BlackH Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg ønsker å ha en kolonne som skal avgjøre om en innstilling er av eller på. Bruker MySQL, og lurer på hva som er den mest effektive måten. Bruker for tiden kun vanlig integer med valg mellom 0 og 1. Finnes det noen bedre/raskere løsning? Må her sjekke om verdien er 0 eller 1.. Vet om andre som f.eks. i steden har laget en varchar(1) hvor man i steden sjekker om det er tekst der eller ikke.. Men jeg vet ikke hva som er mest effektivt i bruk. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 tall er vel både mer riktig og raskere enn tekst. BOOL er det mest riktige, men i mysql blir det gjort om til int automatisk. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Bare fortsett å bruke 0 og 1 Den er den mest optimaliserte og enklaste måten. Lenke til kommentar
roac Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg ønsker å ha en kolonne som skal avgjøre om en innstilling er av eller på. Bruker MySQL, og lurer på hva som er den mest effektive måten. Bruker for tiden kun vanlig integer med valg mellom 0 og 1. Jeg ville redusert den til tinyint som tar én byte i steden for de fire som en int tar. Dersom du hadde hatt flere "av/på" kolonner ville jeg bedt deg se på datatypen bit. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) I MySQL er BOOL, BOOLEAN aliases for TINYINT som er én byte og den minste og beste datatypen for slike verdier. Med 1 og 0 kan du skrive: SELECT fisk FROM katt WHERE !ugle;. Endret 10. oktober 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du skal få lov til å utdype den, johndoe. Med !ugle, er ugle da en kolonne? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ugle og fisk er kolonner, katt er tabellen de bor i.. ..det begynner å bli sent. Her er det samme skrevet med litt mer logiske navn: SELECT name FROM users WHERE !is_dead; Dette hvor is_dead er 1 eller 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå