Gå til innhold

Filserver utendørs

rbalsnes

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har behov for en filserver hvor jeg kan sette inn alle mine støyende harddisker samt fikse en bedre backup løsning med RAID/Speiling.

Problemet er at jeg ikke har noe sted å sette den innendørs iom at den bråker og skal stå på 24/7. Så planen er å sette PC'en i en kasse utendørs på balkongen.

Har lest en del på forumet ang kondens, og i utgangspunktet burde dette ikke være noe problem siden den vil stå på 24/7 og dermed være varmere enn luften utenfor.

Det kan derimot oppstå kondens hvis feks strømmen går og PC'en blir slått av. Dessuten er det teoretisk mulig at deler i PC'en som ikke avgir varme kan kondensere på varme sommerdager... :hmm:

For å sikre meg mot kondens er planen å lage en helt luft tett kasse. Det betyr at kassen må være stor nok at at luften kan sirkulere inne i kassen, samt at luften må kjøles ned.

For å kjøle ned luften, tenkte jeg at en eller to sider skal lages av et materiale som leder varme godt (feks kobberplate el. aluminium).

Er det noen som har innspill på om dette kan fungere?

Endret av runbal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

jeg har pc utenfor. Har isolert med slik svart flexi isoalsjon. Har også dobble vegger på kassen min hvor innerset del består av gips(!).

DEt jeg også har gjort er at jeg har skaffet meg en kasse med slike små poser med slike fukt trekende kuler inni (glemt hva det heter). Slike som altid ligger i esken når man kjøper eletriske ting, og ofte også i lommene på klær.

DIsse er mest for safty da pc går 24/7, og temp inni kassen ligger på rundt 23-24 grader med 2 120mmvifter. ca 30 grader om jeg stopper viftene. Merk at jeg da tar luften fra en tørr kjeller hvor lufta er stabil åre rundt.

FOrøvrig så har jeg vannkjølling også i kassen.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...