Gå til innhold

Fra en frustrert kristens synsvinkel

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si jeg kjenner meg så igjen i din situasjon Bellicius...

Akkurat slik jeg har det, Jeg kan nesten si, - Er det så farlig om det er sant eller ikke,

Den gaven det er å tro og alt det gir er verdt det uansett!

"Er det så farlig om det er sant eller ikke ..." Nei, det er ikke så farlig. Det gir livene deres glede, og er rett og slett fantastisk. Jeg er ikke ironisk nå! Et alternativ til opium, som ikke skader kroppen. Nydelig!

Men da er det, i følge dere, synd på oss ateister. Den godtar jeg, men vi prefererer sannheten fremfor den gleden troen gir dere. Men når en først er ateist, vil en ikke bytte bort sitt kloke hode mot, i våre, og tilsynelatende deres øyne, glede, ved hjelp av "uskadelig opium".(Ref: "Er ikke så farlig om det er sant eller ikke")

Hold troen for dere selv, slutt å prøv og frelse oss.

(Nå aner ikke jeg om kakesjef prøver å frelse andre, men retter dette til de som deler hans syn OG på liv og død vil dra ateister inn i troen deres)

Endret av Kristiiin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det tror jeg.. dere har sikkert en lur kommentar på hvorfor det ikke stemmer.. men jeg har bestemt meg for det.. så da kan forandrer ikke jeg mening =) hehe..

Og med den setningen gir du kroneksempelet på hvorfor religion holder vitenskapen tilbake.

Skal vi se.. Jeg sier at jeg, i forhold til mange andre kristne. Velger og vinkle kristendommen på den måte at jeg skal prøve og forstå skapelsen på en vitenskapelige måte.. Ut at jeg velger og se på kristendommen og Skapelsen på denne måte, så tenkte jeg at dere hadde en lur kommentar på hvorfor ikke kristendommen og Gud ikke vil at vi skal finne ut av skapelsen på en viteskapelig måte.. For at dere ikke skal komme med slike grunner, skriver jeg at jeg er fast bestemt på min avgjørelse og vil forsette og lete etter svaret vitenskapelig, så det vil være borkastet og prøve å forandre min mening.. Som du kanskje ser, så vil det jeg sier være litt i strid med det man kan lese ordrett fra bibelen og hva jeg mener er rett her..

Så, hvordan i all verden kan dette være ett kroneksempel på hvorfor religion holder vitenskapen tilbake??

Og en annen ting, om jeg sier noe så tullete som at karl ivar hagen skapte universet, og at det er det rette svaret og jeg nekter og tro noe annet.. Så kan jo dere forsette og lete etter svaret vitenskapelig.. Jeg holder ikke vitenskapen tilbake.. Dere trenger ikke ha meg med for og forsette! Sier stortinget at ingen har lov til og forske på skapelsen, pga vi skal tro Karl Ivar Hagen skalte alt. Så holder den "religionen" vitenskapen tilbake..

Rimelig teit eksempel.. men men!

Lenke til kommentar

Det er utrolig godt å se at det er noen andre enn meg på dette forumet som er kristne (refererer til trådstarter)!

Jeg skal ikke si så mye (det har jeg gjort i andre tråder, og dette forumet består jo nesten av ekstrem-ateister), men jeg er i hvertfall kristen.

Jeg har egentlig aldri prøvd å få folk over til kristendommen, da jeg respekterer hva folk velger, men føler meg selv urespektert da jeg hele tiden får vite hvorfor man IKKE skal være kristen, og hvor dumt religion egentlig er, og får vite av folk som stadig kaller meg mindre intelligent, godtroende osv fordi jeg ikke tror på den offisielle vitenskapen. Dette kommer ikke til å endre mitt syn. I mine øyne er vitenskapen bare antagelser også, akkurat som religion. Man vet f.eks ikke om Big Bang har eksistert. Ateistene bekrefter at det ikke finnes en Gud, men man kan aldri vite. Det er like sansynlig som det er usansynlig.

Og som Kristiiin sier, religion er kanskje opium for folket, men det skader oss i hvertfall ikke :)

Kristendommen gjør nå mitt liv mer innholdsrikt, og det er vel det viktigste. Jeg velger å tro på Gud, himmelen og Jesus, og om ateistene tror på stjernesmell, manglende lenker og apekatter, er det helt greit for meg.

PS. I anledning min søsters konfirmasjon, fikk jeg vite at det aldri har vært så mange kristelige konfirmanter som i år, så kristendommen dør ikke ut med det aller første ;)

Lenke til kommentar

Jeg aksepterer gjerne folk for det de er men så lenge tråder av denne typen popper opp så vitner jo det om at det sitter noen på den andre siden av jerdet og vil "krige litt" med ateistene.

Det var jo ikke akkurat diskusjon bellicus var ute etter ettersom han allerede har bestemt seg for hva alle de andre er.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Nå tuller du deg Gunfreak. Eller mener du at jeg liksom har havnet i en annen dimensjon der jeg ikke lenger kan få natur-opplevelser, bare fordi jeg er kristen

nei fordi, du vil altid ha en bismak av det overnaturlig, natur sett med helt naturlig øyne er noe helt for seg selv.

alt blir vakrere på den måten.

når jeg ser for meg universet, sola, jorda, galakser, naturlovene, ALT dette helt NATURLIG, uten noe inblanding av noen super mann som sitter å dikterer verden.

dette er det vakreste man kan tenke seg, og det slår alt av reliøst tullball

per definisjon så kan det du opplever i naturen også være en religiøs opplevelse. "religion" behøver ikke være noe i forbindelse med f.eks. kristendom eller islam. det kan være i alle ting som skjer i livet, som kjærlighet, spille data, kjøre bil, gå på tur, eller gå i kirken.

selv føler jeg meg mye gladere og at livet har en mening når jeg hører på musikk og når jeg snakker med folk jeg er glad i :)

Lenke til kommentar
I anledning min søsters konfirmasjon, fikk jeg vite at det aldri har vært så mange kristelige konfirmanter som i år, så kristendommen dør ikke ut med det aller første ;)

Når jeg konfirmerte meg så føltes det for meg som om jeg ikke hadde noe valg enn å velge kristen konfirmasjon.

Presten sa til og med at hvis jeg ikke fulgte veldig nøye med så fikk jeg ingen konfirmasjonspenger, snakk om kuk.

Jeg tviler på at dette er et enkelt tilfelle som kun omfatter meg. Familiepress og press fra den lokale menigheten, for ikke å nevne at mange ikke vet hva borgerlig konfirmasjon går ut på engang, hadde det vært mer informasjon om hva borgerlig konfirmasjon er og mindre på kristen konfirmasjon så hadde det kanskje vært litt jevnt og mer som et faktiskt valg mellom de to partene. Disse faktorene burde også taes med i slike beregninger.

Så det er absolutt ingen grunn til å dra på smilebåndet når slike "statistikker" publiseres.

Lenke til kommentar
PS. I anledning min søsters konfirmasjon, fikk jeg vite at det aldri har vært så mange kristelige konfirmanter som i år, så kristendommen dør ikke ut med det aller første ;)

Jeg konfirmerte meg også i kirken. Som en jeg kjenner svarte da han måtte svare på hvorfor han konfirmerte seg: "Alle andre gjør det, og så styrker det økonomien".

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på folk, jeg har overhode ikke noe trang for og fortelle en person at det han tror på er feil..

Ikke engang når feilen er så stor at han faktisk tror en såpass gjennom arbeidet teori som evolusjon er umulig? Får du ikke da littegranne lyst til å påpeke dette ovenfor personen som hevder det? :)

Så du mener altså at evolusjons teorien IKKE holder mål fordi du kan stille spørsmålet: hva skjedde før det? Hva med gravitasjons teorien da, som er enklere å føle på kroppen. Den har heller ikke vært her hele tiden men bestrider du at den ikke virker fordet? Åneivel.... :roll: Selv om ting ikke alltid har vært slik eller slik betyr det dessverre ikke at det ikke virker for det skjønner du... :)

Eyeroll så mye du vil.. Er det noen som helst Religioner eller teorier som er 100% sikkre på hvordan alt startet.. Hva som utløste big bang, hva som skjedde før big bang?

Nei.. Så frem til vi har det klart, så ser jeg ikke noen grunn til og benekte en teori som sier noe som er mindre sannsynelige(i enkelte sine øyner)..

Unnskyld, men jeg må le her.... Det er så mye dere kristne IKKE forstår og dere bygger deres teorier opp på HELT gale grunnlag pga av mangel på informasjon.....

For det første, det er KUN to (2) ting her i verden som er HELT sikre og det ene er at ingenting varer evig og det andre er at ingenting er helt sikkert. Lev med det, for det kommer ikke til å endre seg!

Det er helt riktig at vi ikke vet hva eller hvorfor på ganske mye som omhandler big bang men for tusende gang, det hjelper da vel ikke å lene seg glad og fornøyd tilbake og si at gud hjorde det, gjør det vel? Da finner vi det aldri ut da og det er jo her "krigen" mellom religion og vitenskap har ligget i alle år, for vitenskapen hevder ting på tvers av den store kloke boken, bibelen og DET får de jo ikke lov til. Av med hodene på de som hevder dette. Det verste er at tendensen er der fremdeles, for hadde slike som deg fått bestemme hadde du garantert arbeidet aktivt MOT vitenskap, for det kan jo hende at de en dag vil avsløre bløffen de kristne tror på og DET vil vi jo ikke ha noe av, ikke sant? Bedre å være ignorant og dø i "lykkelig" uvitenhet om hvordan ting henger sammen, bedre å slappe av å si at gud gjorde det.

Spm du sier blir aldri vitenskapen hundre prosent sikker, men det er det som er STYRKEN i vitenskap, den holder ALLTID muligheten åpen for at nye ting og teorier blir funnet. Ser du ikke dette? Ser du ikke at dette er den eneste måten å jobbe på? Bibelen er i motsettning full av dogmer og påstander, det du tror er hundre prosents sannheter der de skriver de "vet" dit og "vet" datt men sannheten er at de visste ikke en dritt på den tiden og dette støtter de kristne seg på og lever etter? Som en sannhet? Du ser paradokset her, ikke sant? Selv om evolusjons teorien ikke er hundre prosent sikkert, det KAN komme frem opplysninger som kan velte hele teorien og det skal faktisk ikke så mye til, det trengs foreksempel bare et bitte lite bevis av en eller annen gud så hadde den teorien vært død, for å ta noe du forstår, men alt vi til nå har funnet støtter den teorien, ALT! Til og med DNA, men du tro vel ikke på dette heller du? Den er altså ikke hundre prosent sikker, og ikke blir den det heller, men det er så utrolig overveldene mange bevis som peker på at vi ikke er skapt men evolvert at det faktisk er greit å støtte seg til den teorien. Det samme gjelder for teorien om the big bang. Her er det også millioner av bevis som støtter den teorien og at vi enda ikke vet alt betyr IKKE at vi aldri vil finne det ut skjønner du. Men å sette seg ned, sukke fornøyd og ignorant og si at gud gjorde det løser ikke en dritt, som du liker å tro at det gjør. Du må hgjerne tro det gjør det, men det gjør ikke det.

Du skriver at du benekter teorien men hvor mye vet du egentlig om dette? Dette er skikkelig fasinerende stoff å lese om, den tøyer fantasien din maksimum men jeg advarer deg, for når du først forstår HVORFOR vi evolverer er det ingen vei tilbake!!! Men før du har lest om evolusjon og big bang tror jeg det er best at du lar være å uttale deg om det også, for det blir både latterlig å dumt å si "jeg tror ikke noe på evolusjons teorien og big bang jeg...", det vier bare hvor ignorant og lite belest og opplyst du er. Sett deg inn i hva evolusjon og big bang er, det er som sagt skikkelig fasinerende lesestoff, jeg garanterer deg at stoffet slår den gamle boka biblen ned i støvlene og er skikkelig mind bending på områder, men når du har lest dette og forstått hvordan det henger sammen FORSTÅR du også at religion ikke kan være sant og hvorfor jeg syntes du er ignorant. Så det er kanskje best å la det være, for når du forstår er det ingen vei tilbake, da er jesusen din død for ever og alltid :)

Lenke til kommentar
Kvifor kasar du då livet ditt vekk på å prøve å overbevise meg om at gud ikkje fins, sjølv om det er heilt umulegt.

Å bekjempe religion er ikke å kaste bort livet.

Og kva vil være anerledes for dine etterkommera?

INGEN TING, vi lever allerede i eit samfunn uten relgion.

Joda. Det som vil være annerledes er at man ikke får religion trædd ned over hodet. Nå har jeg ingen tro på at religion forsvinner med det første, men det betyr ikke at man ikke kan drive brannslukking for å dempe de verste skadene.

Du snakkar om at kristne skal holde kjeft,

Hvis de ikke vil diskutere, ja.

kva med alle dei 10 åra vi må lære det kvakle om evelusjon om at alt kom frå ingenting då ingenting eksploderte.

Nå er du bare uærlig. Når du skriver at "alt kom frå ingenting då ingenting eksploderte" er dette kun en stråmann. Men det er jo interessant at du mener at vitenskap og religion er motsetninger. Da er du jo enig med meg. Vi er bare uenig om hva som er best for menneskeheten. Jeg mener kunnskap og vitenskap er det. Du mener overtro og blind tro er det.

Evelusjonslæra er ivertfall umulegt, det første kritereit må være at det faktisk blir liv som er umulegt det og.

Hvordan det første livet oppstor er ikke en del av evolusjonsteorien. Det er abiogenese. Men forskere vet en god del om hvordan de første cellene kan ha oppstått, helt naturlig:

http://exploringorigins.org/

Så må den lille bakteria finne seg mat, klare å formeire seg, gå sammen til eit større dyr(som er heilt absurd at dei skal gjør).

Det er bare absurd fordi måten du beskriver det på er absurd. Det skjedde selvsagt ikke slik du skriver. Hva med å tilegne seg litt kunnskap før man uttaler seg?

Det har aldri opservert nkon bevis for evelusjon.

Joda, det er haugevis av bevis for evolusjon.

Forandring i form, slik som at eg har kvit hud og får svart er ting som er mulig, men då må du og tenke på at det ikkje er eit bevis for evelusjon

Evolusjonen forklarer hvorfor det er slik. Det som er så fint med evolusjonsteorien er at den støttes av alle kjente fakta, og har praktiske bruksområder.

Til mindre liv det er på jorda til lettar for deg blir det å få tak i mat.

Til mindre folk det er på jorda til mindre forurensing blir det.

Javel? Hva så?

Du treng ikkje å bry deg om at folk dør, fordi dei berre er ein reaksjon.

Jeg bryr meg hvis noen jeg kjenner dør fordi mennesket er "programmert" til det fra naturens side.

Eg tvingar ikkje "overtru" på deg, du hadde ikkje trenkt å svare på setninga mi eller å bli med i denna diskusjonen.

Du prøver å misjonere, og jeg svarer ved å tilbakevise de feilaktige påstandene dine.

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på folk, jeg har overhode ikke noe trang for og fortelle en person at det han tror på er feil..

TS gjør jo det. Er det bare kristne som skal ha lov til slikt?

Når alt bare er tro, hvordan kan man da si noe er feil?

Alt er ikke bare tro. Religion er bare tro. Vitenskap er empiri. Vitenskap baserer seg på observerbare fakta. Vitenskap er basert på at alle påstander kan etterprøves av andre for å se om de stemmer.

I alle teorier så kan man stille spørsmål som gjør at teorien ikke holder mål.. oftest holder: hva skjedde før det?

Nå vrøvler du fælt. At en teori ikke forklarer alt betyr ikke at den ikke holder mål. En teori er en forklaring som støttes av alle kjente fakta, gjør forutsigelser som viser seg å stemme, og som har praktiske bruksområder.

Er det noen som helst Religioner eller teorier som er 100% sikkre på hvordan alt startet.. Hva som utløste big bang, hva som skjedde før big bang?

Nei.. Så frem til vi har det klart, så ser jeg ikke noen grunn til og benekte en teori som sier noe som er mindre sannsynelige(i enkelte sine øyner)..

Religion er ikke "teori". Religion er blinde antakelser. Du kan ikke sidestille religiøs overtro og vitenskapelige forklaringsmodeller.

Lenke til kommentar
Altså om jeg istedenfor å være en kristen, da ville ha fortrukket piker, vin og sang

Så den eneste grunnen til at du ikke gjør det er fordi du er redd for at den usynlige himmelpappaen din skal straffe deg?

Så trist du må ha det RWS, fyll livet ditt med noe annet enn å prøve å virke bedre enn oss kristne.

Hvorfor skal ikke han ha lov til å gjøre det når du og TS prøver å virke bedre enn andre?

Hadde du hatt det godt med deg selv, ett virkelig godt liv, noe jeg mener jeg har(sier ikke at jeg har det bedre enn deg, men for meg virker det slik)Hadde du ikke brukt så mye tid på å rakke ned på kristnes liv.

Hvorfor bruker du så mye tid på å rakke ned på andres liv da?

Da hadde du respektert andres måte å leve på og hvertfall ikke brydd deg så mye..

Hvorfor respekterer du ikke RWS da?

jeg vil ha EN ting som kunne ha gjort livet mitt bedre som ateist

Gleden over å leve i virkeligheten.

Lenke til kommentar
og får vite av folk som stadig kaller meg mindre intelligent, godtroende osv fordi jeg ikke tror på den offisielle vitenskapen.

Dette er hvorfor du blir kalt disse tingene. Du sitter der på en PC, et produkt av vitenskapen, og rakker ned på vitenskapen. Du sier i praksis at vitenskapen ikke fungerer, og så sitter du faen der med alle tingene rundt deg som er et produkt av nettopp vitenskapen. Det blir så latterlig at jeg ikke har ord.

I mine øyne er vitenskapen bare antagelser også, akkurat som religion.

PCen din er bare en antakelse?

Nei, du mangler visst kunnskap om hva vitenskap er. Vitenskap er NULL antakelser. Vitenskap er kun det man faktisk kan etterprøve.

Man vet f.eks ikke om Big Bang har eksistert.

Men alle observasjonene man har gjort tilsier dette, derfor er denne forklaringen den beste vi har foreløpig.

Ateistene bekrefter at det ikke finnes en Gud, men man kan aldri vite. Det er like sansynlig som det er usansynlig.

Tull og tøys. At Gud eksisterer er uendelig mye mindre sannsynlig enn at han ikke gjør det. Det blir ikke bedre av at menneskeheten tror på tusenvis av forskjellige guder, så hvilken er den rette?

om ateistene tror på stjernesmell, manglende lenker og apekatter, er det helt greit for meg.

Det er du som tror blindt. Den såkalte "missing link" ble funnet for lenge siden uansett.

I anledning min søsters konfirmasjon, fikk jeg vite at det aldri har vært så mange kristelige konfirmanter som i år, så kristendommen dør ikke ut med det aller første ;)

De fleste som konfirmrere seg gjør det visst for pengene. Oops!

Lenke til kommentar
Så trist du må ha det RWS, fyll livet ditt med noe annet enn å prøve å virke bedre enn oss kristne.
Hvorfor skal ikke han ha lov til å gjøre det når du og TS prøver å virke bedre enn andre?

Jeg prøver absolutt ikke å virke bedre enn noen andre, Hvor har jeg hintet til dette?

Hadde du hatt det godt med deg selv, ett virkelig godt liv, noe jeg mener jeg har(sier ikke at jeg har det bedre enn deg, men for meg virker det slik)Hadde du ikke brukt så mye tid på å rakke ned på kristnes liv.
Hvorfor bruker du så mye tid på å rakke ned på andres liv da?

Jeg rakker ikke ned på andres liv jeg, jeg bare sier at det er noe galt når man opplagt går ut å sier at man tror kristne må ha et trist og meningsløst liv, og man hele tiden, desperat må si dette til alle, påpeke dette, hvor triste liv de kristne må ha. Da har man et problem mener jeg, og dette har ikke noe med at han er ATEIST å gjøre. Dette har noe med at han ikke forstår mennesket. Dessuten sa jeg at jeg ikke er enig i TS sitt utsagn om at ikke Ateister må ha et tristere, tommere live enn oss kristne, det er jeg heelt imot!

jeg vil ha EN ting som kunne ha gjort livet mitt bedre som ateist

Hva er det som er så gledelig med virkeligheten, og uansett så er virekligheten noe jeg opplever hver dag.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar
Jeg prøver absolutt ikke å virke bedre enn noen andre, Hvor har jeg hintet til dette?

Måten du skriver på. Du er svært nedlatende og slenger rundt deg med karakteristikker om andre.

og man hele tiden, desperat må si dette til alle, påpeke dette, hvor triste liv de kristne må ha.

Hvorfor må man være desperat for å påpeke at noen har et trist liv?

Hva er det som er så gledelig med virkeligheten

At den er virkelig. Men det er jo klart at hvis du heller vil vite så lite som mulig for å bli lykkelig istedenfor å faktisk våkne til virkeligheten, som sikkert kan være hard for de som har brukt religion som krykke, så er det nok vanskelig å ta til seg.

Lenke til kommentar
Jeg prøver absolutt ikke å

virke bedre enn noen andre, Hvor har jeg hintet til dette?

Måten du skriver på. Du er svært nedlatende og slenger rundt deg med karakteristikker om andre.

Jeg var kanskje "Svært" nedlatende i ett innlegg, og slang litt med leppa til RWS. Jeg er bare lei av å måtte se at andre kaller livet mitt for trist når dette er så langt fra sannheten man kan komme, det kan dere umulig vite noe om. Jeg bare tenker at når man er så ivrig på å hele tiden snakke nedlatende om andres liv så må det være noe som ikke er helt bra i sitt eget liv. Dermed dette "nedlatende" snakket til RWS. Ellers har jeg alldir nevnt noe sted at ikke troende må ha et dårligere liv enn meg selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oleoh skriver:

1. Alle på jorda er etterkommarar av moses og hans tre sønner, kvifor skal ikkje nokon vite om kva som skjedde på jorda.

Eg vil gjerne høyre kbar gud kom frå i den sumeriske boka.

Har aldri høyrt om den og eg har ein liten misstake på eit det er ein liten fant som er ute etter å lurer deg.

2. Gud ombestemmer seg for når han ser kva folk gjør, akkurat som ved menneske.

3. Trur det er ganske store delar om befolkninga som aldri har høyrt om detta folket.

Viss rotasjonen hadde stoppa villle egypt kokt over, det hadde blitt fleir hundre grader og alt liv inkludert mennske hadde dødd.

4. Nei, det trur eg ikkje heller, men at dei viste at jorda roterte trur eg nok at dei ikkje ville klare å finne ut.

5. Har ein liten følelse på at sumerianske tekster og gud(er) er ganske så forskjelige frå det eg "dyrkar".

---------------------------------------------------------------------------------------------------

1.

Ok, så historien og Adam og Eva er sprøyt?

Hva slagt kristen er du da :D

Moses var verdens første menneske og han har etterkommere i alle mulige raser?

Hvilken sumeriansk bok?

På denne tiden ble alt hugget i stein!

Du mener noen har reist i tid flere tusen år før moses og laget en sivilisasjon for å så tvil i hjertet til de kristne :blush:

2.

ok, og det har han fortalt deg :love:

3.

Ja, forbausende nok.

Her er iallefall en wikipedia link

http://en.wikipedia.org/wiki/Sumer

Nei, solens stråling påvirker ikke jordens rotasjon, og det er ingen sted i verden som har den tempraturen du nevner her. klimaendringene kommer helt an på hvor de nye polene blir. I denne tilfellet skulle ørkenen i Eden/irak bli kjørligere og derfor fruktbar. Dersom noe slikt hadde skjedd ville det garantert forekommet store flomkatastrofer grunnet smelting av pol-is (noas ark om du vil) samt jordskjelv og vulkan utbrudd, aske som dekker for sollys, etc.

4.

For å klare å lage en kalender må man vite at noe roterer.

På det bilde jeg sendte tidligere ser man også solsystemet med solen i sentrum.

5.

Du misforstår igjen

Jehova er ikke Anu!

Men mytene om Anu og annunakiene (they from heaven come) fra sumeria er meget sentralt i da hebreerne designet sin mytologi.

Regelrett ripp-off, etnisk utryddelse og identitetstyveri!

Bibelhistoriene og egenskapene til både gud/mo$es og je$us er som sagt er produkt som er hentet i fra flere sivilisasjoner og guder.

De 10 bud og the plagues of Egypt stammer forøvrig i fra oldtidens Egypt.

Ipuwer skrev de 10 plagues:

http://ohr.edu/yhiy/article.php/838

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipuwer_papyrus

De 10 bud er hentet i fra skriftene til maat

http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_the_Dead

http://www.maatinus.com/Nguzo%20Saba/negative.htm

http://www.egyptologyonline.com/book_of_the_dead.htm

Her er noen tråder som tar opp dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851720

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...amp;hl=solguden

1.Opps eg mente Noha :)

2. Han har ikkje fortalt det til meg nei, men det er vell ganske openbart at han kan gjør det.

3. Eg sa at jorda ville blitt så varm(og kaldt på den andre sida) at folk eller dyr ikkje kunne leve på jorda viss gud stoppa rotasjonen.

Du trenger ikkje å være så veldig smart for å forstå det.

4. Nei, man må vite årsdtidene og natt og dag.

Du trenger ikkje å vite noko anna.

For mangen år sidan vart folk gitt ein alder på sommar eller vinter.

Slik som ein som var født på vinteren vart foreksempel 20 vintrar.

5. Trur nok du tar feil der :)

Anu og dei andre gudane hadde heilt andre eigenskapar og oppførsel enn gud.

Det einaste som er likt er at vi har stammfedre som faktisk er ganske openbart.

Eg hugsar godt korleis dei prøvde å sei det i ein film på youtube.

1. ....(hugsar ikkje navnet) drep ikkje

2. .... ber aldri

Å så går det nedover med nokon linjer med kva guden ikkje gjør.

Dei fleste av dei har faktisk ingenting i likheit med dei i det heile tatt.

Du er klart og tydeleg inspirert av ein fyr som ikkje har noko greie på bibelen i det heile tatt.

Og som ofte tar enkelte linjer som faktisk har andre betydningar i ein heilet, mangen lyge faktisk i tillegg, slik som du med verset ditt i bibelen.

Eg kom faktisk over ein fyr som tok eit vers frå bibelen som gjekk slik: Du skal drepe din fiende.

Men då eg fakstisk såg i min bok stod det: Du skal drepe din fiende. Men berre viss han angriper deg først og ikkje legger ned sverdet.

Jeg vil bare si jeg kjenner meg så igjen i din situasjon Bellicius...

Akkurat slik jeg har det, Jeg kan nesten si, - Er det så farlig om det er sant eller ikke,

Den gaven det er å tro og alt det gir er verdt det uansett!

"Er det så farlig om det er sant eller ikke ..." Nei, det er ikke så farlig. Det gir livene deres glede, og er rett og slett fantastisk. Jeg er ikke ironisk nå! Et alternativ til opium, som ikke skader kroppen. Nydelig!

Men da er det, i følge dere, synd på oss ateister. Den godtar jeg, men vi prefererer sannheten fremfor den gleden troen gir dere. Men når en først er ateist, vil en ikke bytte bort sitt kloke hode mot, i våre, og tilsynelatende deres øyne, glede, ved hjelp av "uskadelig opium".(Ref: "Er ikke så farlig om det er sant eller ikke")

(Nå aner ikke jeg om kakesjef prøver å frelse andre, men retter dette til de som deler hans syn OG på liv og død vil dra ateister inn i troen deres)

Har folk nokon gong vend seg direkte til deg og prøvd å frelse deg?

Lenke til kommentar

Dette at folk ser ut til å være så ekstremt imot at kristne "skal frelse dem" (selv om dette som regel bare er en fortolkning av at man snakker om Jesus i det hele tatt) er litt mystisk for meg, og ofte noe som gjør meg enda mer intressert i å fortelle om Jesus, for jeg ser at det skaper noen reaksjoner i folk som logisk sett ikke burde ha vært der. Det blir litt som en psykoanalytiker som snakker med en pasient, og så treffer man på et område i sinnet som skaper reaksjoner i pasienten, da er det nok ofte lurt å kikke litt nærmere på hva det er som skaper den reaksjonen, for hvis man finner en oppklaring, så kanskje pasienten blir friskmeldt. Så når jeg merker at folk er veldig ømfindtlige ovenfor kristendom og både agressive, uhøflige og usakelige (som noen har vært i både denne tråden og andre) selv om man oppfører seg som elskverdigheten i egen person, så får det meg ofte til å tro at kanskje de tror på Jesus innerst inne, og da er det jo ikke så bra at de går rundt og fornekter det?

I alle tilfeller er det jo alltid godt ment om en kristen ønsker å dele troen sin med andre. Det en kristen ønsker at andre skal få ta del i er jo et godt liv her på jorden, og også evig liv i en verden der det ikke finnes noe ondt. Og alt dette får man gratis.

Lenke til kommentar
I alle tilfeller er det jo alltid godt ment om en kristen ønsker å dele troen sin med andre. Det en kristen ønsker at andre skal få ta del i er jo et godt liv her på jorden, og også evig liv i en verden der det ikke finnes noe ondt. Og alt dette får man gratis.

Her sier Bellicus noe meget viktig.

Jeg tror nemlig også at kristne som skal frelse andre gjør dette i beste hensikt og fult og helt tror på det de holder på med.

Om vi velger og kalle troen deres for tåpelig og sammenligne det med å tro på julenissen eller lignende så tror disse iherdige menneskene helt og fult på det de prøver og lære bort.

Og det er her komfliktens kjerne ligger.

Vi (ateistene) tror nemlig også fult og helt på de vi forsøker og lære bort, nemlig at gud ikke finnes.

Ut fra dette er det dømt til å bli en drakamp mellom to sterke interessegrupper som mener de sitter på bevisene for sitt livssyn.

Forskjellen er at vi støtter oss på vitenskap og de kristene støtter seg på ei 2000 år gammel bok.

Det som da er viktig er at man legger frem bevis for evolusjonen, big bang og etterhvert livets opprinnelse istedenfor å bedrive god bashing eller ateist bashing som bedrives fra den andre siden, så får vi heller åpne øynene til de som tror med fakta istedenfor å synke ned på deres nivå og latteliggjøre dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...