Vestlandsfanden Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 For nokre årsidan lære eg å lage gif fil med photoshop, men diverre huskar eg berre bruddstykker. skal prøve å beskrive problemet\det eg huskar Skal f.eks lage ein meny til websider, og har laga eit gitt område og skreve emner. har laga til med lag. så skal desse emner utheve seg når musepeikaren markerer desse. Det skal også være muleg å legge ein til ei web adresse som ein kan bli vidare navigert til. Det eg huskar er at det skal merkarst, men så er eg usikker på kva som er den vidre rekkefølga.... Kan noko hjelpe meg? Web sider som beskriver framgangsmåten? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Gif-filer (og alle andre bildefiler) er statiske og kan kun interaktere visuelt med brukeren. Du må til med HTML og CSS for å få utseendet til å endre seg ved pekerhendelser, eller ved navigasjon. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Garanti: Jeg regner med at du mener ikke interaktive og ikke statiske da animerte GIF/PNG/MNG-filer er dynamiske, men det stemmer at de ikke er interaktive. Og HTML/CSS er eneste rette, og også enkleste måte å få til det du ønsker Vestlandsfanden. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Hehe, ja, det stemmer. Du som er moderator kan vel uansett flytte tråden over til HTML/CSS, den passer i alle fall ikke under Generell/annen programmering Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du som er moderator kan vel uansett flytte tråden over til HTML/CSS, den passer i alle fall ikke under Generell/annen programmering Der har du helt rett, tråden er nå flyttet, takk for at du sa fra. Lenke til kommentar
Kenny2000 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 For nokre årsidan lære eg å lage gif fil med photoshop, men diverre huskar eg berre bruddstykker. skal prøve å beskrive problemet\det eg huskar Skal f.eks lage ein meny til websider, og har laga eit gitt område og skreve emner. har laga til med lag. så skal desse emner utheve seg når musepeikaren markerer desse. Det skal også være muleg å legge ein til ei web adresse som ein kan bli vidare navigert til. Det eg huskar er at det skal merkarst, men så er eg usikker på kva som er den vidre rekkefølga.... Kan noko hjelpe meg? Web sider som beskriver framgangsmåten? For noen år siden var det vanlig med såkalt image MAP. Da kunne (og kan) du bruke et bilde som du definerte ulike områder i. Så hadde du ulike bilder for utheving når du bevegde musen over. Dette er ikke så vanlig lengre, mest fordi det krever en del vedlikehold. Endrer du på et menypunkt må alle bilder assosiert til det endres - enda verre om du endrer på selve designet. Det som er mest vanlig å bruke i dag er CSS (Cascading Style Sheets). Dette gir deg langt større frihet. Du kan oppnå akkurat samme resultat som før, men med større fleksibilitet og endringer foregår sentralt. Søk på Google for å finne HOW-TO's på CSS. Det finnes mange gode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå