Gå til innhold

Hvilken skrifttype er mest lesbar på nettet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En stemme til for Verdana. Arial er en bra font, men er primært laget for utskrift. I små størrelser kan ting gro litt sammen. Century Gothic og Trebuchet er andre fonter med litt av samme problemet.

Sammenlign dem her (forutsatt at dere har fontene på deres maskin, selvsagt.) Verdana er mest leselig av de 4, etter min mening.

Dette er en tekst i Verdana

Dette er en tekst i Verdana

Dette er en tekst i Verdana abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå

Dette er en tekst i Arial

Dette er en tekst i Arial

Dette er en tekst i Arial abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå

Dette er en tekst i Century Gothic

Dette er en tekst i Century Gothic

Dette er en tekst i Century Gothic abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå

Dette er en tekst i Trebuchet MS

Dette er en tekst i Trebuchet MS

Dette er en tekst i Trebuchet MS abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå

I thick client applikasjoner på Windows bruker jeg ofte Tahoma, den er godt leselig uten å være bredere enn Arial. Men den er jo ikke så websafe.

Dette er en tekst i Tahoma

Dette er en tekst i Tahoma

Dette er en tekst i Tahoma abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå

Arial er smalere enn Verdana, så jeg bruker ofte den i menyer og headinger, hvor man gjerne har litt større skrift i alle fall og plassen er kritisk, mens jeg bruker Verdana til brødtekster.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke helt den. Han sier altså om jeg oppfatter det rett at Verdana er den peneste fonten isolert sett, men at fordi den er så forskjellig fra de andre fontene i samme familie vil de som ikke har den få et mye dårligere resultat.

Men hva er alternativet? Jo at alle de som har fonten (de i hvertfall over 90% som har Windows eller OSX) skal måtte leve med en dårligere opplevelse (resultatet av å bruke en dårligere font i utgangspunktet), for at de under 10% som ikke har det skal få en bedre.

Det smaker sosialisme. "Hvis ikke alle kan få det like bra, så er det bedre at alle har det like dårlig"... ;)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva med folk som bruker mobiltelefonen etc?

Der er det også veldig liten skjerm, så tekststørrelsen er gjerne satt mer ned også.

Poenget er at om man bruker en font som arial blir resultatet mest sannsynlig bra for en mye større gruppe mennesker.

Synes også verdana er en fantastisk kjedelig font, som man uansett finner på en milliard andre sider.

Lenke til kommentar

Why you should avoid the Verdana font

Stygg side, ja - ironisk nok - men budskapet er eit faktum uansett. Synest faktisk ikkje verdana ser veldig bra ut heller, den er veldig 1997, kindof.

Uansett, til web-bruk er grunnregelen at sans-serif fontar (Arial, Helvetica, tahoma, MS Sans-serif, (verdana), Calibri) er gode i bruk til brødtekst, rett og slett fordi dei er lettleste med sin enkle oppbygging. Visse serif-fontar kan også ta seg godt ut på web, og då spesielt dei som er laga for det (eksempelvis Georgia).

Utenom det kan vel i bunn og grunn dei fleste fontar brukast så lenge det blir gjort med måte, og du held deg innanfor det som er tilgjengelig på dei fleste sine system. I grafikk kan du dog bruke kva som helst.

Uansett bør ein oppgi fleire fonttypar i stilarket sitt, og gjerne avslutte med ein generell font-familie (f.eks. sans-serif, serif, monospace).

Og til dei som hatar Times new roman/Times: Det går fint an å tilpasse dei til f.eks. overskrifter ved å gi dei farge, fjerne bold, whatever, og få den til å sjå bra ut. Alltid unntak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...