Gå til innhold

[LØST]bios viser at E8400 er bare 2333.65 mhz


creaT

Anbefalte innlegg

hei.

 

kjøpt meg i går E8400 og nytt hovedkort. hovedkorte mitt er Asus P5Q deluxe!

problemet er at biosen og noen program(core temp, cpuZ....) viser at cpu er bare 2333.65 mhz! men vista og everest sier den er 3Ghz.

 

E8400 skal vel være 3Ghz?

kan det hjelpe med en bios flash? eller er det feil på cpu?(Litte trolig)

 

Edit: prøvde med cpuZ igjen og da hoppa den fra 2000Mhz til 2333.65Mhz, opp og ned konstant!

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står fsb`n din på "Auto"? Slik det kan se ut, ser det ut til at fsb`n din står manuelt stilt for lavt. Hvis jeg ikke tar helt feil skal fsb på din stå på rundt 433 (x7) og den er da kanskje satt til bare 333? (da hvis ratioen på din er 7?). Hvis du ser det står et tall der du kan stille fsb så prøv å sett denne på "Auto".

 

Det at den hopper mellom to forskjellige frekvenser er bare en strømsparefunksjon som klokker prosessoren ned automatisk når den ikke blir belastet ved å sette ned ratioen med 1, men den er jo klokket altfor lavt.

Lenke til kommentar

egentlig skal cpu`n automatisk stille seg til riktig fsb (eller det som er default fra fabrikken) når den står på auto. Det jeg mente var at hvis den ikke står på auto nå, så bør du sette den på det. Hvis den allerede står på auto, så klarer hk`et ditt ikke å sette den riktig. Da kan det hende bios må oppgraderes for å gjenkjenne cpu`n riktig.

 

Jeg har ikke kjennskap til hva fsb, ratio osv skal være på din cpu, så de talla jeg skrev er bare eksempler. Anbefaler ikke å rote med disse annet enn når du er klar for evt. overklokking osv :) Men bare sjekk i bios om fsb er stillt manuelt (om det står et nummer der) eller om den står på auto.

 

En annen ting du kan gjøre er å velge "Load Setup Defaults", og så "Exit & Save Changes" etterpå.

 

Hvis ikke det har hjulpet må du kanskje oppdatere bios, hvis det ikke er noe annet galt.

 

 

edit : litt seint ute ja, fint at det ordna seg :woot:

 

dobbeltedit : leste de linkene, godt at det er folk her som virkelig vet hva de snakker om :roll:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
egentlig skal cpu`n automatisk stille seg til riktig fsb (eller det som er default fra fabrikken) når den står på auto. Det jeg mente var at hvis den ikke står på auto nå, så bør du sette den på det. Hvis den allerede står på auto, så klarer hk`et ditt ikke å sette den riktig. Da kan det hende bios må oppgraderes for å gjenkjenne cpu`n riktig.

 

Jeg har ikke kjennskap til hva fsb, ratio osv skal være på din cpu, så de talla jeg skrev er bare eksempler. Anbefaler ikke å rote med disse annet enn når du er klar for evt. overklokking osv :) Men bare sjekk i bios om fsb er stillt manuelt (om det står et nummer der) eller om den står på auto.

 

En annen ting du kan gjøre er å velge "Load Setup Defaults", og så "Exit & Save Changes" etterpå.

 

Hvis ikke det har hjulpet må du kanskje oppdatere bios, hvis det ikke er noe annet galt.

 

 

edit : litt seint ute ja, fint at det ordna seg :woot:

jeg skjønte ikke helt hva som skule stå på auto jeg da, men samma d, d har ordna seg!:D

har foresten klokka den til 3.4Ghz, skal prøve å få den opp på 4Ghz men da må jeg lære meg hvordan jeg stiler volten riktig! :D

Lenke til kommentar
Jeg mente at fsb skulle stå på auto. På mitt HK må jeg først sette AI overklocking til manual eller noe slikt for å kunne velge fsb. Det er vel fsb du stiller på når du overklokker, eller er det andre ting du kan gjøre det med på ditt hk?

du ganger FSB på multiplier(Ratio) Eks: 378x9=3401 som d står på mitt hk nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...