frevild Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Etter at noe fyrverkeri gikk av i hendene mine for noen år siden (pang!), hadde jeg tinnitus i over et år. Det har gudskjelov gått over, men hørselen på det ene øret er fortsatt litt nedsatt. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Slit óg med tinitus. Noko jævla drit. Så til alle dykk unge med musikk i øyrene kvar dag (no høyres eg gammal ut i ein alder av 17), men eg rådar dykk til å helde volumet nede! Det er berre ikkje verdt det. Eg hadde ein iPod Nano kor eg hadde eit headsett som var tungt å drive. Av den grunn velte eg å fjerne den europeeiske volumsperra ung og dum som eg var. Og med volumet på nærmast høgast var det berre å vinke farvel til pipelause dagar. Faen kor utruleg unødvendig! Så pass dykk. Dette er ikkje spøk, som eg trudde. Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Har selv tinitus på høyere øre og noe nedsatt hørsel på venstere etter at fyrverkeri gikk av i hånda mi når jeg var ca 12 år gammel. Kan selv tenke dere hvor gøy det er å gå med denne (link her så du kan høre selv)i øret hele dagen. Går dager da jeg nesten ikke legger merke til det lenger men andre driver det meg nermest til vanvidd, spesielt om jeg ikke har noe serlig med lyd rundt meg, noe som er litt av grunnen til at jeg hører på musikk nesten 24/7 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvis man bare hører sus når det er helt stille, heeelt stille er det da tinitus? Når jeg "hører" meg om så hører jeg en konstant lyd, men ikke høy, en slags lyd av åndelig tilstedeværelse (haha). Denne blir sterkere med mye musikk. Seff som sikkert mange andre så kan det plutselig bli en høy lyd med høy frekvens på begge eller en av ørene. Også opplevd lav frekvens-lyd. Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvis man bare hører sus når det er helt stille, heeelt stille er det da tinitus? Når jeg "hører" meg om så hører jeg en konstant lyd, men ikke høy, en slags lyd av åndelig tilstedeværelse (haha). Denne blir sterkere med mye musikk. Seff som sikkert mange andre så kan det plutselig bli en høy lyd med høy frekvens på begge eller en av ørene. Også opplevd lav frekvens-lyd. Alle hører en viss lyd i øret sitt. Det kan være blodgjennomstrømninger, eller mindre sus som alltid har vært der, eller forårsaket av støyskader. Jeg vet ikke hva man må høre for at det skal kalles virkelig tinnitus, men du merker det nok godt selv. Da alle typer indre lyder i øret forsterkes av å tenke på lyden, siden hjernen fokuserer på den, kan små helt naturlige lyder oppfattes som høye, selv om man egentlig ikke behøver å høre dem i hele tatt. Om lyden forsterkes når du hører på musikk kan det være en liten hørselsskade, en svak tinnitus, eller det kan være rent psykisk. Dette fordi du går fra å høre lyd til total stillhet og den allerede tilstedeværende lyden blir i hjernens hovedfokus til hjernen igjen nedprioriterer lyden og den forsvinner. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Rimelig sikker paa at jeg har det selv. Meg og noen kompiser var i en "liten" rakettulykke for en god del aar siden. Lagde en bombe av stjerneskudd som smalt rett forran oss i en bunker (forsterka lyden som fy tenker jeg). Uansett, det starta med vill susing og jeg slet en stund me aa sove osv. Tenkte paa det hele tiden i starten, men etter hvert klarte jeg aa ignorere det. Naa vet jeg ikke hvordan det er uten lenger En ting jeg lurer paa though.. Naar jeg holder meg for ett eller begge "0reklaffene" h0rer jeg bare en vill rumling. Er dette et tegn paa tinitus? Lenke til kommentar
Gjest Norsk TinnitusForbund Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Mange sliter med tinnitus, og siden diskusjon.no er et stort forum der det sikkert er flere som sliter med dette, ønsker vi å informere om at vi nå har startet en egen forening for tinnitusrammede. Vi synes det er viktig å få et mye sterkere fokus på lidelsen, bedre oppfølging/behandling av helsevesenet og samtidig skape et fellesskap. Håper det er ok at vi legger inn en link til vår nettside her: Norsk TinnitusForbund Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Har også fått kraftig øresus/ørepip helt plutselig. Fikk også "propp" i øret samtidig og fikk rede på hos legen at det er tett øregang mellom øret og halsen. Fikk noe nesepulver som ikke hjelper en dritt og beskjed om at det ikke er noe å gjøre med det. Lenke til kommentar
NTF Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Har også fått kraftig øresus/ørepip helt plutselig. Fikk også "propp" i øret samtidig og fikk rede på hos legen at det er tett øregang mellom øret og halsen. Fikk noe nesepulver som ikke hjelper en dritt og beskjed om at det ikke er noe å gjøre med det. Be om henvisning til øre, nese, hals-spesialist. Hvis tinnitusen skyldes trang øretrompet, skal det være mulig å bli kvitt den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Har også fått kraftig øresus/ørepip helt plutselig. Fikk også "propp" i øret samtidig og fikk rede på hos legen at det er tett øregang mellom øret og halsen. Fikk noe nesepulver som ikke hjelper en dritt og beskjed om at det ikke er noe å gjøre med det. Be om henvisning til øre, nese, hals-spesialist. Hvis tinnitusen skyldes trang øretrompet, skal det være mulig å bli kvitt den. Er ikke øretrompeten fra trommehinna og ut øret? Det er på "innsiden" jeg er tett. Mellom trommehinna og svelget/nesa. Lenke til kommentar
NTF Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Er ikke øretrompeten fra trommehinna og ut øret? Det er på "innsiden" jeg er tett. Mellom trommehinna og svelget/nesa. Øretrompeten kommer opp fra svelget og inn på baksiden av trommehinna, bitteliten kanal der. Øregangen er fra trommehinna og ut. Oppsøk spesialist, allmennlegene er ikke de mest kunnskapsrike på det området, generelt viser de liten medfølelse for de som har tinnitus også. Endret 29. mai 2009 av NTF Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Man må jo gjennom fastlegen for å bli henvist til spesialist? Finnes det noe man kan gjøre selv? Hatt det 5 måneder nå og er rimelig lei. Endret 23. september 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Du må nok leve med det resten av ditt liv. Ingen problem egentlig da du etterhvert vil overse øresusen HELT. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hvis "dotten" i øret ditt går bort, og pipelyden ikke forsvinner på samme tiden, så har du mest sannsynlig fått permanente skader som kan klassifiseres som tinnitus. I motsetning til hva noen tidligere i denne tråden påstod, så kan faktisk tinnitus oppstå plutselig ved høy støyende lyd. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Støyen kan jeg leve med. Det er dotten/trykket som er plagsomt. Av og til blir trykket ganske voldsomt og da blir jeg nesten døv på ene øret. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Har selv tinnitus og det minner altfor godt om den gamle nrk lyden når programmet på tv var slutt. Bare at dette er en "litt" lysere variant. Har fått tinnitus pute , pute med høytalere så jeg kan høre på musikk eller annet for å få sovne. For dette er til å bli gal av. Fikk det etter en arbeidsulykke. Spesialistene konkluderer med at det ikke er skade i øret , men likevel noe jeg kanskje må leve med resten av livet. Mange får tinnitus pga dårlig blodsirkulasjon i øre regionen ifølge min lege. Har man en konstant lyd er det ikke skade, er det pulserende lyd er det mer sannsynlig en skade ifølge de bedre vitende som jeg har vært hos. Lenke til kommentar
Kyrk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du har sikkert vært forskjøla og da kan det tette seg til i hele øre, nese, hals systemet. Det opparbeider seg et trykk i ørene og det kan komme "pipe" lyd i ørene. Hvis du holder deg for nesa og blåser ut vil du kjenne at det er tett, men at det av og til vil lette litt på trykket. Da vil du kjenne en pipelyd. Du vil ha denne pipelyden i periodevis til du blir kvitt forskjølelsen. Jeg tror altså ikke at det er tinituss. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Har også tinitus, men eneste gangen jeg merker noe til det er når jeg blir påminnet (f.eks. av dere her på Diskusjon.no, thanks!) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Må være litt av en forkjølelse. Har hatt det siden mai. Hehe. Lenke til kommentar
Kyrk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Må være litt av en forkjølelse. Har hatt det siden mai. Hehe. Jeg utalte meg om trådsstarter Går ikke slike problemer over på 2 uker så er det fare på ferde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå