Gå til innhold

Ubuntu trådløst inet

Anbefalte innlegg

Jeg skal installere Ubuntu på min pc me følgende spesifikasjoner:

Intel® Centrino® 2 Prosessor Teknologi

Intel 802.11a/b/g/n trådløst nettverkskort

Men jeg leste Ubuntu har store problem med å kjøre Centrion. Spessielt trådløst internett?! Noen som kan si om dette er sant eller ei? Lesr stadig vekk om folk som ikke får wireless til å fungere og dette kan bli et stort problem. Så vis dere vet noe sifra

Fant en artikkel som er er gammel men vet ikke om det er forandret seg: http://www.idg.no/produkter/programvare/li...rticle24944.ece

"De som har kjørt Linux på sine Centrino-bærbare har oppdaget at de ikke har fått den trådløse nettverksfunksjonaliteten til å virke. DriverLoader 1.6 gjør at de nå kan aktivere den, sier administrerende direktør Marc Boucher i Linuxant til Inforworld.

Driver Loader 1.6 støtter Intels PRO/Wireless 2200BG-kort, som benytter 54Mbps 802.11g-protokollen."

ER dette fremdeles problem eller vil det gå fint med trådløst internett på min pc med ubuntus nyeste version?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste intel-kort fungerer finfint. Har selv en Centrino platform laptop som fungerte 100% ut av boksen, vet ikke hva slags nettverkskort det er engang fordi jeg aldri har måttet knote med det. Men uansett så er det bare å prøve, det finnes løsninger på det aller meste (selv om enkelte kan være litt knotete) og trådløse nettverkskort er vel det som utbedres raskes i disse dager. Dersom det ikke fungerer i Ubuntu 8.04, test 8.10. Dersom det ikke fungerer der, gi oss output av lspci og vi får sikkert guida deg gjennom det ;)

Lenke til kommentar

Du skal være glad for at det er intel som har laget kortet da de vanligvis er flinke til å lage Linuxdrivere. Jeg er rimelig sikker på at dette kommer til å virke fint. Det er ikke verre enn å bare brenne ut ubuntu å kjøre LiveCD.

Lenke til kommentar

Det finnes iallefall en driver for trådløs-korta i "Centrino 1" (802.1a/b) som heter ipw2200, tror den er laget av Intel. Denne fungerer nå nokså greit iallefall i 32-bit openSuse 11 med nyeste (tror jeg) NetworkManager.

Tidligere sleit jeg med at NetworkManager ikke fikk "samarbeidet" mellom driveren og wpa_supplicant (som muliggjør iallefall WPA-Personal støtte) til å fungere spesielt godt. Men det ser det ut til at de har fått fikset i den nyeste versjon av NetworkManager.

Lenke til kommentar

...og selv i 2004 var dette en overdrevet artikkel; 'DriverLoader' er et kommerst produkt jeg aldri har verken hørt eller sett noen har hatt behov for. Dersom kortet på død og liv ikke fungerer bruker man ndiswrapper (som i og for seg gjør vel gjør ca. det DriverLoader gjør).

Uansett, centrino i seg selv har da Linux stort sett hatt mer oppdatert støtte for enn Windows - hva trådløschipsettet gjelder sponser Intel selv driverutviklingen, så disse er stort sett også gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...