frankb85 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 har brukt Times New Roman selv, men hvilken skrifttype er mest lesbar over nettet? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Arial er en fin vinner. Lenke til kommentar
GlutiuZ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg foretrekker Verdana. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 En stemme til for Verdana. Arial er en bra font, men er primært laget for utskrift. I små størrelser kan ting gro litt sammen. Century Gothic og Trebuchet er andre fonter med litt av samme problemet. Sammenlign dem her (forutsatt at dere har fontene på deres maskin, selvsagt.) Verdana er mest leselig av de 4, etter min mening. Dette er en tekst i Verdana Dette er en tekst i Verdana Dette er en tekst i Verdana abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå Dette er en tekst i Arial Dette er en tekst i Arial Dette er en tekst i Arial abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå Dette er en tekst i Century Gothic Dette er en tekst i Century Gothic Dette er en tekst i Century Gothic abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå Dette er en tekst i Trebuchet MS Dette er en tekst i Trebuchet MS Dette er en tekst i Trebuchet MS abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå I thick client applikasjoner på Windows bruker jeg ofte Tahoma, den er godt leselig uten å være bredere enn Arial. Men den er jo ikke så websafe. Dette er en tekst i Tahoma Dette er en tekst i Tahoma Dette er en tekst i Tahoma abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå Arial er smalere enn Verdana, så jeg bruker ofte den i menyer og headinger, hvor man gjerne har litt større skrift i alle fall og plassen er kritisk, mens jeg bruker Verdana til brødtekster. Geir Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er egentlig utfra hver øyne som ser. Selv foretrekker jeg kanskje en blanding. Men Tahoma og Verdena er iallefall mine favoritter, pr. dags dato. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Dont smoke verdana Så lenge det er en websafe font, og ikke comic sans er alt greit egentlig. Times New Roman er veldig dårlig valg da, skal du ha en serif font bruk heller Georgia, som er laget for web. Endret 9. oktober 2008 av Steinmann Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Dont smoke verdana Jeg kjøper ikke helt den. Han sier altså om jeg oppfatter det rett at Verdana er den peneste fonten isolert sett, men at fordi den er så forskjellig fra de andre fontene i samme familie vil de som ikke har den få et mye dårligere resultat. Men hva er alternativet? Jo at alle de som har fonten (de i hvertfall over 90% som har Windows eller OSX) skal måtte leve med en dårligere opplevelse (resultatet av å bruke en dårligere font i utgangspunktet), for at de under 10% som ikke har det skal få en bedre. Det smaker sosialisme. "Hvis ikke alle kan få det like bra, så er det bedre at alle har det like dårlig"... Geir Endret 9. oktober 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hva med folk som bruker mobiltelefonen etc? Der er det også veldig liten skjerm, så tekststørrelsen er gjerne satt mer ned også. Poenget er at om man bruker en font som arial blir resultatet mest sannsynlig bra for en mye større gruppe mennesker. Synes også verdana er en fantastisk kjedelig font, som man uansett finner på en milliard andre sider. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kort sagt: sans-serif fonter (til liten tekst på skjerm). (Med andre ord, for all del ikke Times!) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Og for all del, IKKE Century Gothic som brødtekst! Får helt fnatt når jeg ser det er brukt til dette. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Sjekk ut Typetester. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Why you should avoid the Verdana font Stygg side, ja - ironisk nok - men budskapet er eit faktum uansett. Synest faktisk ikkje verdana ser veldig bra ut heller, den er veldig 1997, kindof. Uansett, til web-bruk er grunnregelen at sans-serif fontar (Arial, Helvetica, tahoma, MS Sans-serif, (verdana), Calibri) er gode i bruk til brødtekst, rett og slett fordi dei er lettleste med sin enkle oppbygging. Visse serif-fontar kan også ta seg godt ut på web, og då spesielt dei som er laga for det (eksempelvis Georgia). Utenom det kan vel i bunn og grunn dei fleste fontar brukast så lenge det blir gjort med måte, og du held deg innanfor det som er tilgjengelig på dei fleste sine system. I grafikk kan du dog bruke kva som helst. Uansett bør ein oppgi fleire fonttypar i stilarket sitt, og gjerne avslutte med ein generell font-familie (f.eks. sans-serif, serif, monospace). Og til dei som hatar Times new roman/Times: Det går fint an å tilpasse dei til f.eks. overskrifter ved å gi dei farge, fjerne bold, whatever, og få den til å sjå bra ut. Alltid unntak Lenke til kommentar
sparks Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Arial, Verdana og Georgia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå