festen Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) *finner frem "kommunist" stempelet* Hvor finner du hjemmel for en slik inngrippen ? og hvordan tror du verdiskapningen i landet ville vært etter noe sånt ? Det er ikke kommunisme. Det er det systemet vi har som er kommunisme( for de rike). Det er bare en tilbakeføring av verdiene som har blitt omfordelt på grunn av det kommunist systemet vi har. Etterpå kan gi gå over til et mer rettferdig system. Verdiskapningen ville øke dramatisk fordi all gjeld ville bli borte og det kunne starte på nytt med en gullstandard. Det som kan skje nå er at de som har tjent på systemet skal beholde sine verdier samtidig som det nye systemet vil gjøre det umulig for andre i fremtiden å oppnå den samme rikdommen. Hvis det skal skiftes system bør heller ikke de gamle verdiene bli med over i det nye systemet. Endret 19. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hvis DNB går konk så har jeg et problem. Grunnet dårlig økonomi så har jeg et par betalingsanmerkninger/inkassosaker på meg. Det fører til bankene ikke vil la meg opprette konto. DNB-kontoen hadde jeg før jeg fikk mine økonomiske problemer så de kan da ikke si meg opp. Men mister jeg DNB så kan jeg plutselig sitte i en situasjon der ingen vil ha meg som kunde. Dette er et problem. Og jeg er langt fra den eneste i denne situasjonen. Med mindre en annen bank tar på seg å overta DNB sine kunder selvsagt. Det er skummelt hvor handicappet man blir om man havner i en slik situasjon. Man er i samfunnet i dag avhengig av å ha et kundeforhold i en bank. Greit, mye av det er selvforskyldt. Krangler ikke på den biten, men hele systemet er lagt opp slik at om man får problemer så er det nærmest umulig å komme ut av dem. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg tror du kan slappe av siden Staten åpenbart ikke lar sin "egen" bank gå konkurs for godt. Men teknisk sett kan de gå konk. DnB er de rødgrønnes kjæledegge som de begunstiger, så de selv kan få enda mer innflytelse. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Sorry, men litt OT her! Skal i møte med Dnb nor i morgen og høre om dei kan tilby meg førstegangs lån til bolig. Etter mine beregniger så skal de lånet eg har tenkt og søke om gå i boks. Men er jo så mye styr med banker og renter og ditt og datt. Klarer ikke heilt og følge med,selv om eg prøver.*en smule forvirret* Er de noen her som vil fraråde meg å ta opp bolig lån og kjøpe meg et hus nå? Eller eventuelt høre med en annen bank en Dnb Nor i alle fall!? Er ikkje meininga å stjele tråden her,men virker som dei som er aktive på denne tråden kan komme med noen vettuge svar på de eg lurer på Takk Endret 20. oktober 2008 av Myr Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Banker som ble hjulpet burde blitt tatt over samtidig som aksjene gikk til null og overtakelsen burde ikke skjedd før de var konkurs. Det beste var hvis staten holdt seg unna, og at noen andre tok over restene, sikringsfondet kunne ha rettigheter i boet for å sikre deler av innskuddene. Det er INGEN oppside for norske skattebetalere med gavepakken til DNB. Reiten, Bjerke, Stoltenberg, Halvorsen, og hele den inkompetente gjengen av noen evnesvake ledere og samfunnsøkonomer burde gjort noe annet enn å være til belastning for Norges befolkning. Ikke alle av dem tror jeg skjønner at de er til belastning for Norge, men Bjerke ser jo ut som en småunge som er tatt på epleslang på den måten at han akkurat rakk å sikre seg statsgarantier rett før finanskrisen begynte å gå over. Han og Acta sjefen hadde blitt et bra team. Endret 20. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Nå er saken den at jeg grunnet mitt yrke er eksepsjonelt godt kvalifisert til å svare for bokførte verdier i norske finanskonserner generelt, og ett stort et spesielt (ikke DNBNOR). Nå vet jeg ikke om du kjenner godt til IFRS, men der er det ikke mye rom for å manipulere verdier. Revisorer er også et plagsomt og nasalt folkeslag som, til tross for sin detaljfetishisme, faktisk har stålkontroll på alle relevante forhold i et finanskonserns regnskaper. Du kan være svært trygg på at de bokførte aktiva og passiva er ført til riktige verdier. De aller strengeste kvalitetskriterier er oppfyllt. Selv om de bokførte verdier akkurat nå er store nok, så betyr ikke det at de er det imorgen. Hvor mye har DNB lånt ut til f.eks Shipping? Hvor mange shippingselskaper kan gå konkurs? Mange av problemene i Norge hadde blitt løst om landets 50000 rikeste eller de med verdier over 30 millioner hadde fått beslaglagt sine verdier og disse hadde blitt solgt og plassert som gull i Norges Bank . Systemet kunne få kollapse og en gullstandard kunne overta. Det er en mye bedre løsning enn at skattebetalerne tar regningen for bankenes dårlige porteføljer. Disse snylterne som under dekke av å drive med "verdiskapning", kunne vi godt sendt til Russland etter at alt av verdier hadde blitt beslaglagt. Først når verdiene til de som hadde beriket seg på det gamle systemet hadde blitt beslaglagt kunne vi fått et nytt system. Det er ikke riktig å starte et nytt system der slik snylting blir vanskelig samtidig som alle de som alt har beriket seg for beholde alt sammen. Det ser ut som det er nytt system i vinden. Det er da synd at de som beriket seg på det gamle systemet skal beholde alt sammen. Hvilke system vil du ha isteden? Jeg tror mange ikke hadde giddet å jobbe hvis staten med jevne mellomrom beslagla alle verdier over 30 millioner. Penger er en sterk motivasjonsfaktor. En gullstandard tror jeg ikke er spesielt lurt, en ting er at alt gull i verden bare er nok til å dekke ca. halvparten av all dollar som eksisterer slik gullverdien er i dag, en annen ting er at flytende kurser har endel andre fordeler framfor å knytte penger til en spesiell råvare. Hvis DNB går konk så har jeg et problem. Grunnet dårlig økonomi så har jeg et par betalingsanmerkninger/inkassosaker på meg. Det fører til bankene ikke vil la meg opprette konto. Jeg skjønner at du ikke får kredittkort, men vil du ikke kunne opprette en vanlig konto i en hvilken som helst bank? Selv om det er kjipt å ikke ha kredittkort så er det vel ikke kritisk? Er de noen her som vil fraråde meg å ta opp bolig lån og kjøpe meg et hus nå?Eller eventuelt høre med en annen bank en Dnb Nor i alle fall!? Jeg ville sjekket andre banker også og se om de kan matche betingelsene! Du kan fort spare endel penger på det! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg skjønner at du ikke får kredittkort, men vil du ikke kunne opprette en vanlig konto i en hvilken som helst bank? Selv om det er kjipt å ikke ha kredittkort så er det vel ikke kritisk? Prøvde for et års tid siden å opprette konto i en annen bank. Bad ikke en gang om vanlig bankkort. Bare en helt vanlig konto. Grunnen til at jeg ville bytte var at den lå nærmere. De kjørte kredittsjekk og gav meg beskjed om at jeg ikke var ønsket som kunde siden jeg hadde betalingsanmerkning. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg skjønner at du ikke får kredittkort, men vil du ikke kunne opprette en vanlig konto i en hvilken som helst bank? Selv om det er kjipt å ikke ha kredittkort så er det vel ikke kritisk? Prøvde for et års tid siden å opprette konto i en annen bank. Bad ikke en gang om vanlig bankkort. Bare en helt vanlig konto. Grunnen til at jeg ville bytte var at den lå nærmere. De kjørte kredittsjekk og gav meg beskjed om at jeg ikke var ønsket som kunde siden jeg hadde betalingsanmerkning. Gikk du og snakket med dem og forklarte situasjonen? Ga de noen begrunnelse? Jeg skjønner ikke hvilken risiko de løper så lenge de ikke gir deg noe kort? Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Mange av problemene i Norge hadde blitt løst om landets 50000 rikeste eller de med verdier over 30 millioner hadde fått beslaglagt sine verdier og disse hadde blitt solgt og plassert som gull i Norges Bank . Systemet kunne få kollapse og en gullstandard kunne overta. Det er en mye bedre løsning enn at skattebetalerne tar regningen for bankenes dårlige porteføljer. Disse snylterne som under dekke av å drive med "verdiskapning", kunne vi godt sendt til Russland etter at alt av verdier hadde blitt beslaglagt. Først når verdiene til de som hadde beriket seg på det gamle systemet hadde blitt beslaglagt kunne vi fått et nytt system. Det er ikke riktig å starte et nytt system der slik snylting blir vanskelig samtidig som alle de som alt har beriket seg for beholde alt sammen. Det ser ut som det er nytt system i vinden. Det er da synd at de som beriket seg på det gamle systemet skal beholde alt sammen. Hvilke system vil du ha isteden? Jeg tror mange ikke hadde giddet å jobbe hvis staten med jevne mellomrom beslagla alle verdier over 30 millioner. Penger er en sterk motivasjonsfaktor. 30 millioner er nok penger, slik dagens kroneverdi er. Det burde innføres lover mot å bli så rik at det var mulig å ha fly til flere hundre millioner. Trenger noen mer enn 30 millioner så kan vi sende de ut av landet. Det var engang en idiot debatt om at norske toppledere måtte betales nok for at de ikke skulle forsvinne til utlandet. Som om noen ville hatt dem. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 30 millioner er nok penger, slik dagens kroneverdi er. Det burde innføres lover mot å bli så rik at det var mulig å ha fly til flere hundre millioner. Trenger noen mer enn 30 millioner så kan vi sende de ut av landet. Det var engang en idiot debatt om at norske toppledere måtte betales nok for at de ikke skulle forsvinne til utlandet. Som om noen ville hatt dem. Ingen trenger strengt tatt mer enn 30 millioner, men hvis du da hadde hatt 30 millioner, ville du giddet å jobbe noe mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå