Gå til innhold

Robust steinplate til stekeovn

dePt

Anbefalte innlegg

Hei,

Brodern har i lengre tid strebet for å komme opp mot den pizzaen han savner fra italiaturene sine. Fyllet og tomatsausen sitter, men de mangler noe på bunnen. Den blir ikke sprø nok. Steinplate til stekeovn har han prøvd, men disse har hatt en tendens til å knekke etter noen gangers bruk. Til tross for at de behandles etter instruksene.

Han har letet høyt og lavt, men finner ikke noe av kvalitet.

Han lurer derfor på om noen her har, eller vet om, en steinovnsplate som holder?

Takker for svar,

dePt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ute i samme ærend. Kunne tenkt meg en firkantet steinplate til å legge i ovnen. Har tenkt på å spørre på en butikk som selger kjøkken. Der kan man jo få benkeplater av stein. Skulle vel vært mulig å få kjøpt en liten en som passer i ovnen.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hvordan er fremgangsmåten din (fra steking til rengjøring)? Han følger "forskriftene" og legger stenen på rist i kald ovn. Varmer så opp ovnen og slenger i pizzaen når temperaturen er høy nok. Etter at pizzaen er ferdigstekt og tatt ut så blir stenen stående igjen med åpen ovn for å kjøle seg sakte ned - slik at en unngår store temperaturforandringer. Rengjør så først når stenen har "normal" temperatur, og da med vann som holder samme temp.

Bruker du forresten varmluftsirkulasjon eller steking?

Lenke til kommentar

Fukter stenen litt før jeg legger den på risten nede i ovnen. Setter så ovnen på 275 C. Bruker bare varmluften av og til for jevn baking av boller/kaker, aldri pizza. Når ovnen ligger på rundt 275 C, så venter jeg i omtrent en halvtime til stenen er ferdig oppvarmet. Slenger så inn pizzaen. Skrur ofte ned ovnen til 250 under selve stekingen litt ettersom hvilken type ost jeg bruker. Stenen holder seg god og varm slik at man fremdeles får en sprø bunn.

Prosedyren min etter pizzaen er forsåvidt det samme som han. Lar vanligvis stenen ligge over natten men tviler på at det har altfor mye å si bare du venter til at den er helt avkjølt. Har han prøvd mange forskjellige stener? Kan hende at han rett og slett var uheldig og fikk en dårlig sten.

Kunne du ha postet oppskriften på den tomatsausen? Har ikke funnet noe som kommer i nærheten av det jeg har smakt på ordentlige italienske pizzaer.

Endret av Dandor
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Har hatt 3 av den fra Jernia før men alle tre ble raskt ødelagt desverre.

Når det gjelder tomatsaus så er ikke han helt fornøyd med sin. (Jeg mener den er bare et steinkast unna). Han var nettopp i Italia (for 3.gang i år) og diskuterte sausen med en restauranteier. Konklusjonen var at det ligger i tomatene, for fremgangsmåten er den samme:

- Fjern skallet av tomatene

- Knus dem og krydre med basilikum og evt. andre krydder.

- Kok dette i 10-20 min slik at det blir noe tykkere konsistens.

Norske tomater får ikke like mye sol som italienske, og blir smakløse i forhold. Plommetomatene i butikkene gir bedre smak, men fortsatt langt unna de italienske samt at de er uforskammet dyre.

Hvorfor fukter du stenen før steking? Dette har ikke han hørt noe om.

Edit: leif

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Oi! 3 stykker?? Det må ha vært nokså frustrerende ja :p

Er ganske sikker på at det står på det lille instruksjons/oppskriftspapiret at en skal fukte stenen med en klut eller noe før man setter på varmen.

Meget interessant når det gjelder tomatene. Er ingen stor tomat-fan utenom i salater og på pizzaer så har ikke vært noe spesielt opptatt av det. Skal prøve meg litt fram med noen andre tomater, men får se angående budsjettet. Kostbart å lage mye god mat når en er student!

Lenke til kommentar

Fant en sten hos Skeidar. 30 x 38 cm. Den var omtrent en cm tykk, så den er sikkert ikke veldig robust. Men jeg kjøpte den, så få jeg se hvor mye den tåler.

Forøvrig, så benytter Jamie Oliver semulegryn i deigen for å få den ekstra sprø. Har ikke testet det ennå, men det kunne vært et forsøk verdt.

Ørjan...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ja.. jeg laga tomatsaus av dulcita tomater i dag faktisk , var ikke så voldsomt velykket.., de har en litt merkelig sødme i seg som ikke helt passer til bruk som tomatsaus , kun snacks tror jeg..

men ingen her som har kjøpt noe stein på nett eller noe skikkelig stein ? jernia steinen høres ikke så bra ut?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...