widding Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg skal installere Ubuntu på min pc me følgende spesifikasjoner: Intel® Centrino® 2 Prosessor Teknologi Intel 802.11a/b/g/n trådløst nettverkskort Men jeg leste Ubuntu har store problem med å kjøre Centrion. Spessielt trådløst internett?! Noen som kan si om dette er sant eller ei? Lesr stadig vekk om folk som ikke får wireless til å fungere og dette kan bli et stort problem. Så vis dere vet noe sifra Fant en artikkel som er er gammel men vet ikke om det er forandret seg: http://www.idg.no/produkter/programvare/li...rticle24944.ece "De som har kjørt Linux på sine Centrino-bærbare har oppdaget at de ikke har fått den trådløse nettverksfunksjonaliteten til å virke. DriverLoader 1.6 gjør at de nå kan aktivere den, sier administrerende direktør Marc Boucher i Linuxant til Inforworld. Driver Loader 1.6 støtter Intels PRO/Wireless 2200BG-kort, som benytter 54Mbps 802.11g-protokollen." ER dette fremdeles problem eller vil det gå fint med trådløst internett på min pc med ubuntus nyeste version? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 De fleste intel-kort fungerer finfint. Har selv en Centrino platform laptop som fungerte 100% ut av boksen, vet ikke hva slags nettverkskort det er engang fordi jeg aldri har måttet knote med det. Men uansett så er det bare å prøve, det finnes løsninger på det aller meste (selv om enkelte kan være litt knotete) og trådløse nettverkskort er vel det som utbedres raskes i disse dager. Dersom det ikke fungerer i Ubuntu 8.04, test 8.10. Dersom det ikke fungerer der, gi oss output av lspci og vi får sikkert guida deg gjennom det Lenke til kommentar
vegham Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Du skal være glad for at det er intel som har laget kortet da de vanligvis er flinke til å lage Linuxdrivere. Jeg er rimelig sikker på at dette kommer til å virke fint. Det er ikke verre enn å bare brenne ut ubuntu å kjøre LiveCD. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det finnes iallefall en driver for trådløs-korta i "Centrino 1" (802.1a/b) som heter ipw2200, tror den er laget av Intel. Denne fungerer nå nokså greit iallefall i 32-bit openSuse 11 med nyeste (tror jeg) NetworkManager. Tidligere sleit jeg med at NetworkManager ikke fikk "samarbeidet" mellom driveren og wpa_supplicant (som muliggjør iallefall WPA-Personal støtte) til å fungere spesielt godt. Men det ser det ut til at de har fått fikset i den nyeste versjon av NetworkManager. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Artikkelen er fra 2004... De fleste distroer kommer med Live-CD, det er bare å teste det ut der. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 ...og selv i 2004 var dette en overdrevet artikkel; 'DriverLoader' er et kommerst produkt jeg aldri har verken hørt eller sett noen har hatt behov for. Dersom kortet på død og liv ikke fungerer bruker man ndiswrapper (som i og for seg gjør vel gjør ca. det DriverLoader gjør). Uansett, centrino i seg selv har da Linux stort sett hatt mer oppdatert støtte for enn Windows - hva trådløschipsettet gjelder sponser Intel selv driverutviklingen, så disse er stort sett også gode. Lenke til kommentar
Veriado Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ubuntu fungere fint hos meg, og jeg har intel centrino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå