kaj_ducker Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hallo, dette er sikkert i stor grad basic stuff, men jeg begriper ikke hvorfor det ikke funker, har sett på utallige tutorials, men hvis noen hadde giddet å se om det var noe umiddelbart feil å se hadde det vært yppers. dette skal være en filmdatabase, og det skal gå an å legge inn film med tittel,år, og imdblink, + at id'en skal autoincrementeres, jeg tenker at det kanskje er der den stopper, må en skrive no sånn auto_increment i phpkoden eller? excuse my noobness, her er iallefall koden: <html> <head> <title>FILMDATABASE - Legg inn film</title> </head> <body bgcolor="#FFFFFF"> <?php /* This program enters news items into a database */ if(isset($submit)): $db = mysql_connect("localhost", "root"); mysql_select_db("test", $db); /* $id = id("auto_increment"); går dette an? */ $sql="INSERT INTO movies (id, title, year, imdb) VALUES(null,'$_POST[title]','$_POST[year]','$_POST[imdb]')"; if (!mysql_query($sql)) { die('Error: ' . mysql_error()); } echo "film lagt inn"; mysql_query($sql); print("<h2>Suksess!</h2>\n"); print("<b>Legg gjerne inn mere film</b><hr>\n"); endif; ?> <a href="dbView.php?orderby=title">View</a> <p><h3>Legg inn ny film</h3> <form action="dbEntry.php" method="post"> Tittel:<br><input type="text" name="title"><p> År:<br> <input type="int" name="year"><p> IMDB -Link:<br><input type="text" name="imdb"><p> <br> <p> <input type="submit" name="submit" value="Legg inn film!"> </form> </body> </html> feilmeldingen blir heller ikke executed, wtf??? sql databasen blir kontaktet, jeg får ut data fra den i en annen phpside, så det er vel neppe det som er problemet. takk for hjelp folkens Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Til vanlig legger man vel inn en autoincrement-kolonne i sql-databasen på forhånd. Hver gang man da legge til en ny film vil den oppdatere seg uten at man trenger å be den om å gjøre det. Kolonnen kan feks hete ID. Så da har du en database som har disse kolonnene: ID (autoincrment int) Tittel (varchar) Aar (int eller date/time) Link(varchar) Når du da skriver en insertkommando slik: INSERT INTO movies (title, year, imdb) VALUES('$_POST[title]','$_POST[year]','$_POST[imdb]' så trenger du ikke ta hensyn til ID, den vil øke med en for hver ny film du legger inn. Videre så er det jeg har pleid å gjøre når jeg får problemer at jeg tar en "print $sql" slik at jeg får se spørringen som kjøres. Så kan jeg klippe den ut og kjøre den direkte i mysql lokalt og se om den funker som den skal. Endret 9. oktober 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå