Hagforce Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Heisann Er ute etter en SATA RAID controller som fungerer i Linux (og som har bra software for Linux). 4 eller flere disker. Raid 5. Noen gode tips? (PS, postet denne i hardware forumet også, men den passer vel bedre her) Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Grensesnitt mot hovedkort? Prisklasse? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 PCIx Prisklasse, hmm. Vil vel egentlig si, så billig som mulig, bare den oppflyller disse kravene: -Fungerer i Linux -Bra programmvare for Linux, med e-post varsling etc. -4 eller flere disker i RAID5 Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 E-post-varsling får du neppe av RAID-driver, men det er ikke vanskelig å sette opp varsling dersom disker dør (jeg kom ikke på noen annet å varsle på). Skal dog sies at software-RAID i Linux er såpass framifrå at det ikke er vits å kjøre hardware-RAID før du har et temmelig fett RAID-kort (du bør opp i noen tusenlapper) - om det ikke er feite produksjonsmaskiner ville jeg kjørt sw-RAID; gratis, god ytelse og myyyyeeee større sjanse for å kunne redde seg inn dersom noe går skikkelig skeis. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Takker for tilbakemelding Er vel vanlig at programmvare for controlleren kan sende melding per e-post, snmp etc? Vil ha en egen kontroller for dette, har bla ikke nok porter på hovedkort, hotswap etc. Noen som har hardware tips? Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Egen kontroller er vel greit nok, trenger ikke være raid kontroller dog. Ulempen med hardware raid er at du må få tak i en eksakt lik kontroller hvis den tar kvelden(eller du kan være utrolig heldig med den nye kontrolleren du setter inn, men folk tror jo på julenissen også, så alt er jo mulig), så sett utifra et sikkerhetssynspunkt så ville jeg nok kjørt software raid. Melding per e-post kan vel settes opp via noe kreativ scripting, jeg vet ikke personlig om noe userland software for dette desverre. Mye av billige hardware kontrollere er egentlig software raid, bare kjørt via firmware/driver så dette er også noe å se opp for(les mer HER, spesifikt under "Firmware/driver based RAID"). Du skal iallefall ha lykke til med prosjektet, alltid morro å knote litt med hardware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå