Gå til innhold

BK: nevø på dagstur

teinan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke barn selv, men kjenner jo andre som har. Og dette virker for meg å være typisk for alderen ...

Så absolutt et morsomt bilde som gikk rett hjem her også.

Den utbrente himmelen er det ikke så mye å gjøre med; annet enn å klippe vekk en del. Farger og kontraster kan nok justeres for å få mer punch.

Tom

Lenke til kommentar

Utrolig morsom teknikk, men her syns jeg du har for mange av nevøen din med, særlig når han er så nær seg selv. En annen ting er at han ser mot kamera hver gang, det rimer dårlig med lek og morro.

Uansett, morsomt tiltak, men prøv en gang å ta bilder uten å gjøre han oppmerksom på det du driver med.

Lenke til kommentar
Tøft! Men har alltid lurt på åssen man får effekten, åssen gjorde du det?

det blir jo offtopic men ok...

grizzmo er inne på det. lit mere avansert enn som så.

Stativ, fjernkontroll til kamera, manuelle instillinger (lysinstillinger, blender og lukker bør være like på alle bilder. Bildene må derfor taes under så kort tid som mulig (utendørs) for å sikre likest mulig belysning.

skyt også et "grunnbilde" uten det flyttbare objektet i.

Så, import i photoshop i like mange layers som du har bilder. unmark alle layers, sørg for at grunnbildet er det nederste i layerslisten. dupliser dette i et nytt layer, og legg på en rød fargetoning (for å forenkle redigeringen). Gjør de to siste layers synlige (grunnbildet og det med rød fargetonging), og jobb deg så fra toppen layer for layer nedover. Slett alt i hvert enkelt layer unntatt det flyttbare objektet, og jobb grundig langs kantene med utviskefunksjonen og en softbrush. Avslutt med å slette layeret som er rødt. (eneste grunn til å ha det der, er å enklere se hva du har og hva du ikke har jobbet bort underveis i prossessen).

Editeringen av bildet over tok ca 4 timer, og består originalt av 45 eksponeringer, redusert til 21 eksponeringer som er benyttet.

Hvis jeg gidder, så lager jeg en litt bedre forklaring med bilder og sånn en annen gang.

Ellers takk for flotte tilbakemeldinger. Himlen den dagen var dessverre kjiip og grå/hvit, og i følge originale rawfilen ikke utbrent - men hvit, og har vurdert å legge inn en vakker blå himmel med litt skyer... den tid den sorg. ;) Farger kan jeg jobbe med, men når det gjelder å ta bilder av akkurat dette objektet uten at han er oppmerksom... tror det er lettere å ta bilde av en kule som kommer ut fra et gevær ved å bare ta bilde manuellt uten spesiellt utstyr.... hehehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...