Niram Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Hei! Ser på bil hos Richy Motor i Fredrikstad. Noen som har noen erfaringer med de, evt kjøpt bil der? Har 20 mil å kjøre hver vei (altså 40 totalt), så vil helst slippe en bomtur til et useriøst firma! Takk edit: http://www.richymotor.no Endret 9. oktober 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Har ingen erfaringer med firmaet, men må si jeg er skeptisk... Har bodd i Fredrikstad hele mitt liv og dette er første gangen jeg hører om firmaet. Sikkert ikke noe galt, men personlig hadde jeg ikke kjøpt bil der. Vel.. egentlig ikke en kaffetrakter heller... Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hjemmesiden ser nå særdeles uproff ut spør du meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Daglig leder/eier er 26 år gammel. Ikke noe galt med den alderen, men dette ved siden av som nevt over en ganske uproff nettside og litt rar beliggenhet av butikk, samt at jeg som fredrikstadboer aldri har hørt om firmaet burde få en til å tenke seg om to ganger før man la en kvart million på disken der. Hvis du atpåtill må kjøre 20 mil en vei for å komme dit så vil jeg nesten si: Glem det!. Jeg tror ikke at firmaet er der for å lure deg i utgangspunktet, men hvis noe skulle være galt med bilen etter kjøp så tviler jeg på at dette firmaet har så mye kapital å rutte med. (når det gjelder garantisak) Dessuten så kjøper jeg ikke bil av folk som er yngre enn meg. Vet ikke helt hvorfor, men en dag så blir jeg vel nødt til det. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Uff, var ikke disse svarene jeg hadde håpet på. Har i grunn sett meg ut drømmebilen her (førstegangsbil). Er ikke snakk om noen kvart million da, 50 000. Men allikevel.. Hmm :/ Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det er som det blir nevnt tidligere, hvis det skal bli noe problemer, bør en være trygg på at forhandler ordner opp etter seg. Lukter TV2 hjelper deg. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Det lukter TV2 hjelper deg ja, skal være enig i det.. Men på den annen side så kan det jo være helt ålreit. Pappa prata med han på tlf tidligere i dag, og vi fikk i stand en slags avtale. Han virka grei han visstnok. Men er så klart umulig å vite sånn uten å være der.. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) En kompis kjøpte en bil der. Var en bil til 30 00kr, så var ikke så veldig farlig. Selger var meget ærlig og fortalte om alle feil osv. Virker dog ekstremt useriøst utad. Drives halvveis i en kar sin egen hage, og lite informative annonser. At GigaFlow ikke har hørt om Richy Motor syns jeg er rart. De har ofte annonser i lokalavisene (sammen med privatannonsene) og de fleste bilene deres ligger ute på nettet, hos Autodb og Finn.no Firmaet har eksistert i en del år. Endret 9. oktober 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Oki, takk for svar! Så du tror det er helt ok der? Tar turen i dag Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 At GigaFlow ikke har hørt om Richy Motor syns jeg er rart. De har ofte annonser i lokalavisene (sammen med privatannonsene) og de fleste bilene deres ligger ute på nettet, hos Autodb og Finn.no Firmaet har eksistert i en del år. For det første så har jeg ikke papirutgaven av avisen, da jeg kun leser aviser via nett. At de har annonser hos autodb og finn er jo bare forde han ikke har tatt seg tid/råd til å intigrere dette på sin egen side. Salgsannonsene på siden hans er lagt inn på siden hans ved hjelp av en slags "iframe" som viser det samme som finn.no har på sine sider. Greit nok, men ingen løsning det står respekt av. Dessuten så startet firmaet opp (ifg. brønnøysundregisteret) i 2002, noe som det akkurat ikke lyser erfaring av, i tillegg til en alder på 26 år. Det er heller ikke ett AS-firma. Så eier har altså ikke tatt seg tid/råd til å registrere seg som AS. Noe han så absolutt burde for sin egen del hvis alt skulle gå galt. Så lenge dette er ett enkeltmannsforetak, så sitter han nemmelig personlig i klisteret hvis han feks. skulle skylde deg en del penger som ikke han har i "firmakassa". Han har altså KUN fordeler med å registrere seg som AS når han driver ett firma med såpass mye penger i omløp. Eneste grunnen til at jeg tror han ikke har registrert seg som AS er forde dette koster rundt 100.000 kr. Spørsmålet er HVORFOR han ikke vil bruke 100.000 på dette. Enten har han ikke råd (noe som gjør firmaet veeeldig sårbart), eller så har han rett og slett ikke noe mål om å holde på lenge. Vertfall så kaller ikke jeg dette langsiktig tenking. Han er helt sikkert en knakanda god kar, så lenge alt går som det skal, men skulle det dukke opp en kravstor kunde som vil ha dekket ditt og datt på garantien, så tviler jeg på at han sitter med de store økonomiske summene til dette. