB1.25: 1.32V DRAM VTT: 0.80V VTTCPU: 1.20V Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 ehm på rampage extreme så er det som standar en vankjølings blokk som er på NB. har du tatt av den og montert medfølgene ...ting (glemte navnet) se hver hvis du ikke skjønner hva jeg mener: http://www.youtube.com/watch?v=IQ4426-dbkA Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Når det gjelder tempratur på prosessor, høres 55c med sannsynlig ut en 22c. Har en AMD 64 X2 Dual Core 6000+ selv og den ligger på rundt 45c under kratig belastning, men ligger kun på 20c tallet under oppstart. Når det gjelder første post skjønte jeg ikke helt hva 60c på MB betyr? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har ikke Rampage, men Formula 2 P45 og jeg ligger på samme temp i bios(22-30). Legg på 15-20 grader så har du noe som er litt rettere=) Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har maximus II forumla selv, sitter med en E8500 over klokket nesten 1ghz og den er bare 30grader. Du kan jo prøve Core temp istede for Probe. Så kan du prøve å sette all volten på auto, da skal den ikke blir særlig varm... Kommer ikke på mer, men jeg har ikke hørt om noen som har rampage ex. som er så varmt. så enten er det biosen din eller så kan det jo være at det er defekt. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Ok. Kom nettopp hjem igjen og startet nå opp PC'en med kabinett-dekslet av. Startet Asus Probe med en gang OS bootet og nå ligger temp på: CPU: 39 grader (gått fra 32-39 på 2-3 minutter) MB: 37 grader (gått fra 30-37 på 2-3 minutter) SB: 43 grader (gått fra rundt 36) NB: 50 grader (fra rundt 40) Temperaturene stiger med 1-2 grader hvert minutt og dekslet til kabinettet er av, så det kan ikke ha noe med luftstrømmen å gjøre. Alt blir bare varmt her. Jeg er helt sikker på at voltage står på AUTO da jeg ikke har gjort en eneste endring i BIOS enda (alt er stock). Kanskje jeg skal prøve å oppgradere BIOS firmware? Trenger et godt råd her nå. Oppdatering: Nå har det gått ca. 5 minutter og MB er oppe i 47 grader og stiger fortsatt. CPU er på 43 grader og SB/NB stiger fortsatt. Hjelp! Endret 10. oktober 2008 av dekar24k Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Oppdatering 2: Skulle nettopp oppdatere BIOS med EZ Flash utilen i BIOS. Men etter jeg hadde loada den nye BIOS ROM'en fikk jeg bare følgende feil: "Cannot perform BIOS upgrade due to internal error" ... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg mistenker dine 2 x HD4870. Disse pleier å være ganske varme og de kan stråle en del varme til andre komponenter. Særlig hvis kjøleren slipper den varme luften i kassen. I tillegg, dagens GPU er store og de hindrer luftsirkulasjon i kassen og du bør montere en ekstra vifte på tvers av GPUene for å blåse varmen vekk fra HK. EDIT: legger et bilde. Etter dette NB, SB og HK temperatur sank med flere grader hos meg. Jeg har bunnmontert inntak, og det kan variere litt hos deg, men du bør prøve å lede litt frisk luft over GPU. Endret 10. oktober 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg mistenker dine 2 x HD4870. Disse pleier å være ganske varme og de kan stråle en del varme til andre komponenter. Særlig hvis kjøleren slipper den varme luften i kassen. I tillegg, dagens GPU er store og de hindrer luftsirkulasjon i kassen og du bør montere en ekstra vifte på tvers av GPUene for å blåse varmen vekk fra HK. EDIT: legger et bilde. Etter dette NB, SB og HK temperatur sank med flere grader hos meg. Jeg har bunnmontert inntak, og det kan variere litt hos deg, men du bør prøve å lede litt frisk luft over GPU. Smart! Det eneste problemet er at jeg ikke har noe særlig plass til en vifte over GPU'ene. Jeg finner nok på noe. Må jo ikke bruke en 120mm vifte heller, kan jo montere en mindre en. Det fulgte faktisk med en liten (60mm?) vifte med Asus-kortet. En sånn clip-on, kanskje jeg kan få den til å blåse litt luft over GPU'ene. Jeg kjenner jo at skjermkorta er sykt varme, til og med på idle. Jeg kan også prøve å installere rivatuner e.l. og få viftene på GPU'ene til å spinne litt raskere. Ny oppdatering: Nå fikk jeg flashet BIOS til siste versjon og det virker som om dette hjalp endel. CPU-temp er i det minste realistisk nå (både i Asus Probe og BIOS) og NB/SB temp har sluttet å stige. CPU er nå stabil på rundt 37-38 grader idle, mens SB/NB holder seg stabile på rundt 50-52 grader. MB temperaturen stiger fortsatt dessverre og mens jeg skriver dette har den allerede steget til 47 grader. Jeg skal se om jeg ikke kan få montert en vifte på GPU'ene og se om det blir bedre. Takker for alle gode råd. Flere tips tas imot med stor takk! Lenke til kommentar
Himalde Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har også rampage extreme. NB er litt varm hos meg og. NB: idle 55-59 grader, avhengig av vistehastighet. Med EPU-6 på maks power save. SB 46 grader, resten inkludert MB, mellom 30 og 40 Hvis viftene går sakte på turbo, går de kanskje raskere på normalt??? Eller så kan du kanskje koble viftene via direkte til strømforsyningen (molex adapter) eller tredje parts viftekontroller. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Har også rampage extreme. NB er litt varm hos meg og. NB: idle 55-59 grader, avhengig av vistehastighet. Med EPU-6 på maks power save. SB 46 grader, resten inkludert MB, mellom 30 og 40 Hvis viftene går sakte på turbo, går de kanskje raskere på normalt??? Eller så kan du kanskje koble viftene via direkte til strømforsyningen (molex adapter) eller tredje parts viftekontroller. Hei! Snakka nettopp med Digital Impuls og de har kjørt Asus Rampage Extreme ganske lenge. De mente mine temperaturer var helt normale. Da de hadde kjørt på full load en stund så de hovedkort/NB/SB opp i 70 grader og det var visst helt normalt. Kortet blir veldig varmt, men det tåler visst veldig mye varme også. Jeg er sikker på at jeg kan få ned temperaturen ganske mye dersom jeg får kjølt ned GPU'ene på en eller annen måte, men jeg har absolutt ikke plass noe sted til noen flere vifter i kabinettet. Kan noen flere bekrefte at disse temperaturene er helt normale og ikke skadelige for hovedkortet? Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Ta av hele kjøleren på hovedkortet og fjærne gamle pasta. Og sette den på igjen med ny pasta. Her er noen bilder hvorfor temp er høg. http://img.photobucket.com/albums/v310/T_M...ture002-1-1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v310/T_M...ture003-1-1.jpg Jeg bestilte meg denne: http://www.sidewindercomputers.com/swmcnoco.html Og nei CPU temp er ikke rikting. Bruke Real Temp: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179044 Endret 10. oktober 2008 av Agrop Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Ta av hele kjøleren på hovedkortet og fjærne gamle pasta. Og sette den på igjen med ny pasta. Her er noen bilder hvorfor temp er høg. http://img.photobucket.com/albums/v310/T_M...ture002-1-1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v310/T_M...ture003-1-1.jpg Jeg bestilte meg denne: http://www.sidewindercomputers.com/swmcnoco.html Og nei CPU temp er ikke rikting. Bruke Real Temp: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179044 Takker for gode råd. Nå skal det sies at jeg ikke bruker vannkjøling, men har alt på luft. Jeg har da vel ikke noe behov for den vannblokka du bestilte? Det satt jo en vannblokk på chipsettet på Rampage kortet da jeg fikk den, men denne skrudde jeg av og satt heller på den alternative ribba som fulgte med kortet. Haha, så på bildene nå. Det finnes jo nesten ikke kjølepasta på kjøleelementene. Jeg kan vel bare skru av disse en og en, istedenfor å ta av "hele greia" (jeg vil helst slippe å måtte skru ut hovedkortet igjen )? Endret 10. oktober 2008 av dekar24k Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 klart trenger ikke ta den under vann. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=196683 finner mye info om Asus Rampage Extreme. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 klart trenger ikke ta den under vann. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=196683 finner mye info om Asus Rampage Extreme. Takker! Jeg leste nettopp en laaang tråd om Asus Rampage Extreme på overclock.net og alle sier visst at kortet genererer ekstremt mye varme pga. den dårlige kjølepastaen på elementene. Jeg orker ikke å gjøre det i dag, men imorgen så tar jeg av hele 'rekka' med kjøleelementer som sitter oppå MB, renser det for gammel pasta og legger på ny AS5. Jeg både håper og tror at det vil løse endel av varmeproblemene. Takker igjen for alle tips. Jeg holder tråden oppdatert i tilfelle noen andre med samme kort har samme problem. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Ok. Da gjorde jeg som alle anbefalte; Skrudde ut hovedkortet, skrudde av hele 'rekka' med kjøleelementer på Rampage Extreme kortet. Fikk renset vekk alt av den dårlig påførte kjølepastaen og la på fresh AS5. Resultat: MB/SB/NB temp. gikk fra ~62C til ~30C. Takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå