Wild Berries Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hei. Etter å ha slitt litt med PC`en en stund, så har jeg tatt meg tid til å demontere for testing av ram / minne. Sitter med ett Abit IX38 QuadGT Hovedkort. CPU E8400. I den riggen er det montert 4 * 1024 Mb Crucial Ballistix PC 8500 ram. 5-5-5-15 2.2 Volt. Har da tatt ut alle brikkene, og tester hver og en av de i samme "spor". Altså spor 1. Skal jeg etterhvert teste brikkene slik de stod i "sporene" for å sjekke om det er feil der, tenker på feil i ram "sporet", eller skal jeg fortsatt teste alle i samme "spor" ? Og skal jeg sette inn de brikkene som går igjennom testen i spor 1, spor 2, spor 3 og i spor 4, for å kjøre testen på nytt ? Har allerede oppdaget en ram brikke med feil, så jeg kan vell ikke kjøre 3 * 1024 Mb på dette hovedkortet ? Samtidig så lurer jeg på om det er bedre å gå for 2 * 2048 Mb, kontra det med 4 * 1024 Mb. Leste også at det var viktig å kjøre opp spenningen på (en eller annen "bridge") da det krever mer spenning for å holde 4 ganger med 1024 Mb ram enn det å kjøre 2 * 2048 Mb med ram. Men det stod lite og ingenting om hvor mye mer spenning en skulle gi. Og heller ikke hvilken "bridge". Tar også imot gode tips for hvilken ram jeg skal gå for. CPU er en E8400. Kjører Win XP Home 32 Bits. Takker Dere alle for tips og råd. Vennlig Hilsen W_B PS: Har kjørt PC på 9 * 400 Mhz = 3.6 Ghz en stund før feilene dukket opp. Oppdatering Mandag 13 Oktober 2008 Har testet minnemodulene i spor 1 / slot 1. Den ene minnebrikken går i Rødt med engang. Alle de andre brikkene som ble testet var Ok, ifølge memtest. Så lot jeg maskinen kjøre med 3*1024 Mb, minnemodulene ble satt i spor 1 / slot 1, Spor 2 / slot 2, og i spor 3 / slot 3. DDR2 Volt på 2.2 Volt, som det står på brikkene. Så etter noen få dager, fikk jeg BSOD. Maskinen hadde da kjørt knirkefritt av det som er av program. Testet alle minnebrikkene på nytt. Selvsagt den som var defekt også. Ved første gangs kjøring av alle brikkene hver for seg, gikk det greit. Unntatt den defekte. Så kjørte jeg 2-to tester med alle 3-tre brikkene i, en feilmelding. Test 1 : 1-en feil. Test 2 : 0-null feil. Så hva er feil ? Kan Dere vennligst forklare det for meg ? ingen spenning er øket på MCH / NB. Takk på forhånd. Vennlig Hilsen W_B Endret 13. oktober 2008 av Wild Berries Lenke til kommentar
Padrel Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Tror jeg har de samme brikkene på det samme kortet som deg, men med en annen prosessor. Har hatt en litt merkelig pc siden jeg fikk den i mai, men nå er den blitt helt ugrei og restarter støtt. Har funnet ut at den klikker på ting som har med ram'en å gjøre. Skjønner ikke helt noe av memtest ennå men skal lese meg litt opp på det nå Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Med mitt IX38 for å oppnå stabilitet med fulle slots så har jeg måttet øke spenningen på MCH'n... Har kun øket ett hakk opp og det funket. Lenke til kommentar
Padrel Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har kjøpt ny ram nå da jeg trodde dette måtte være feilen. (2x2gb Corsair Dominator)istedenfor 4x1gb Crucial-rammen. Til endel skuffelse er det ikke dette som er feil. Bsod kommer nå med en gang jeg begynner å bruke programmer etter oppstart. Begynner å tro at det kanskje er hovedkortet som tuller med meg, men vet ikke helt i hvilken ende jeg skal begynne i. Hvordan feilsøker man et hovedkort egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå