Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tilbud å kjøpe aksjer gjennom arbeidsplassen

aurstad

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber for tiden i REC som vanlig operatør. For et par uker siden fikk vi ansatte om å kunne kjøpe aksjer i selskapet. Tilbudet er som følger:

Vi kan kjøpe aksjer for opptil 35.000 med 20% rabatt av aksjeprisen pr 21. november. Vi må beholde aksjene i minst 80 dager før de kan selges.

Spørsmålet er jo som følger da... Er dette noe som er verdt å satse på? Ser at aksjekursen til REC ikke har gjort noe annet enn å gå ned det siste året - ifra rundt 300 kr pr aksje til knappe 80 kr.

Hva ville dere gjort? Jeg har ikke 35.000 liggende å slenge, men jeg kan sikkert skrape sammen 10.000 og hive på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du råd til å tape de 10000 så kan du vel kjøpe noen aksjer... Verste som kan skje er jo at de går konk og du mister jobben og penga?

De vil nok ikke stige noe serlig de første måndtene kan jeg tenke meg...

Vurderer å kjøpe noen aksjer for en lingnende sum selv, rett og slette får å se om jeg kan ha litt flax :)

Lenke til kommentar

Hadde den avtalen vært med 50 % rabatt hadde jeg takket nei om jeg måtte beholde aksjene 1 år. Jeg er nesten sikker på at REC skal ned til under 30 kroner. Kan de falle så raskt at de faller 20 % innen du skal hente fortjenesten din? Det tror jeg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hugs; Det finnes en regel som heter det, du skal ikke bruke/spille/satse penger du IKKE kan tape. Dvs. at hvis du taper de, vil du ikke kunne gå i minus. Unødvendig egentlig å satse på aksjer når man ikke engang har kapital i lomma. Det er jo bare tull.

Men er nå opptil deg om du vil la dine siste kapital skal henge etter et tynt snøre på aksjene.

Lenke til kommentar
Hadde den avtalen vært med 50 % rabatt hadde jeg takket nei om jeg måtte beholde aksjene 1 år. Jeg er nesten sikker på at REC skal ned til under 30 kroner. Kan de falle så raskt at de faller 20 % innen du skal hente fortjenesten din? Det tror jeg.
Hvorfor vente med å hente en usikker fortjeneste? Short REC eller kjøp salgsopsjoner. Det gir en garantert gevinst på ikke langt under 20 % på 80 dager. Hvem takker nei til det?

Litt kjedelig at det kun er snakk om 35.000 kroner, men det forandrer ikke konklusjonen at den eneste fornuftige anbefalingen til trådstarter er å kjøpe aksjer via avtalen. Eneste hinderet er eventuelle finansieringsproblemer.

Jeg tenkte akkurat det samme, men det er ikke så praktisk om han ikke kan noe.

Lenke til kommentar
REC driver med solkraft fra solcellepaneler, og dette er uten tvil fremtiden. Jeg ville kjøpt og sittet og ruget på disse som det blir beskrevet over i noen år. Dette kan jeg aldri se for meg at du vil tape på! :)

Problemet i denne bransjen slik jeg ser det er de høye lønnskostnadene i norge. Det kan bli REC sin bane in the long run. De har mange konkurrenter nedover.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt usikker på om det faktisk var 80 dager man måtte holde aksjene eller om det var lengre. Dette bør jeg vel finne ut. Problemet er vel at REC går som en jojo for tiden og da kanskje mest nedover. Men hvor mye av dette som er pga et elendig aksjemarked for tiden, eller selve REC aksjen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror oljeprisen skal ned og at den først vil gå opp igjen når verdensøkonomien kommer ut av den resesjonen eller depresjonen den er på vei inn i, om det ikke skjer noe helt uventet. Som en krig. REC er et selskap for super optimistene, og jeg tror ikke de har gitt opp håpet enda.

Lenke til kommentar
Hei

Jobber for tiden i REC som vanlig operatør. For et par uker siden fikk vi ansatte om å kunne kjøpe aksjer i selskapet. Tilbudet er som følger:

Vi kan kjøpe aksjer for opptil 35.000 med 20% rabatt av aksjeprisen pr 21. november. Vi må beholde aksjene i minst 80 dager før de kan selges.

Spørsmålet er jo som følger da... Er dette noe som er verdt å satse på? Ser at aksjekursen til REC ikke har gjort noe annet enn å gå ned det siste året - ifra rundt 300 kr pr aksje til knappe 80 kr.

Hva ville dere gjort? Jeg har ikke 35.000 liggende å slenge, men jeg kan sikkert skrape sammen 10.000 og hive på.

Personlig hadde jeg tatt imot dette tilbudet. Selvsagt kan du tape, men jeg vil si at det er en positiv forventet fortjenste siden det er 20% rabatt på dem. Men det er min mening. Hva man mener om et slikt tilbud kommer an på hva man mener om REC og markedet ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...