Gå til innhold

raw vs jpg, farger

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har begynt å skyte litt raw i det siste og fikser filene mine ved hjelp av lightroom

Men jeg har merket at jeg får mye sterke farger når jeg tar bilder i jpg, med andre ord, jeg klarer ikke å reprodusere disse sterke fargene når jeg fikser raw filene

Når gjelder landskaps bilder, så gjør ikke dette noe, siden jeg syntes at raw bildene gir mer naturlig farger, men når jeg tar macro bilder, så liker jeg ofte at det er litt sterke farger

Hva gjør jeg "feil"?

Er kanskje vanskerlig å forklare dette via et forum, men hvis noen kan gi meg kanskje et lite innblikk, så er jeg fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at han gjør noe feil! Han klarer jo ikke å reprodusere fargene når han fikser på dem - han snakker ikke om ubehandlede råfiler.

Jeg er glad i sterke farger, og liker derfor å skru opp fargemetningen (saturation) og "livligheten" (vividness). Vil jeg ha kraftigere kontraster, så legger jeg på en S-kurve (drar kurven ned til venstre for midten og opp til høyre). Det krever en del erfaring, prøving og feiling for å komme frem til det uttrykket man selv vil ha i bildene sine.

Jeg har aldri brukt Lightroom, men i Bibble, som jeg altså bruker, er en snarvei til knæsjere farger å benytte seg av kameraets egen kurve - denne gir ofte et godt utgangspunkt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Men jeg har merket at jeg får mye sterke farger når jeg tar bilder i jpg, med andre ord, jeg klarer ikke å reprodusere disse sterke fargene når jeg fikser raw filene

Du får sterkere farger ved å justere opp kontrast, ned med lys og evt. opp med metning (saturation) om nødvending.

Har du komplimentærfarger i bildet kan du justere balansen slik at den fargen du ønsker mer av kommer tydligere frem, men her trengs kun mindre justeringer.

Her er et eksempel hvor kontrast er brukt, men veldig lite fargemetning, før og etter:

post-173775-1223603922_thumb.jpg

post-173775-1223603950_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har aldri brukt Lightroom, men i Bibble, som jeg altså bruker, er en snarvei til knæsjere farger å benytte seg av kameraets egen kurve - denne gir ofte et godt utgangspunkt.

Er du noe spesielt du mener med "kameraets egen kurve"?

Driver å lærer meg Bibble selv, kan du hente opp typiske kurver som kameraet bruker på sine jpg-instillinger, eller mener du noe annet?

Jeg bruker jo funksjonen som henter objektivdata og korrigerer fortegning, fungerer ypperlig!

Lenke til kommentar

Du får sterkere farger ved å justere opp kontrast, ned med lys og evt. opp med metning (saturation) om nødvending.

Har du komplimentærfarger i bildet kan du justere balansen slik at den fargen du ønsker mer av kommer tydligere frem, men her trengs kun mindre justeringer.

Her er et eksempel hvor kontrast er brukt, men veldig lite fargemetning, før og etter:

takk for tilbake melding

Men jeg vet åssen man får frem sterke farger, som du sier, ø

ke kontrast så farge metning. Vet også at man kan øke visse farger mer en andre

Men problemet er at uansett hvor mye jeg prøver å gjøre dette(også med farge kurven),så får jeg aldri de samme sterke fargene som jeg fikk fra jpg bildene mine!?

Kanskje det er pgr av raw filene gir mer naturlig farger og kanskje det ikke er mulig å få samme farge effekt(bare tenker høyt her nå).Jeg har ikke et dslr, men et meagazzom kamera, fujifilm s6500fd...kanskje det gjør en forskjell?

Uansett,jeg får bare prøve litt mer...hvis ikke så kan jeg jo spørre prosjekt lederen min(er volunter i hellas), som er proff natur fotograf..hehe :p

Lenke til kommentar
Kanskje det er pgr av raw filene gir mer naturlig farger og kanskje det ikke er mulig å få samme farge effekt(bare tenker høyt her nå).Jeg har ikke et dslr, men et meagazzom kamera, fujifilm s6500fd...kanskje det gjør en forskjell?

Om du tenker deg om litt, så skjønner du at dette ikke henger på greip. Råfilen inneholder akkurat de samme rådataene som signalprosessoren i kameraet ditt har prosessert for å komme frem til jpeg-filen. Den eneste forskjellen er i etterbehandlingen.

Kjelldell: I Bibble har du et valg som heter "Tone Curve" under "Basic Adjustments" (og Exposure/Tone). Jeg tror standardvalget der er "Camera", som altså betyr at man benytter tonekurven kameraet ville brukt. Forskjellen mellom "Camera" og f.eks "Colorimetric" (en helt lineær kurve) er enorm. Om du f.eks har et litt utbrent bilde, kan du (i det minste med Nikon, som bruker en ganske bratt kurve som klipper høylysene mye før sensoren - årsaken til at mange tror f.eks D80 overeksponerer) hente ut ganske mye ekstra i høylysene ved å bytte kurven til Colorimetric. Ulempen er et flatt, grått og trist bilde, som krever en del justering for å få det rette smellet i fargene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...