xersess Skrevet 9. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2008 Finnes det eigentleg eit reelt norsk ord som inneheld fire konsonanter etter kvarandre. for viss du for eksempel bruker ordet bussjåfør, fjernast den eine konsonanten i buss, sånn at det ikkje blir fire konsonanter etter kvarandre. Bussjåfør og ikkje busssjåfør, viss dere skjønner. Derimot i ord som barskt og falskt blir det fire, men kan denne T'en på slutten eigentleg brukast når du skriv? Eller er det berre under munnleg tale? Håper ikkje dette blei litt for utydlig Lenke til kommentar
Husam Skrevet 9. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2008 Barskt og falskt er lovlige norske ord, det er jeg rimelig sikker på. Lenke til kommentar
noodles Skrevet 9. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2008 Dersom du tel stadsnamn også er det ein stad som heiter Hafrsfjord. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2008 Dersom du tel stadsnamn også er det ein stad som heiter Hafrsfjord. Stadsnamn blir noko anna, men uansett så er det ganske sjeldent. Fy faen for eit namn uansett, Hafrsfjord. Barskt og falskt er lovlige norske ord, det er jeg rimelig sikker på. Har sjølv vanskelig for å tru noko anna, men det ser veldig feil ut. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 9. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Joda, falskt er riktig det. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 Det stemmer jo Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 Eneste jeg vet om er Angstskrik som visstnok er et lovlig norsk ord. Så har vi saueøye / saueøyeieren Lenke til kommentar
Manerasita Skrevet 10. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2008 Grunnen til at den ene s'en i bussjåfør fjernes er at det ikke kan være mer enn to like konsonanter etter hverandre. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2008 Flaggprodusent Vet ikke om den godtas? Det er uansett ikke noe vanskelig å sette sammen to ord og få fire konsonanter. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 11. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2008 Anhengssmykke har fem etter hverandre Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 12. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2008 Tror det skal godt gjøre å slå angstskriks syv konsonanter, ja. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Fiffig! Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Det er mange sammensatte ord som ikkeholder 4 konsonanter på rad da. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Grunnen til at den ene s'en i bussjåfør fjernes er at det ikke kan være mer enn to like konsonanter etter hverandre. Du kan skrive "buss-sjåfør". Same kan du gjere med alle samansatte ord der du har tre like bokstavar etter kvarandre. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg foretrekker bussjåfør. Mye bruk av bindestrek er ikke god norsk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Står det i ordboka kva som er god norsk og ikkje? "Bussjåfør" blir litt "buschåfør", mens "buss-sjåfør" blir akkurat det, buss....sjåfør. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Binde-strek er generelt forstyrrende i en tekst, synes jeg. Men det er min personlige mening, ja. Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 Et annet ord jeg liker godt, men som kanskje ikke er så reelt å bruke i alle sammenhenger er ANGSTSKRIK med sju konsonanter etter hverandre. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) På norsk kan vi faktisk ha fem konsonanter etter hverandre i kodaen, det vil si etter kjernen. Kjernen er med få unntak en vokal. Eksempler på fem etterfølgende konsonanter er riktig nok uvanlig, men finnes blant annet i skjelmskt. Sammensatte ord kan selvsagt ha mer enn fem konsonanter etter hverandre, som det er gitt eksempler på ovenfor. Endret 25. november 2009 av PelsJakob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå