hagfors Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 For litt over et år siden så gikk jeg til anskaffelse av en digital dekoder for kabel TV fra Canal Digital. Husker ikke helt hvor mye jeg betalte for det, men det er forsåvidt underordnet. Inkludert i tilbudet, så var muligheten til å kunne velge to ekstra kanaler fra en liste på rundt 30 kanaler - gratis i ett år. Dette er det de kaller for "mine favoritter". Dette måtte man ringe inn til kundeservice for å aktivisere når man hadde bestemt seg for hvilke to kanaler man ønsket å ha. Jeg har egentlig ikke så mye tid til å se på TV, så de 30-40 kanalene som inngår i grunnpakken er mer enn nok for meg. Jeg orket derfor ikke å styre mer med dette, de 15 minuttene jeg måtte ha brukt i telefonkø ville sikkert ha vært mer enn den totale mengden tid jeg hadde kommet til å sett på de ekstra kanalene uansett. Jeg ble derfor mildt sagt overasket da jeg plutselig fikk en regning på 89 kroner for dette produktet. 30kr i fakturagebyr og 59 kr for 1 mnd med "mine favoritter" uten noen kanaler valgt.. Etter å ha betalt kr. 0 for ingen ting i ett år får jeg altså nå en regning på 89 kroner for absolutt ingen ting. Jeg regnet naturligvis med at dette måtte være en helt opplagt misforståelse som jeg måtte kunne få ordnet opp hos kundeservice, men så enkelt var det ikke. For damen på telefonen så var det vistnok helt logisk og opplagt at jeg måtte betale penger for ingen ting, siden jeg ikke på forhånd hadde ringt inn for å si opp ingen ting. Jeg benyttet naturligvis muligheten der og da til å si opp ingen ting, men det kom altså ikke på tale å stryke kravet om 89 kr for absolutt ingen ting. Det jeg egentlig lurer på er hvilken hjemmel har Canal Digital for å kunne ta betalt for tjenester som ikke er hverken bestilt eller levert? Og hva skal jeg gjøre for å komme unna kravet? Beløpet er jo i og for seg ikke rare greiene, men det provoserer meg såpass at jeg ikke finner meg i å betale for dette. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Ring på nytt, og prat med noen med litt omløp i hodet, og forklar at dette er negativt salg, og dermed ulovelig... Om de nekter, prat med en skiftleder, e.l. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når eg skulle bestille digital dekoder frå canal digital var det virkeleg ein omstendeleg prosess med at dei måtte lese opp nesten alle vilkår og ein måtte svare ja på tinga. Så med ein slik prosess for å kjøpe noko er det nesten utrulig at dei har greid negativt salg. Kravet ditt bør då vere at dei doumenterer når og kortid du har godtatt dette ekstratilbudet. Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det skal stå i ordrebekreftelsen du har fått at du må gi beskjed når det har gått ett år hvis du ikke ønsker det lenger, og at ordinære betingelser gjelder (altså 2 mnd oppsigelsestid). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Vilkår for det du bestiller sendes deg i etterkant, der står det at du må selv si opp når ett år er gått. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det er vel allikevel negativt salg når man automatisk aksepterer om man ikke aktivt takker nei? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 er ikke dette den "vanlige" klausulen med: "abonnementet vil fortsette å løpe med mindre bruker/disponent (eller hva det kalles nå) avslutter innen (en dato her)"? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Skjønner godt at de tar seg betalt 89 kroner etter det første året, men det burde vel da kun gjelde hvis kunden faktisk har aktivert to kanaler? Lenke til kommentar
msmanson Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Skjønner godt at de tar seg betalt 89 kroner etter det første året, men det burde vel da kun gjelde hvis kunden faktisk har aktivert to kanaler? Det er oppsigelsestid uavhengig om det er lagt inn to kanaler eller ikke, men de kan jo velges når abn sies opp slik at han ikke betaler for ingenting. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Synes uansett at CD er veldig urimelige her... Det er jo stivbent å skulle kreve penger for en tjeneste som ikke er levert (Han har jo aldri valgt noen favoritter) Lenke til kommentar
ragan Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Synes uansett at CD er veldig urimelige her... Det er jo stivbent å skulle kreve penger for en tjeneste som ikke er levert (Han har jo aldri valgt noen favoritter) Etter min erfaring er Canal Digital mestere i å være urimelige. Håpløse folk på kundeservice der (og noen veldig flinke også da, innimellom). Ikke for å kuppe tråden, bare vil fortelle noe som skjedde tre år tilbake. Nettopp flyttet inn i et borettslag i Oslo, og bestilte internettmontering fra CD. Fikk beskjed om at de skulle komme om et par uker, cirka. To dager etterpå lå det en lapp i postkassa om at alle i det borettslaget hadde et tilbud om gratis montering av internett, på grunn av en avtale borettslaget og CD hadde. Sweet tenkte jeg, tenkte ikke mer på det og monterer kom en uke etter. En stund etter kom det faktura på over tusen kroner på montering, syns det var rart og ringte inn på kundeservice. I en halvtime kranglet jeg med kundebehandleren og lederen hennes - siden jeg bestilte to dager før jeg fikk lappen i postkassa var det ikke innen tilbudstiden. Så da spurte jeg: hvis jeg hadde ringt inn den dagen jeg fikk lappen om tilbudet, avbestilt montering, også bestilt igjen, gjerne i samme samtale. Ville jeg da fått gratis montering? Ja, svarte de på CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå