Gå til innhold

manuell fokus på canon 70-200 f/4

Anbefalte innlegg

Hei har skaffet meg canon 70-200mm. Men har et lite spørsmål; er det slik at en kan fokusere manuellt, selv om den er på auto. Tror nemmlig at jeg har hørt det, men finner det ikke ut.

(Det hadde ikke vært lurt å ødlegge fokusmotoren etter den første dagen) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men tipper det kan slite kanskje kraftig på autofokusmotoren i lengden..

Heller tvilsomt, det er USM motor, drevet av ultralyd, ingen bevegelige deler i "vanlig" forstand.

Autofokuseringen er ultrarask så du rekker knappest å "motarbeide" AF'en før den er ferdig. Holder du fortsatt utløserkanppen 1/2-vegs nede kan du fortsette å fokusere manuelt selv. Gjør dette hele tiden på mine objektiver (24-70 og 70-200), har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Heller tvilsomt, det er USM motor, drevet av ultralyd, ingen bevegelige deler i "vanlig" forstand.

Autofokuseringen er ultrarask så du rekker knappest å "motarbeide" AF'en før den er ferdig. Holder du fortsatt utløserkanppen 1/2-vegs nede kan du fortsette å fokusere manuelt selv. Gjør dette hele tiden på mine objektiver (24-70 og 70-200), har aldri vært noe problem.

jepp

Hjelper ikke å fokusere manuelt og etterpå trykke inn utløserknappen,hvis objektivet står i posisjon AF.

Lenke til kommentar

jepp

Hjelper ikke å fokusere manuelt og etterpå trykke inn utløserknappen,hvis objektivet står i posisjon AF.

Kan vel skyte inn at om du har på kontinuerlig autofokus så vil motoren alltid dra tilbake til det som autofokusen vil. Men om du har på one-click eller hva det heter så er det fritt frem etter første fokusering.

Vil likevel anbefale å ta seg bryet med å skifte over til MF dersom du har tid, siden det er fort gjort å misse halvtrinnet på utløserknappen.

Lenke til kommentar
jepp

Det er én av grunnene for at vi har en av de nyttigeste featurenene Canon har funnet på, nemlig å gi mulighet for å legge fokus på AE-lock knappen bak og heller legge funksjonen tiltenkt denne på utløseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...