Gå til innhold

Fra en frustrert kristens synsvinkel

Anbefalte innlegg

Uansett så må denne ånden materialisere seg for å påvirke fysiske ting ellers så er denne ånden verdiløs selv om den skulle eksistere.

Virkningen av ånden burde da kunne taes til inntekf for dens eksistens på en slik måte at man ikke kan forklare hendelsen med naturlige prosesser.

Det er jo som bibelverset ovenfor forklarer: "For i ham er det vi lever og rører oss og er til". Så alt du ser rundt deg er altså noe som Gud holder oppe, og som eksisterer på grunn av han. Hele universet er til pga han som holder det oppe og lar det eksistere. Det går ikke ann at ingenting blir til noe. Så det som er, er på grunn av Gud.

Den blir da dess mere kinkig ettersom nå Gud holder oppe hele universet og styrer dets lover som i sin tur betyr at han er skyld i alt som skjer i universet på både godt og vondt.

Eller er det bare slik at han styrer universet men lar menneskene holde på som de vil?

I såfal blir jo problemet at han ikke har latt nedskrive de faktiske hendelsene i evolusjonen men istedenfor latt nedskrive en skapelsesberetning som på ingen måte er rett, og i tillegg har laget en tidsregning som sier at jorden kun er 6000 år gammel i følge tidsregningen i den hellige skrift istedenfor nesten 4,54mrd år som viutenskapen beskriver den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fri vilje er når du har et valg og det har man så fremst man ikke binder seg til et regelsett uten logikk.

Det er jo ting som styrer viljen til en viss grad. Men spørsmålet er jo om ting som følelser og sanseintykk styrer viljen helt eller bare influerer den.

Lenke til kommentar
Den blir da dess mere kinkig ettersom nå Gud holder oppe hele universet og styrer dets lover som i sin tur betyr at han er skyld i alt som skjer i universet på både godt og vondt.

Eller er det bare slik at han styrer universet men lar menneskene holde på som de vil?

I såfal blir jo problemet at han ikke har latt nedskrive de faktiske hendelsene i evolusjonen men istedenfor latt nedskrive en skapelsesberetning som på ingen måte er rett, og i tillegg har laget en tidsregning som sier at jorden kun er 6000 år gammel i følge tidsregningen i den hellige skrift istedenfor nesten 4,54mrd år som viutenskapen beskriver den.

Noen av spørsmålene dine her er vanskelig å gi noe absolutt svar på, siden de omhandler ting jeg ikke kan vite med sikkerhet. Men når det angår verden og det onde som skjer, så står det jo at djevelen er "denne verdens herre", og da er jo spørsmålet: Hvorfor er han det? Det er jo ikke noe tvil i at mennesker ikke er styrt av noe godt, for ellers hadde jo menneskeheten levd i harmoni. Men samtidig kan vi ikke si at mennesker er styrt av det onde, for ellers hadde det bare vært kaos. Den eneste forklaringen jeg har på at Gud tillater noe ondt, er at han ikke bare er rettferdig som en dommer, men han er også full av tilgivelse, nåde, barmhjertighet og tålmodighet, og disse egenskapene han har gjelder alle mennesker, så lenge verden eksisterer. (og det kommer den jo ikke til å gjøre for bestandig)

Når det gjelder skapelsesberetnigen, så er jeg like skeptisk til kreasjonister som deg når det gjelder jordens alder og hvor lenge det har vært mennesker, for bibelen sier jo:

Gen 4:16 Så gikk Kain bort fra Herrens åsyn og bosatte sig i landet Nod, [de. landflyktighet] østenfor Eden.

Gen 4:17 Og Kain holdt sig til sin hustru, og hun blev fruktsommelig og fødte Hanok; og han tok sig for å bygge en by og kalte byen Hanok efter sin sønn.

Gen 4:18 Og Hanok fikk sønnen Irad, og Irad blev far til Mehujael, og Mehujael blev far til Metusael, og Metusael blev far til Lamek.

Gen 4:19 Og Lamek tok sig to hustruer; den ene hette Ada, og den andre hette Silla.

Gen 4:20 Og Ada fødte Jabal; han blev stamfar til dem som bor i telt og holder buskap.

Gen 4:21 Og hans bror hette Jubal; han blev stamfar til alle dem som spiller på harpe og fløite.

Gen 4:22 Og Silla fødte Tubalkain; han smidde alle slags skarpe redskaper av kobber og jern; og Tubalkains søster var Na'ama.

Så dette at Kain fikk seg en hustru, som ikke hadde blitt beskrevet tidligere, og at han bygget en by, noe som tyder på at det faktisk var mennesker som kunne bebo denne byen, gir jo visse hint om at det var flere mennesker på jorden på dette tidspunktet. Men det som er intressant er jo at disse versene forteller om klare tegn på sivilisasjon, altså ting som musikk, buskap og håndtverk, og det hele er jo også plassert i det sydlige Irak. Og dette stemmer jo perfekt overrens med historiske fakta når det gjelder starten på mennesklig sivilisasjon.

Og hva var det som kjennetegner skapelsen av Adam og Eva? Det var jo det at de fikk kunnskap. Jeg så en dokumentar om disse første sivilisasjonene, og da ble det f.eks. beskrevet om sumererne som beskrev kunnskapen som en forbannelse som var gitt dem. De drev jordbruk, men drev landet for hardt, så I dag er det bare ørken der som verdens første by stod.

Alt dette er hvertfall de beste svarene jeg selv har på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar

Det som er så dumt er at jeg er altfor klok til å være religiøs og klare å få meg selv til å tro på noe sånt pølsevev. Unnskyld ordbruken, men fra min synsvinkel så er det noe tull.

Kirka er den kjedeligste plassen jeg vet, holder på å daue av kjedsomhet.

Belicius, den opplevelsen du beskriver i sånne samlinger er omtrent det samme som jeg opplever.

Dønn kjedelig. Men det jeg ikke er enig i er at det er utrolig, for det er det ikke. Tomme ord og overtro mener jeg det er, og hva sier jeg? - nei takk! Da står jeg heller over, noe som jeg har gjort i det siste.

Men noen kristne samlinger er jeg med på, men aldri på grunn av religion og pisspreiken. Mer for å være mer sosialt, samtidig som å styrke bakgrunnskunnskap som jeg kan benytte i diskusjoner, har funnet ut at det kanskje ikke kan være så lurt å ta disse diskusjonene i kristne samlinger da det til slutt ender opp med at de avslører at de er ignorante da de er tomme for kunnskap og ikke kan svare spørsmål ordentlig, og klarer aldri å holde seg til emnet/saken.

Hva er det du vil Belicius, konvertere eller få flere inn i den kristne kretsen? For meg er religion hjernevasking, selvfølgelig vil du jo nekte meg.

Jeg er ateist og tror faktisk på vitenskapen, noe som noen enkelte ikke tror på (hint, skapelsen!). Og utrolig nok kan jeg ha det godt og være glad, og samtidig ikke være fattig på noen måte - kanskje økonomisk.

Og den andre biten, å dra i kirken eller for å høre på andakt og noe som i mine øyne er litteratur frister egentlig ikke. Men bibelen er fin bok den, hadde den på nattbordet en stund. Mye eventyr for pengene :)

Lenke til kommentar
En frustrert ateist lurer på hvorfor det er så ille å bli assosiert med søte aper.

Kan

åpne for en større aksept for apekatten, vår felles stamfar?

Så det du mener er at det ikke er et manglende ledd mellom aper og mennesker, slik som kristne mener?

Hørte dette for en liten stund siden, en som mente at det manglet et ledd mellom mennesker og aper. Og derfor avviste han evolusjonen.

Lenke til kommentar
Jeg er ateist og har et flott liv synes jeg. Den følelsen Bellicus og andre kristne får i kirken får jeg i godt samvær med venner, når jeg lytter til min yndlingsmusikk, når jeg står på scenen og gleder andre med min musikk og når jeg våkner til en strålende morgen laget av en stor fusjonsprosess langt ute i verdensrommet kalt sola. Bellicus, er livet mitt tomt og jævlig? :)

Diskusjonen har nok svingt av en annen vei allerede, men jeg vil gjerne vite hva Bellicus(eller en annen megakristen) har å si til sitatet ovenfor :)

Lenke til kommentar
Jeg er ateist og har et flott liv synes jeg. Den følelsen Bellicus og andre kristne får i kirken får jeg i godt samvær med venner, når jeg lytter til min yndlingsmusikk, når jeg står på scenen og gleder andre med min musikk og når jeg våkner til en strålende morgen laget av en stor fusjonsprosess langt ute i verdensrommet kalt sola. Bellicus, er livet mitt tomt og jævlig? :)

Diskusjonen har nok svingt av en annen vei allerede, men jeg vil gjerne vite hva Bellicus(eller en annen megakristen) har å si til sitatet ovenfor :)

Jeg er ikke superkristen.

Det du har sitert, som jeg regner med er deg selv er som om jeg akkurat skulle ha sagt det selv.

Men en ting er at jeg ikke liker å stå opp på ukedager, grunnen er at jeg går på skole :!:

Lenke til kommentar
En frustrert ateist lurer på hvorfor det er så ille å bli assosiert med søte aper.

Kan

åpne for en større aksept for apekatten, vår felles stamfar?

Døde ikke neanderthalene ut omtrent synkronisert med homo sapiens?

Jeg har allerede svart på det spørsmålet, bare ikke direkte til deg. Men jeg hører faktisk på musikk og opplever tilsvarende ting som deg i livet. Jeg er et menneske jeg og. Jeg har bare en tro i tilegg til alt det andre.

Lenke til kommentar

Jeg har alt det du sier Khaffner, men har i tilleg forholdet til kirken som ikke du har.

Men jeg er helt uenig i at livet ditt er tomt og jævlig selv om du ikke er kristen det mener jeg blir helt feil.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede svart på det spørsmålet, bare ikke direkte til deg. Men jeg hører faktisk på musikk og opplever tilsvarende ting som deg i livet. Jeg er et menneske jeg og. Jeg har bare en tro i tilegg til alt det andre.

Ok,men er livet mitt tomt og jævlig fordi jeg ikke har en tro?

Lenke til kommentar
Så det du mener er at det ikke er et manglende ledd mellom aper og mennesker, slik som kristne mener?

Hørte dette for en liten stund siden, en som mente at det manglet et ledd mellom mennesker og aper. Og derfor avviste han evolusjonen.

Først av alt står vi overfor en problematisk utfordring: Du antyder avvik, uten å vise til avvik. Hva slags ledd er det du sikter til?

Kristne er ingen homogen gruppe (du antyder at alle kristne har en konsenus).

Lenke til kommentar

Først av alt står vi overfor en problematisk utfordring: Du antyder avvik, uten å vise til avvik. Hva slags ledd er det du sikter til?

Kristne er ingen homogen gruppe (du antyder at alle kristne har en konsenus).

Ja, jeg diskuterte med en om skapelsen. Han trodde ikke på evolusjonen og mente at det manglet et ledd mellom mennesker og aper. Jeg mente det var tull, men han var fortsatt ganske klar på at det var det. Jeg bare lurer på om han kanskje kan ha rett, selv om det her kom fra en superkristen så er det lite troverdig.

Ikke misforstå.

Ok,men er livet mitt tomt og jævlig fordi jeg ikke har en tro?

Du vet ikke hva du går glipp av :)

Det er ikke et godt svar.

Jeg vet at det ikke er noe han går glipp av, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Fri vilje er når du har et valg og det har man så fremst man ikke binder seg til et regelsett uten logikk.

Det er jo ting som styrer viljen til en viss grad. Men spørsmålet er jo om ting som følelser og sanseintykk styrer viljen helt eller bare influerer den.

Fri vilje er mangelvare.

Alt for mange blir påvirket av andres valg, press og reklame. Alt for å passe inn.

Det er sant, men det er forskjell på påvirkning og tvang. Selv om man blir påvirket av ytre faktorer så har man fremdeles fri vilje til å velge det man vil. Med religion så er det "enten velger du dette eller så ender du i helvette".

Altså det blir en tvang til å velge "den gode løsning" selv om den motstrider det man egentlig har lyst å velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...