sttrons Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Som topic sier, hvordan bruker jeg dette. Har kjøpt en del foto magsiner og slikt i det siste, hvor det står at jeg bør sjekke histogrammet å justere eksponeringen etter det. Men hvordan bruker jeg det.. trenger det inn med teskje tror jeg :s Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Her står det ganske greit forklart. Han forklarer også hvordan du kan få frem fargehistogram på ditt D40 (mener jeg å huske, fant det ikke nå). Edit: Sjekket på mitt D60 (som jeg går ut i fra er likt). Det du gjør er at du trykker ok mens du ser på bildet, går inn på filter effects og color balance. Der vil du få opp de ulike fargene. Endret 9. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 takker og bukker, ble litt klokere nå, så m lese det et par ganger, så sitter det:P Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Kan jo legge til at jeg aldri ser på histogrammet i kameraet, men under etterbehandlingen (i Lightroom) gir jeg det er par blikk. Endret 9. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 He he,, har selv aller brukt det, men har forstått at det kan være en grei pekepinn når en tar bilde av noe som er der der og da, har jeg forstått. så har vurdert om jeg skal begynne å vie litt tid til det. hva gjør dere andre?? Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 hva gjør dere andre?? Har stort sett på histogram på kameraer med Live View, og sjekker det også på speilrefleks når det er vanskelige lysforhold. Burde helt klart brukt det mer, men synes histogrammene du får på kameraet er så grove at det må være ganske store avvik til før du kan se at noe er galt. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er jeg i tvil om eksponeringen blir rett så sjekker jeg histogrammet. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå