jaktogfiske Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei! Jeg har fysikk1, altsaa det letteste nivaaet fysikk paa videregaaende skole. Jeg klarer stort sett aa forstaa de fleste oppgavene vi blir tildelt, men problemet mitt er svare godt nok paa oppgavene. Hvordan skal jeg utforme et svar? 1. Skal jeg gi en beskrivelse av oppgaven, enslags overskrift? 2. Skal jeg skrive ned hva oppgaven spoer oss om? Og f.eks. oppgi forskjellige tall o.l. vi faar oppgitt i oppgaven? 3. Hvordan skal jeg lage en bra tegning? Hva er viktig aa faa med? 4. Hvis jeg maa lage tabeller paa kalkulatoren hvor jeg skal skrive denne ned i oppgaven? Foer bildet eller oppgaveteksten? 5. Hva er viktig aa faa med i svaret? Hvordan utformer du dine svar i en fysikk oppgave? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Dette er nok veldig individuelt mellom faglærere. Ta det heller opp med din egen faglærer Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Nei, ikke gi en beskrivelse av oppgaven - nummerer den og skriv evt. a), b), c) osv, lærer/sensor trenger ikke noe mer for å skjønne hvilken oppgave du har svart på. Få med vesentlige opplysninger. Skriv de gjerne ned ved arbeidstegningen, før du begynner selve svaret, det gjør det veldig mye lettere for deg, og den som skal rette det. Eks. Du står på en balkong og kaster en ball loddrett oppover med fart 12 m/s. Velg positiv retning oppover, og sett g = 9,81 m/s^2. Her tegner du en arbeidstegning av en ball på vei oppover fra nullnivå, og skriver på de opplysningene du har ved siden av tegningen. Arbeidstegninger kan gjerne være veldig enkle, det gjør det lett og oversiktlig når du skal løse oppgaven. Skriv bare på de relevante opplysningene. Eks. O_ _ _ _ _ _ _O v0 = 5 m/s S = 10 m v = 10 m/s a = ? Hvis du må lage tabeller, skriver du de i oppgaven der det fremkommer at du skal lage tabell. Skriv ned hvordan du bruker kalkulatoren, tegn tabellen og skriv inn verdiene du får. Hva som er viktig å få med, varierer jo litt fra lærer til lærer. Husker i alle fall at læreren min var ekstremt pirkete på riktig antall desimaler i svaret, benevning, pen føring, ikke ta med ALLE mellomregningene dine, nøyaktige arbeidstegninger og vel, riktig føring og riktig svar var jo alfa og omega. Dette er bare noen tips jeg husker, er en stund siden jeg hadde fysikk... men som sagt, snakk med faglæreren din Endret 10. oktober 2008 av Kaja_ Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 I fysikk er svaret viktigere enn hvordan man kom fram til svaret. Så lenge utregningene er korrekte, og det er mulig å se hvordan du har tenkt, er det full pott. Det er viktig å være oversiktlig, og logisk. Prøv å sett deg inn i lærerrollen =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå