Gå til innhold

Nett-tjeneste for å dele private filer?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg var nettopp i et bryllup der mange av gjesten tok bilder og tenkte å få samlet inn og delt disse.

Finnes det en god nett-tjeneste for dette? Det må være effektivt å laste opp og laste ned bilder, samtidig som disse holdes private. Bildevisning er ikke et must.

Tenkte først å opprette en flickr-konto og dele ut brukernavn + passord samt merke bildene som private slik at ikke hele verden kan se de. Men, det er litt tungvint å laste ned bilde for bilde der.

Noen som har bedre ideer?

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det mest private blir vel å simpelten sette opp en FTP-server på en av dine egne maskiner, med f.eks. Filezilla sin serverutgave. Folk som skal laste ned kan få aksess gjennom nettleseren sin ved å gå til FTP-adressen til din maskin. FTP://din IP eller domene.

Du kan lage en torrent for filene og sende torrent-filen til gjestene, men dette innebærer jo at de enten laster ned en torrentklient eller bruker en nettleser som kan laste ned torrentrelaterte filer som Opera eller Firefox med riktig utvidelse.

En egen HFS-server, lignende en FTPserver.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Vel en har jo offentlige tjenester, om du ikke er bekymret for at tjenestegiveren skal stjele så kan du bruke f.eks Dropbox som gir 2GB lagringsplass, og du kan dele filene offentlig, eller du kan dele mappene dine via folks epostadresser.

Jeg vet ikke hvor stor plass det er snakk om at du trenger så jeg skyter i blinde når det kommer til det.

En har også Yousendit, men det har fra min erfaring ikke så imponerende hastighet, og om det er snakk om store antall bilder så kan det bli en god del venting.

Alle alternativene jeg har gitt til nå er gratis.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takker for svar igjen. Dropbox virker det som om man må innstallere...

Ser ut til at jeg kommer til å bruke adrive.com. Der får man 50GB gratis.

Flicker er ganske enkelt å bruke, og lett for ANDRE å komme inn på :-)

Sjekk ut www.flickr.com

Selv har jeg endel bilder på www.flickr.com/trondlarsen hvor jeg selv har bestemt om andre skal få se hvert enkelt bilde.

Dropbox er forresten veldig bra, men den bruker jeg kun til å synke dokumenter på flere maskiner.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, om du ser i signaturen min så ser du at jeg er velkjent med flickr. Problemet der er at om en person vil dele 100 bilder så må de andre laste ned bilde for bilde for å få de på sin pc....

adrive var heller ikke optimalt da nedlastingsfunksjonen der var ustabil, så jeg får teste litt andre lignende varianter...

Lenke til kommentar
Hei, om du ser i signaturen min så ser du at jeg er velkjent med flickr. Problemet der er at om en person vil dele 100 bilder så må de andre laste ned bilde for bilde for å få de på sin pc....

adrive var heller ikke optimalt da nedlastingsfunksjonen der var ustabil, så jeg får teste litt andre lignende varianter...

Ja, jeg ser det, mye fine bilder der :-)

Jeg har sett noe som gjør det du ber om, kommer bare ikke på det...

Men, bruker du Lightroom til bildebehandling? Hvis ikke vil jeg anbefale det, spesiellt hvis du skyter i raw. Der finnes det flere progin for å lage websider/gallerier. En av de lager avkryssningsbokser og skjema som sendes til fotograf som igjen kan formidle bildene. Litt mer arbeid for deg kanskje, men da har du også mer kontroll hvis du tar betalt.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...