Scr23 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei. Har nettopp kjøpt meg en Samsung 32” LCD- TV til 5.000 hos Elprice. Jeg tenkte at jeg kunne prøve å koble PC’en til TV’en med en kabel jeg har hatt liggende i en skuff i ca. ett år nå. Fikk inn bilde som var noen få millimeter utenfor skjermen, men ingen lyd! TV’en har en utgang som passer en slik ledning med blå tupp – PC’en har en utgang som passer en med slikt hvit tupp. Jeg brukte en slit ’switch’, eller hva det skal kalles, der jeg fikk den blå tuppen til å bli en hvit. (Tar jeg ikke helt feil, er ledningen med blå tupp en VGA ledning og den med hvit tupp en DVI ledning. Er ikke helt sikker, så jeg skrev slik jeg skrev det.) Mangler jeg noe, eller bør jeg bruke en annen kobling? Bare spør hvis jeg må legge ut mer info. Takker for svar! Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kan hende at jeg misforstår litt men sånn som jeg ser det så har du kun koblet tven til pcen, for å få lyd så må du koble til flere ledninger slik at du også bruker pcen som en høytaler og ikke bare en skjerm. er ikke 100% sikker på hvordan jeg skal forklare det så beklager for liten hjelp men da vet du i alle fall grunen til at du ikke har lyd du brukte bare tven som en skjerm, altså du utelukket lydanlegget. Beklager for litt rotete innlegg.. Lenke til kommentar
Windbringer Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Du mangler koplingen for lyden =). Best du kan gjør er å kjøre en PC-Høytaler set-up. Slikt: [TV] <-- {PC}--> [Høytaler] Du bare bruker TVen som Monitor, ikke noe annet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 TV’en har en utgang som passer en slik ledning med blå tupp – PC’en har en utgang som passer en med slikt hvit tupp. Jeg brukte en slit ’switch’, eller hva det skal kalles, der jeg fikk den blå tuppen til å bli en hvit. (Tar jeg ikke helt feil, er ledningen med blå tupp en VGA ledning og den med hvit tupp en DVI ledning. Er ikke helt sikker, så jeg skrev slik jeg skrev det.) Sånn ser VGA ut: http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector Sånn ser DVI ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface Begge er reine videokabler, altså kun bilde, ikke lyd. Nyere PC-er har gjerne HDMI-kontakt som overfører både lyd og bilde. Har du ikke det på PC-en, kan du i tillegg til bildekabelen bruke en lydkabel, som oftest en jack-plug, nummer tre fra venstre av disse: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Photo-audiojacks.jpg Men, som du har fått forslag om, du kan også koble PC-en rett til noen eksterne høytalere uten å la lyden gå gjennom TV-en. Lenke til kommentar
Scr23 Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Supert! Da er det rett til byen for å kjøpe fancy høytalere Takk for svar. + Ingen ide hvordan jeg kan få bildet til å gå kant-i-kant med TV skjermen? Slik som det er nå, går bildet ett par millimeter utenfor. Bare en bagatell, men ville vært fint å få det riktig hvis det gå ann Lenke til kommentar
bQnna Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 jeg har akk samme kobling greier som han men har phono kabel skal jeg ikke få lyd da? fra pc til tvn? eller funker det ikke? jeg har samsung 40lcd og dell xps630i med soundblaster lydkort men åssen lydenhet skal jeg bruke vis det er murlig at det funker da og få lyd fra tv høytalerne Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 en grønnfarget lydutgang på lydkortet du kan bruke minijack på. kjøp da overgang fra minijack til phonopluggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå