Jalla Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Må innrømme at du Jalla er en av de hardeste ateist-nøttene jeg har å bryne meg på her på forumet. Og jeg har kommet frem til at det er fordi du egentlig har det helt fint i livet. Du blir aldri sint og sur sånn som mange blir, men du tar alt jeg sier med fatning og godt humør, fordi du er overbevist om at Gud ikke eksisterer og du tenker gjerne at jeg bare er en smule forvirret når jeg snakker om kristendom. Og du er en av de få jeg virkelig ikke mistenker har et fnugg av gudstro. Så jeg tror det blir som "de rike" det står skrevet om i bibelen. Ikke at jeg tror du har en så enorm formue med kontanter, men at du har rikdom i mange former i livet ditt. Ting som gjør livet verd å leve, og som gjør Gud til noe overflødig. Takker for det, dette anser jeg rett og slett for en hedersomtale og meget riktige observasjoner Når det gjelder deg så har jeg det samme inntrykket, men med motsatt fortegn på grunnlaget; du har funnet det som gir deg mening i livet og har det alt i alt fint, noe jeg håper holder seg og blir bedre Angående kristendommen kan en kverulere over historiske aspekter i det uendelige, alt fra å fundere på innholdet av rullene som ble funnet i Herculaneum og vatikanets innblanding i dette, Celsus' kritikske holdning og hvorvidt Arianerne hadde en mer historisk riktig oppfatning av tingenes tilstand. Osv... Osv... Ad infinitum... -Og slik holder man på, men hjernetrim of filosofering har aldri vært usunt hehe Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men jeg har altså lært meg at det er en forskjell på kristen anti-harry-potter kultur, og de tingene som bibelen faktisk snakker om. Vet ikke hvordan jeg skal overbevise deg om at denne forskjellen, men det er faktisk en forskjell, og selv om det finnes mange irriterende kristne, så er Jesus ikke irriterende i det hele tatt, og jeg gjør mitt beste for å ikke være en irriterende kristen selv. Men jeg innser at det er ting ved kristendommen som vil virke irriterende uansett, for den er noe totalt forskjellig fra verden ellers. Sjokkerende. Et svært innsiktsfullt svar. Det er ting ved kristendommen som gjør at det vil virke irriterende uansett, og derfor holder jeg på hatet mitt. Samtidig som du er en så reflektert karakter, så er du fortsatt ute etter å spre ditt syn fordi du mener andre tar feil. Da ignorerer du det som for meg er et faktum: Verden er subjektiv. Jeg vet veldig godt at det som er bra i mitt liv ikke er bra i andres liv. Det forstår ikke du fullt ut. Dette gjelder absolutt alle plan av tilværelsen. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Det er jo tydelig at kristne kaster logikk og rasjonell tankegang ut av vinduet på en rekke områder... Hvor mye logikk og rasjonell tankegang kan man bruke på noe som er over vår egen forstand? Ja, hvordan kan f.eks. solen gå ned hver kveld og stå opp igjen hver morgen? For noen tusen år siden gikk dette langt over alle menneskers forstand, men likevel var det noen som prøvde å bruke logikk og rasjonell tankegang for å forstå det. Var det bortkastet tid? Endret 14. oktober 2008 av Scientia Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 En frustrert ateist lurer på hvorfor det er så ille å bli assosiert med søte aper. Kan åpne for en større aksept for apekatten, vår felles stamfar? Tar jo ikke mange minuttene å lære det trikset der. Et menneske ville greid det i løpet av to-tre dager. For en ape er det trikset det eneste den lærer seg i løpet av et liv. Stort sett eneste stedet menneske faller igjennom på intellegens er kommunikasjon med andre dyr på dyrets opprinnelige språk. Sammenlignet med Aper... sjekk youtube, ingen menneske oppfører seg slik (selv ikke i fangenskap). Aper er hverken søte eller noe jeg ønsker å være assosiert med. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 For en ape er det trikset det eneste den lærer seg i løpet av et liv. Er det virkelig det eneste trikset en sjimpanse lærer seg iløpet av livet? Mennesker er ikke aper. Har homo sapiens sapiens felles forfedre som Pan troglodytes? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 For en ape er det trikset det eneste den lærer seg i løpet av et liv. Er det virkelig det eneste trikset en sjimpanse lærer seg iløpet av livet? Mennesker er ikke aper. Har homo sapiens sapiens felles forfedre som Pan troglodytes? Her tar du feil. Mennesker ER femte generasjon aper de Vi STAMMER altså ikke fra aper, vi ER aper! Vi har riktig nok en større hjerne enn de andre apene og hvorfor vi har det skal ikke jeg begi meg inn på å forklare, men vi er i aller høyeste grad aper. Det er også utrolig liten vits i å sammenligne mennesker med andre aper visuelt, da det blir som å sammenligne flodhester og hvaler... De er veldig nært beslektet, nærmere enn flodhest og gris faktisk, selv om en ikke i første omgang bare ved å se på dem skulle tro det..... Men det er et faktum at vi ER aper. Beklager hvis dette kom som et sjokk, men det er ikke mindre sant for det. Så kan de som vil benekte dette så mye de vil, men det blir det samme som å fornekte at jorden går i bane rundt solen..... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Her tar du feil. Mennesker ER femte generasjon aper de The great apes are the members of the biological family Hominidae which includes humans, chimpanzees, gorillas, and orangutans. Sweet Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bio99/bio99379.htm Sier vel det meste om hvor mye en ape kan lære i løpet av et liv. IQ på alder med et 3-4 år gammelt menneske. Kan ikke akkurat se hvordan vi stammer fra kjente aper..., men at noen har valgt å kategorisere oss i samme dyrefamilie er jo ikke spesielt rart. Wikipedia: Ape is any member of the Hominoidea superfamily of primates.[1] In less scientific language, it has various meanings, although it often (but not always) excludes humans. Hmm... det innebærer vel at alle som ikke har en vitenskapelig grad innen biologi eller filosofi med rette kan si at Ape ikke inkluderer menneske? Etter min mening litt tåpelig å kalle oss aper fordi en dust på 1700-tallet ikke greide å si hominoidea? Dette var mitt siste innlegg i apediskusjon. Selv om vi en gang i tiden kom fra samme kråkebolle så betyr ikke det at alle mennesker er som dette kjente eksemplaret: http://home.wtal.de/harry/bush_ape.jpg Endret 14. oktober 2008 av radivx Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men vi er i slekt med kråke bollene..... for mange mange milliarder år siden hadde vi samme stamfar.. Men DEN gidder vi ikke å ta! he he Vi stammer heller ikke fra noen "kjente" aper bare så det er sagt.... men sjimpansene er den apen som skilte lag med oss sist... Deretter skilte neandertalerne lag med oss pluss en del grener vi ikke er hundre prosent sikre på enda... men nok om det. Trives som femte generasjon ape jeg da! Skjønner ikke hvorfor folk skjems av det...? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Dawkins aksent : I am an ape! Lenke til kommentar
Core-1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du beviser bare at religion er som opium for folket. Kansje man burde begynne å bygge ut avvenningsklinikker snart? Det kan umulig være godt for hodet å gå på disse hjernvasknings samlingene hver eneste uke. Utrolig bra sagt, jeg ble Døpt en gang, og såkalt forbønn....folka skulle DYTTE meg i bakken..... folk får tru på hva de vil, bare godta at andre ikke trur på det samme! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Blir ofte deprimert når jeg har vært i kristne samlinger, og kommer ut på gaten igjen etterpå og tenker hvor mange det er som aldri har fått oppleve det jeg nettop opplevde. "For noen tomme liv!", tenker jeg "skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å vise at det finnes noe mer verdifullt en de tomme livene mange lever i.". Men så må jeg gå blant mennesker og ikke vite hva jeg kan gjøre for å forklare det. Og bare akseptere at folk tror de har et veldig bra liv uten Gud, selv om jeg vet at de bare ikke vet om hva de går glipp av. Om de så er millionærer og har alt de trenger, så er det fattigdom de lever i. En tomhet som jeg ikke ville unnet min værste fiende. Det er virkelig ikke min stil å være kristen i det hele tatt. Da jeg ble kristen var det mange som sa at jeg var den de minst hadde ventet dette fra. Og hvis ikke det hadde vært like utrolig som det faktisk er, så hadde jeg heller ikke vært en kristen. Hvis det ikke hadde vært noe helt oppsiktsvekkende som var å finne i dette, så hadde jeg ikke hatt noen interesse. Og hvis jeg ikke hadde vært sikker på at det er sannheten, så hadde jeg heller ikke trodd. Og det er jo helt absurd, sitte et par timer på et sted der en fyr snakker om noe i en 2000 år gammel bok med merkelig tekst, som jeg antageligvis har hørt hundre ganger før, og så synge noen sanger som stort sett går i "Jesus, Jesus, Jesus" - det er ikke logisk at dette skal være særlig gøy. Dette er nok de fleste enig i. Men det er likevel helt utrolig (!), og det gir meg lyst til å gå flere ganger, og vente i glede til jeg kan få oppleve det igjen. Det er ukens høydepunkt. Virkelig. Men så kommer fortvilelsen: Hvorfor skal det være så vanskelig å forklare andre dette? Det er jo helt meningsløst at noen ikke vil ha dette. Og det må være noe som hindrer folk i å se det, ellers hadde alle vært kristne, tenker jeg, noe veldig mørkt som ligger over verden og gjør mennesker blinde. Og siden jeg vet at folk antageligvis bare blir sint og sur hvis jeg forteller dette, så blir det liksom ekstra frustrerende. En gave folk blir sur av å bli tilbydt. Men hadde de bare åpnet opp, og sett hva som er inni! Derfor tar jeg også litt sint og surhet på meg med glede, for kanskje noen kan få se et glimt et sted, og skjønne at jeg faktisk er helt ærlig når jeg sier alt dette, og at jeg ønsker å vise noe uendelig verdifullt som man aldri vil angre på å si ja til. Er det noen som forstår hva jeg mener? Kunne gjort hva som helst for å få noen av dere som leser dette til å komme til tro. Men nå blir vel folk bare sint og sur på meg, og så sitter man og pønsker ut hvilken del av inlegget mitt man skal plukke i stykker og gjøre narr av... Jeg forstår hva du mener, og for det første forstår jeg nå bedre misjon. Jeg må også si at du beskriver mye av det jeg føler ovenfor religiøse. Jeg vil at de skal åpne øynene og se at man ikke trenger en gud eller noe hellig for å få kunne nyte livet. Du sier det er så mye bedre å være kristen, enn å ikke være kristen, for eksempel ateist. Jeg sier da, hva med personer som før har vært kristne, minst like mye som deg, men som etterhvert går vekk fra kristendommen, og blir for eksempel ateister. Disse har opplevd det du beskriver som så fantastisk, kanskje enda mer, men de har allikevel gått over til ateisme, og syntes livet er bedre som ateist. Poenget er ikke å si at livet som ateist er bedre enn livet som kristen, siden det er jo folk som har vært gjennomtenkt ateist i lang tid (jeg tror ikke du har vært skikkelig ateist, heller mer sånn at du ikke har tenkt gjennom det skikkelig, og ikke likt kristendommen, men jeg kan ta feil), for å så gå til en religion. Poenget jeg prøver å fremme er at jeg for det første tror at hva som er "best" for en, er subjektivt. For meg er det ganske sikkert ateisme, og for deg er det kanskje kristendommen, mens for noen andre er det kanskje islam etc. Jeg vil også legge til at mitt synspunkt er at alle burde få vite sannheten, uansett hva denne er, være realistisk, og ikke blindt godta diverse usannsynligheter og umuligheter, bare fordi det ligger under kategorien religion. Jeg regner med at de fleste er enige meg her, men allikevel står de fortsatt på at deres trosretning er rett, og velger ut all fakta og alle beviser som går imot deres trosretning. Alle kan tro det de vil, det har jeg ingen problemer med, men når religiøse begynner å forkaste faktiske vitenskapelige data, fordi det går imot deres trosretning, da blir jeg frustrert. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hmm... det innebærer vel at alle som ikke har en vitenskapelig grad innen biologi eller filosofi med rette kan si at Ape ikke inkluderer menneske? Det er mennesker som lager definisjoner, og vi kan lage dem akkurat som vi vil. Grensene mellom de forskjellige artene vi har forsøkt å definere grupper for er like kunstige som alle andre definisjoner. Ateister har gjerne lyst på definisjoner som gjør at vi klassifiseres som aper, siden mange synes det er en fascinerende tanke. Religiøse har vanligvis lyst på definisjoner som setter oss "over", eller ihvertfall "utenfor", resten av dyreriket. Poenget er at det er vi som lager definisjonene som gir grunnlag for gruppene, men hvordan vi setter opp de definisjonene gjør oss ikke reelt sett til nærmere eller fjernere slektninger av andre arter. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvor mye logikk og rasjonell tankegang kan man bruke på noe som er over vår egen forstand? Hva er over vår egen forstand, og hva har det å gjøre med at du leker hobbypsykolog og tillegger folk meninger og egenskaper de ikke har? Så jeg var en stor tilhenger av kirkebrannene på 90-tallet og tok med glede avstand fra kristendommen. Det finner du neppe noen her som er. Og kan du gi faen i å spamme bibelvers? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Og kan du gi faen i å spamme bibelvers? ENIG!! Dette er noe han helt klart har begynt med etter at han ble fanatisk kristen... Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvorfor i ALL verden skal han slutte med det? Dere langer ut med lange Forklaringer og formler fra vitenskapens verden for å forsvare deres syn, da må da en kristen få lov til å komme med Sitater Sine kilder. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vitenskapen er vitenskap. Religion er personlig overtro. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg ser faktisk på religion og vitenskap som sider av samme "sak". En livbøye, noe som gjør at man holder seg flytende på et ellers kanskje kaotisk hav. Noen klinger seg til livbøyen med navnet "vitenskap" for den gir dem best grep på verden, mens andre holder på "religion" for den holder dem flytende. Dessverre er det ikke så forferdelig stor plass på dette havet så dessverre klasker vitenskapen og religionen alt for ofte sammen selv om det er meget god plass på det åpene hav. Jeg for min del holder meg ikke til noen av bøyene, jeg synker som en stein Lenke til kommentar
Kristiiin Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har vært personlig kristen. Mine foreldre var ikke særlig religiøse, ble aldri dratt med til kirken, men var dypt, personlig kristen, og var SIKKER på Guds eksistens. Dette gjorde meg endel gladere og tryggere enn personen jeg er i dag, som ateist. Men vil ikke bytte tilbake til noe jeg nå vet er en innbilt sannhet. Jeg anser meg selv som en av de klokeste menneskene i Norge når det kommer til dette tema. Fordi jeg har 100% vært på begge sider. Hvem kan skjønne mer enn meg da, egentlig? (Prøver ikke å virke blærete) Er det noen som objektivt sett kan påstå det? Og ja, var garantert like sterkt troende som dere kristne, kjenner igjen nesten alle følelsene dere beskriver. (med mindre dere er fanatikere) Hvordan har det seg at du sier at du var SIKKER på Guds eksistens, og så sitter og skriver at du nå er ateist? Da kan du vel ikke ha vært særlig sikker i din tro. Hva var det som fikk deg til å tro at det var en innbilt sannhet? Du skjønner hva jeg mener med sikker. du er sikker nå, ikke sant? alt er subjektivt. Jeg skjønner at jeg virker litt lite troverdig som former-kristen i og med at jeg nå er "sikker" på det motsatte. Men jeg opplevde en sterk glede og tilfredsstillelse og lit til Gud på lik linje som det dere beskriver, og vil si at det er "bevis" nok på at jeg var sikker i min tro. Jeg er ikke mer sikker på at det er en innbilt sannhet enn at jeg tror det 100% for min egen del. Vet jo at ikke jeg nødvendigivs er fasiten, men ateisme er veien jeg går med mitt liv og min hjerne. Du er flink til å argumentere angående dette tema Bellicus, mer enn jeg kan skryte på meg. det skal du ha! Lenke til kommentar
O3K Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Jeg tror dette bildet viser nøyaktig hvordan de kristne ser oss ateister. Endret 14. oktober 2008 av O3K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå