GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei, har akkurat kjøpt meg ny pc med en E8400, Foxconn X38A og Antec twelve hundred. Temperaturen på prosessoren ligger på rundt 55 grader idle og 70-75 grader under load. Dette er vell litt mye? Prøvde å overklokke til 3,5 GHz, men ble litt redd når temperaturen nåde 80 grader. Tenkte å kjøpe en CPU vifte for rundt 300-500 kr. Det gjør ikke noe om den er veldig stor for jeg har god plass i kabinettet(tror jeg). Vifta skal også helst være ganske stille. Er det noen som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
runniz Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei, har akkurat kjøpt meg ny pc med en E8400, Foxconn X38A og Antec twelve hundred.Temperaturen på prosessoren ligger på rundt 55 grader idle og 70-75 grader under load. Dette er vell litt mye? Prøvde å overklokke til 3,5 GHz, men ble litt redd når temperaturen nåde 80 grader. Tenkte å kjøpe en CPU vifte for rundt 300-500 kr. Det gjør ikke noe om den er veldig stor for jeg har god plass i kabinettet(tror jeg). Vifta skal også helst være ganske stille. Er det noen som har noen gode forslag? Noctua NH-U12P Xigmatek HDT-S1283 OCZ Vendetta 2 Tunic Tower 120 TRUE Enkelte av disse krever demontering av hovedkort vel og merke. Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Scythe Ninja 2 evt. den billigere Scythe Katana 2 (bruker den selv, holder tempen på ca 60 grader ved load, @4GHz - 1.35V) Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Takk for svar. Hvilke av dem er det som ikke krever demontering av hovedkortet? Tror ikke jeg skal prøve meg på noe sånt. Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Scythe Ninja 2 bruker hvertfall samme feste metode som Intel's BOXED kjølere. Plast clips som vris på for å løsnes, så du trenger ikke ta ut hovedkortet for å bytte ut kjøleren du har med Ninja 2 Men jeg vet ikke om det er noen som får de på lager med det første, dette er en helt ny kjøler, men det fins flere tidligere utgaver av Ninja kjøleren, så kanskje du bør gå for dette. http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/ninja-2.html Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Det står mellom Scythe ninja og Noctua NH-U12P. Begge virker som veldig bra kjølere.Det sto at Noctua NH-U12P var lett og montere, vil det si at man slipper å demontere hovedkortet? Et spørsmål til; Hvis jeg overklokker prosessoren, blir den ødelagt hvis temperaturene blir for høye, eller kan den bli ødelagt uansett? Endret 9. oktober 2008 av GunnarGul Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det står mellom Scythe ninja og Noctua NH-U12P. Begge virker som veldig bra kjølere.Det sto at Noctua NH-U12P var lett og montere, vil det si at man slipper å demontere hovedkortet?Et spørsmål til; Hvis jeg overklokker prosessoren, blir den ødelagt hvis temperaturene blir for høye, eller kan den bli ødelagt uansett? Sålenge du holder load temp på cpu under 70 grader, så skal nok ikke det være noe skadelig. Bruk RealTemp til å måle E8400. Men det du må være forsiktig med, er spenning/CPU-Volt, du bør holde deg under 1.4V. Når det gjelder Noctua NH-U12P, så ser det ut som man må montere en plate bak hovedkortet for å skru fast CPU-kjøleren. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2199 Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 så hvis jeg ikke går over 1.4V og 70 grader så kan jeg overklokke til 4 GHz? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 så hvis jeg ikke går over 1.4V og 70 grader så kan jeg overklokke til 4 GHz? Ja, hvis du er heldig med din CPU så kan du gjøre det lett Mange kjører 4GHz på under 1.3V, mens andre må over 1.4V for å kjøre stabilt. Tror ikke du skal ha noe problem med å holde CPU tempen under 70 grader @4GHz - 1.3-1.4V med Scythe Ninja eller Noctua NH-U12P Er du heldig og klarer en 4GHz clock på 1.3V eller noe, vil jeg tro tempen din vil ligge på mellom 50-60 grader load, alt ettersom hvor god kjøling du har i kabinettet ditt da. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Temperaturen i kabinettet er veldig lav. Jeg pleier ofte å kjøle ned handa mi ved å legge den over vifta på toppen av pc-en(hjelper mot svette). Hvis jeg setter viftene på fullt begynner jeg å fryse på beina Antec twelve hundred roxor Hvis jeg kjøper Scythe Ninja 2, må jeg kjøpe kjølepasta i tillegg? Endret 9. oktober 2008 av GunnarGul Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Temperaturen i kabinettet er veldig lav. Jeg pleier ofte å kjøle ned handa mi ved å legge den over vifta på toppen av pc-en(hjelper mot svette). Hvis jeg setter viftene på fullt begynner jeg å fryse på beina Antec twelve hundred roxor Hvis jeg kjøper Scythe Ninja 2, må jeg kjøpe kjølepasta i tillegg? Det følger med kjølepasta, men det spørs om det kanskje lønner seg å kjøpe noe skikkelig i tillegg. Jeg bruker Artic Silver 5, og det fungerer veldig bra! Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tok av den gamle kjøleren bare for morroskyld, der så jeg at det allerede var kjølepasta. Burde jeg kjøpe Artic Silver 5 eller tror du netshop brukte en bra pasta? Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Problemet er bare at mange av kjølerne som nevnes her ikke finnes på lager i en eneste nettbutikk. Tenkte selv å kjøpe OCZ Vendetta 2, men ETA er uti november for alle butikkene untatt Netshop, som til enhver tid oppgir en ubekreftet ETA om ca 3 dager, og hver dag dytter de den én dag framover. Veit ikke hvordan jeg skal tolke det... Noen som kan foreslå en bra kjøler som er på lager en plass og som får plass i Antec Nine Hundred-kabinettet (og helst ikke koster en halv prosessor)? Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror jeg dreit meg ut. Bestilte en Scythe Ninja 2 netopp, men tenkte ikke på at de ikke hadde den på lager... Hvor lang tid kan det ta? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tok av den gamle kjøleren bare for morroskyld, der så jeg at det allerede var kjølepasta. Burde jeg kjøpe Artic Silver 5 eller tror du netshop brukte en bra pasta? Øy! Det var ikke et smart sjakktrekk! Kjølepastaen er herdet etter 24 timer(eller noe), etter at man har montert kjøleren og hatt den varm en stund. Så, du har nå på en måte dratt fra hverandre 2 Leca blokker som var murt sammen med sement, du må da legge på ny sement.. Du vil ikke lenger få samme kontakt mellom CPU og kjøler, ikke før du legger på ny kjølepasta. Så, jeg vil tro temperaturen vil øke endel, så jeg anbefaler å klokke ned CPU'en. Du burte også skaffe kjølepasta så fort som mulig. Jeg tror jeg dreit meg ut. Bestilte en Scythe Ninja 2 netopp, men tenkte ikke på at de ikke hadde den på lager...Hvor lang tid kan det ta? Det kan ta måneder (vet folk venta måneder før de fikk E8400 når de hadde gjort samme tabbe som deg). Så jeg ville heller gått for første utgaven eller noe. Send de en mail, hør om de vet når Ninja 2 kommer, hvis de ikke vet sikkert, bør du heller gå for forgjengeren.. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) huff, nå ble jeg trist. Er det mye forskjell på scythe ninja 2 og forgjengern? satte vifta veldig godt på plass. Temperaturen er 53 grader, akkurat som før, så jeg tror det går bra. Endret 9. oktober 2008 av GunnarGul Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 huff, nå ble jeg trist. Er det mye forskjell på scythe ninja 2 og forgjengern? satte vifta veldig godt på plass. Temperaturen er 53 grader, akkurat som før, så jeg tror det går bra. Hehe, men jeg tror ikke du har så mye å være trist over, tror ikke det er så stor forskjell på 2'ern og forgjengeren Joda, går nok bra som det er nå, men er nok ikke like gode kjøleegenskaper som før. Du kommer nok til å merke stor forskjell når du får på en ny kjøler med ny kjølepasta Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Var det scythe katana som var forgjengern? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Var det scythe katana som var forgjengern? Scythe Ninja Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Selvfølgelig, burde skjønt hva 2 tallet betydde Uansett, finner ikke scythe ninja noen steder. Bare scythe ninja mini og scythe ninja plus. Er det ingen andre kjølere som er lette å montere og har omtrent samme pris? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå