Gå til innhold

Avinstallere windows 2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har windows 98 i norsk utgave og i tillegg engelsk utgave av windows 2000. Jeg ønsker å fjerne den engelske utgaven av windows, hvordan gjør jeg det???

Forskjellen på windows 2000 og 98 bruker forskjellig filsystem:

2000 bruker NTFS og 98 bruker fat.32

Det jeg sier er du ikke kan være inne på noen av de operativsystemene for å slette det andre. Jeg har selv erfaring med dette og endte opp med å formatere hele hardisken for å bli kvitt det ene operativsystemet.

(Det leteste er å formatere hadisken)!!! :-?

Lenke til kommentar

Forskjellen på windows 2000 og 98 bruker forskjellig filsystem:

2000 bruker NTFS og 98 bruker fat.32

Det jeg sier er du ikke kan være inne på noen av de operativsystemene for å slette det andre. Jeg har selv erfaring med dette og endte opp med å formatere hele hardisken for å bli kvitt det ene operativsystemet.

(Det leteste er å formatere hadisken)!!! :-?

Du kan bruke fat32 på begge versjonene. Men win 98 kan ikke lese ntfs filer.

Win2k kan lese begge. Da eg brukte win2k brukte eg fat32.

Lenke til kommentar

Er ingen problem å få Win98 til å lese/skrive NTFS, men du kan ikke installere Win98 på NTFS. Du må også regne med å måtte betale for det.

Skal du ha begge OS'ene installert, gjør du følgende:

c: fat32 med Win98 (installer NTFS støtte etter installasjonen)

d: ntfs med win2000/xp

Lenke til kommentar

Rediger boot.ini slik Win98 starter opp automatisk, hvis du har mye plass på maskinen kan win2000 bare ligge der å råtne... :smile:

Hvis ikke - fdisk eller Partition Magic. (Fdisk - ta backup, du mister alt på harddisken (ikke partisjonen, men hele disken))

Lenke til kommentar
Rediger boot.ini slik Win98 starter opp automatisk, hvis du har mye plass på maskinen kan win2000 bare ligge der å råtne...  :smile:

Unødvendig. Boot på en Win98 bootdisk og skriv fdisk/mbr

Hvis ikke - fdisk eller Partition Magic. (Fdisk - ta backup, du mister alt på harddisken (ikke partisjonen, men hele disken))

Siden han allerede har Win98 installert, regner jeg med at det ligger på c: partisjonen i Fat32. Da trenger han da ikke å repartisjonere hele disken? Etter at han kjørte fdisk/mbr i steget over, kan han jo bare slette partisjonen som Win2000 ligger på, og opprette en ny fat32 partisjon. Sålenge han flyttet over det han skulle fra ntfs partisjonen (hvis det nå ER ntfs på Win2000 partisjonen hans), så trenger han ikke å miste noe data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...