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 På grensen til hets, dette, og som gjør seg best i en PM til trådstarter. Alt blir spekulasjoner når en ikke har noe håndfast å komme med, og det ville vært synd og litt feil dersom Richy Motor tapte kunder pga. grunnløse rykter på et forum. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 På grensen til hets, dette, og som gjør seg best i en PM til trådstarter. Alt blir spekulasjoner når en ikke har noe håndfast å komme med, og det ville vært synd og litt feil dersom Richy Motor tapte kunder pga. grunnløse rykter på et forum. Hets...? Er da ikke hets dette.... Det er ren fakta jeg kommer med her. Går helt sikkert fint og handle av han... men man bør ha litt fler ting i bakhodet enn en billig bil. JEG ville vertfall ikke handlet bil ett slikt sted. Til dette så fremstår firmaet alt for useriøst synes JEG. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Joda, er generell fakta som listes opp, og det er helt grei informasjon du kommer med. Men å konkludere med "Han er helt sikkert en knakanda god kar, så lenge alt går som det skal, men skulle det dukke opp en kravstor kunde som vil ha dekket ditt og datt på garantien, så tviler jeg på at han sitter med de store økonomiske summene til dette." blir litt feil i mine øyne når det ikke finnes noen eksempler på at han har oppført seg sånn. Men, men. Det er fredag og snart helg! Ikke tiden for kverulering! Edit: Jeg bare reagerer siden det er et navngitt firma. Hadde det vært på generelt grunnlag så hadde det jo vært fine greier. Endret 10. oktober 2008 av Olsenhower Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Joda, er generell fakta som listes opp, og det er helt grei informasjon du kommer med. Men å konkludere med "Han er helt sikkert en knakanda god kar, så lenge alt går som det skal, men skulle det dukke opp en kravstor kunde som vil ha dekket ditt og datt på garantien, så tviler jeg på at han sitter med de store økonomiske summene til dette." blir litt feil i mine øyne når det ikke finnes noen eksempler på at han har oppført seg sånn. Men, men. Det er fredag og snart helg! Ikke tiden for kverulering! Edit: Jeg bare reagerer siden det er et navngitt firma. Hadde det vært på generelt grunnlag så hadde det jo vært fine greier. Vel... er på en måte enig.... Men jeg står fortsatt for det jeg "sier" her... Så får det være opp til trådstarter og vurdere det som blir sagt, for så å gjøre seg opp en mening selv. Men siden det faktisk finnes såpass mange ankepunkter, så mener jeg det er riktig og advare såpass. Men på en annen side.... Hvem bryr seg egentlig? Så lenge jeg taler i forumet her, så er jeg på medlemmenes side av saken og velger derfor heller å være litt over middels skeptisk (noe jeg også mener det er stort grunnlag for) Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Min nåværende bil ble kjøpt fra en forhandler i Oslo med så små lokaler at jeg ikke klarte å finne butikken enda jeg stod på korrekt adresse. Da jeg ringte selgeren etterpå fikk jeg høre at jeg måtte gå rundt hjørnet og på baksiden av bygget, der hadde han en garasjeport med fem biler på innsiden. Kontoret var veldig "bruktbilselger", med puppekalender på veggen og alt man kan se for seg. Og hjemmeside hadde han ikke en gang. Hvis jeg hadde lagt ut annonsen for firmaet her ville nok folk sagt jeg måtte holde meg langt unna, for ved å skue hunden på hårene ville nok denne skinnjakke-kledde mannen i 50-åra med grått hår og sleik fremstått som langt ifra noen pålitelig type. Likevel, bilen var billig og mannen var hyggelig. Fikk en ny og fin bil nesten 20 000 billigere enn hva de var annonsert for andre steder. Den har aldri sviktet, og visittkortet til denne karen ligger i en skuff hjemme, i tilfelle mitt neste bilbytte skulle bringe meg dit igjen. Jeg syns mye av kritikken her er relativt overfladisk, og det at vedkommende har en dårlig hjemmeside, er ukjent eller lignende er urimelig all den tid vedkommende kan være en ærlig og redelig kar - uten at noen her ser ut til å vite noe i den ene eller andre retningen. Jeg handlet fra en liten bakgårdsforhandler og overlevde. Kanskje braxboy også kommer helskinnet fra det. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Magnum: Hvis du virkelig leser det jeg skriver, så er det ikke selve salg/kjøp situasjonen som byr på problemer. Problemet kommer først når det er snakk om reklamasjon/garanti, samt krav om heving av kjøp og slike ting. Som du sier så har jo du ikke hatt problemer med bilen som krevde kontakt med din selger. Derfor så kan du ha vert heldig. Jeg har ikke grunnlag for å si at noen av selgerene nevnt i denne tråden er korrupte, jeg sier bare at det koster noe å være litt skeptisk til slike firmaer. Er jo heller ikke rart at man får bilene billig fra slike steder, når salgskontorene ligger der du bor på det gamle gutterommet liksom. Utgifter til lokaler og annet erlik null, og dermed så har man mer og gå på. Uansett... så lenge du kjøper en bil sinnsykt billig, samt at den faktisk fungerer uten problemer så lenge den skulle stå på fire hjul, så er det jo samme hvor du kjøpte bilen. Det er som sagt når problemene tårner seg opp at det KAN oppstå ulumskheter med slike små bruktbilsjapper. Jeg mener bare: Vær varsom og bruk hue! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Er enig i det du skriver, men samtidig syns jeg det blir mye synsing fra de andre om at de ikke har hørt om bedriften før osv. At man ikke har hørt om en butikk behøver jo ikke være butikken sin feil, for å si det sånn. Når det er sagt så virker det som om denne Richard fra Richy Motor har et stort lager av gamle drosjebiler hos seg. Her har man massevis av potensielle reklamasjonsfeller. Noe som kan gjøre et stort innhogg i firmaets egenkapital - slik du nevnte. Dog, hvis bilen trådstarter ønsker å kjøpe er den 206'en med kun 93 000 km på telleren, så er det vanskelig å finne noen andre alternativer på Finn som fremstår som et bedre kjøp. Og som sagt, min erfaring med tilsynelatende tvilsomme bruktbilselgere har vært aldeles glimrende. Hadde det vært Visperud Autosalg derimot ville jeg bedt braxboy om å holde seg langt unna. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Er enig i det du skriver, men samtidig syns jeg det blir mye synsing fra de andre om at de ikke har hørt om bedriften før osv. At man ikke har hørt om en butikk behøver jo ikke være butikken sin feil, for å si det sånn. Når det er sagt så virker det som om denne Richard fra Richy Motor har et stort lager av gamle drosjebiler hos seg. Her har man massevis av potensielle reklamasjonsfeller. Noe som kan gjøre et stort innhogg i firmaets egenkapital - slik du nevnte. Dog, hvis bilen trådstarter ønsker å kjøpe er den 206'en med kun 93 000 km på telleren, så er det vanskelig å finne noen andre alternativer på Finn som fremstår som et bedre kjøp. Og som sagt, min erfaring med tilsynelatende tvilsomme bruktbilselgere har vært aldeles glimrende. Hadde det vært Visperud Autosalg derimot ville jeg bedt braxboy om å holde seg langt unna. De tat man ikke har hørt om en butikk på 6 år synes jeg er litt rart synes jeg da... Men som jeg også skrev, så er det ikke det at man "ikke har hørt om butikken" som er det største problemet, men de ANDRE faktorene jeg nevner. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Kan informere om at førstegangsbilen (Peugeot 206) nå er handlet inn hos Richy Motor! Fyren hadde mange biler hjemme på gardsplassen sin, og var rett og slett bare en som kjøpte og solgte biler. Han gjør ikke så mye med dem, men bilen min var nypolert og pen. Er utrolig godt fornøyd så langt, og han var veldig hyggelig og imøtekommende. Han har ingen bruktbilgaranti (ikke at jeg trodde det heller), men satser på at det går bra. Bilen ser helt strøken ut (til og med i motorrommet), og jeg håper jeg får glede av den i årene fremover. Takk for hjelp folkens Jeg er veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Han har ingen bruktbilgaranti (ikke at jeg trodde det heller), men satser på at det går bra. Du vil fortsatt ha reklamasjonsrett dersom det skulle dukke opp noen mangler som ikke ble opplyst om ved inngåelsen av kjøpet. Så det at du ikke har en bruktbilgaranti er ikke veldig vesentlig, egentlig. For øvrig får du ha gratulerer med ny bil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå