Gå til innhold

Excel funksjon =finn.rad

rselstad

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet mye med excel-regneark, der jeg har vært avhengig av unike data for å sortere/kategorisere store datamengder.

Har brukt =finn.rad funksjonen for å koble unike data mellom forskjellige regneark.

Har møtt problemer da jeg har behov for å koble etternavn og fornavn fra en ansattliste mot en leverandørliste.

Finnes det noen funksjon lik finn.rad som kan sjekke 2 celler opp mot 2 kolonner for å returnere unik identifikator fra en tredje kolonne?

R:o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har jobbet mye med excel-regneark, der jeg har vært avhengig av unike data for å sortere/kategorisere store datamengder.

Har brukt =finn.rad funksjonen for å koble unike data mellom forskjellige regneark.

Har møtt problemer da jeg har behov for å koble etternavn og fornavn fra en ansattliste mot en leverandørliste.

Finnes det noen funksjon lik finn.rad som kan sjekke 2 celler opp mot 2 kolonner for å returnere unik identifikator fra en tredje kolonne?

R:o)

Jeg bruker lage en ekstra hjelpekolonne hvor jeg slår sammen innholdet i de to kolonnene. Dette må du gjøre i begge listene. Så kjører du finn.rad mot de nye hjelpekolonnene dine.

Men pass på, navn er ikke alltid unike, dersom du har to personer som heter det samme vil du bare få treff på første tilfelle.

-Håkon

Endret av hala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...