Gå til innhold

Tråden om dystopiske filmer


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sleeper kan du godt droppe. Den filmen kan vel strengt tatt kun anbefalles for hard core fans av enten Allen eller sjangeren. THX er heller ikke en av de første du burde se, men resten virker helt gode (har dog ikke sett Silent Running). Og Serenity må du først se etter du har sett Firefly.

 

La Jetee, Le Dernier Combat, Gattaca, The Time Machine samt de fleste som de andre er har anbefalt er kan jeg gå helt god for. Disse er både sjangermessig gode/viktig, samt svært så underholdende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Muligens dystopi:

De siste er i alle fall et satt i et dystert samfunn, og jeg kan ikke se at det står noe om at det må være relatert til samfunnet vi har i dag på noen måte. Riktignok faller de mye bedre under fantasy/eventyr.

 

Edit: Fjernet Reign of Fire (2002) siden den alt var på listen.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar
Er det kun originalen av The Time Machine som er verdt en titt?

 

Filmene er, som Otth sier, veldig forskjellig. Personlig liker jeg remaken best, mye fordi kvaliteten er bedre med penere farger, kulisser, kostymer og lyd. 80-tallsfilmer er også ganske trege når det kommer til klipping, action og kameravinkler.

 

De har forandret en god del på historien i remaken for å få den til å passe bedre som filmformat, noe jeg satte pris på, dog fjernet de en del av personligheten til folkene den tidsreisende møter, som hadde en mye større kontrast til dagens samfunn i den gamle versjonen.

 

Om du liker gamle filmer kan jeg anbefale den eldste, synes du gamle filmer blir for trege ville jeg sett den nye.

Lenke til kommentar
Den filmen hvor man kan kjøpe kroppen til folk som dør og bruke de selv. Filmen starter med at en racerbil(F1)-sjåfør krasjer, så blir han hentet inn i fremtiden fordi en multimillionær har kjøpt kroppen hans.

 

Filmen du tenker på her er Freejack og står allerede på listen.

 

Jeg så Directors Cut'en av Dark City igår og må si det var en snodig, The Matrix-aktig opplevelse. Absolutt en spennende og interessant film, selv om det var en del ting jeg ikke var helt komfortabel med.

 

Sliter litt med å sette en karakter på IMDB merker jeg.

 

Helt forståelig. Tror jeg skiftet mellom 5 og 8 ganske mange ganger før jeg til slutt endte på den høyeste av de to.

Lenke til kommentar
Den filmen hvor man kan kjøpe kroppen til folk som dør og bruke de selv. Filmen starter med at en racerbil(F1)-sjåfør krasjer, så blir han hentet inn i fremtiden fordi en multimillionær har kjøpt kroppen hans.

 

Filmen du tenker på her er Freejack og står allerede på listen.

Ahh, takker. Tror jeg må se denne på ny en dag.

Mimre litt tilbake til 90-tallet med Emilio Estevez - Mighty Ducks og det hele.

Lenke til kommentar

Har faktisk ved en del anledninger vurdert det samme, men slike filmer skal strengt tatt bare sees når de går på TV. Problemet er at denne filmen, i motsettning til Judge Dredd (som den er fullt på høyde med), ikke får særlig spilletid hos de nordiske aktørene. TV4 og TVNorge har vel sendt den noen ganger, men ikke på langt nær ofte nok.

Lenke til kommentar
Hvilke dystopia-filmer anbefaler dere? Så på Top 50 Dystopian Movies lista i Otths førstepost og ble meget interessert. Vil ta en titt på Silent Running (1972), THX 1138 (1971), Metropolis (2001), Planet of the Apes (1968), Serenity (2005), Sleeper (1973), noen flere dere anbefaler?

Serenity bygger på serien Firefly, bare så du er klar over det. Det er nok ikke avgjørende å ha sett serien, men jeg tror filmen gir en hel del mer mening om man har det.

Forøvrig er det mange filmer jeg ville sett før Silent Running, selv kan jeg anbefale Equalibrium, Logan's Run og The Thirteenth Floor.

Lenke til kommentar

Er Super Mario Bros. dystopi?

 

Ser frem til Bioshock filmen. Film basert på spill pleier være ganske dårlige, men om du ikke får utnyttet settingen i Bioshock er du talentløs. Forøvrig håper jeg filmen ikke følger direkte historien i spiller, bare bruker atmosfæren i det. Litt som Batman Begins.

 

Edit: Mener forøvrig ikke at Mario skal inn på listen, lurer på hvor langt dystopi fenomenet kan strekkes.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...