Gå til innhold

Sliter med å åpne port nextgentel

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en NAS (Qnap ts-209 pro), og noe av vitsen var å kunne ha tilgang til filene mine over internett. Har prøvd å åpne porter (blant annet port 21) for å få tilgang. Men jeg får det ikke til. Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, for det ser jo ganske greit ut. Men når jeg tester ut når jeg ikke frem. Et verktøy på dyndns.com sier at ruteren antageligvis blokker porten.

Når jeg derimot bruker FTP-program internt så er det ikke noe problem å få opp mappene på NAs'en, så jeg tipper det er ruteren som er synderen.

Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er via FTP du prøver å få tilgang? Hva slags router har du fra NGT?

Prøver via FTP, ja.

Vet ikke navnet på ruter (thompson?). Sitter på jobb nå, så får ikke sjekket.

Har også åpnet port 80 og prøvd via nettleser. Får ikke noe respons. Får bare svar at de ikke får kontakt med server.

Lenke til kommentar

Har åpnet via web-gui. Skal prøve å gjøre det gjennom telnet.

Har forresten lest at en også må åpne i filter for at brannmuren skal slippe gjennom.

Så her er det bare å prøve seg fram :)

Er det noen som har erfaring med hvordan en går frem for å åpne filter, tar jeg selvsagt imot hjelp med stor takk.

Lenke til kommentar
Jeg åpnet porter gjennom telnet, og vips så funket det :)

Det er vel Speedtouch 546i du har da antar jeg. Noen (eldre?) firmwareversjoner har en bug som gjør at det ikke holder å åpne porter kun i webinterface. For sikkerhets skyld kan du slå av og på routeren for å se om innstillingene holder seg. Router henter parametre i autoexec.net når den starter og da kan den overskrive ting som er lagt inn manuelt hvis det er samme parametre i begge tilfeller.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Det er vel Speedtouch 546i du har da antar jeg. Noen (eldre?) firmwareversjoner har en bug som gjør at det ikke holder å åpne porter kun i webinterface. For sikkerhets skyld kan du slå av og på routeren for å se om innstillingene holder seg. Router henter parametre i autoexec.net når den starter og da kan den overskrive ting som er lagt inn manuelt hvis det er samme parametre i begge tilfeller.

Bra tips. Da var ikke portene åpne lenger, nei. Åpnet igjen gjennom telnet, og da funket det. Noen som vet hva som er løsningen for at endringene skal holde seg. Oppdatere firmware?

Lenke til kommentar

Fant følgende oppskrift på ngtforum.net:

1) Gå inn på ruteren sitt webadmin-grensesnitt (http://10.0.0.1)

2) Finn valget: Tilordne et spill eller en applikasjon til en lokal nettenhet

3) Velg FTP Server, og sett det til den lokale maskinen du har webserveren på

4) Husk å klikke på Tildel, og sjekk at denne oppføringen kommer opp i listen

5) Åpne et DOS-vindu og telnet til ruteren (telnet 10.0.0.1, brukernavn Administrator og blankt passord)

6) Skriv følgende kommadoer og trykk Enter etter hver linje:

service system ifdelete name=FTP group=wan

ip config natloopback=enabled

saveall

exit

Husk å teste dette på samme måte ved å slå av og på routeren etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...