Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med multitasking - Full load ved enkleste oppgave


Anbefalte innlegg

Maskina mi får meg virkelig til å klø meg i huet.

 

Helt ut av det blå har den begynt å jobbe rart. Om jeg har oppe musikk samtidig som jeg skal kopiere en fil så er det akkurat som at musikken sakker ned og skurrer og kjører i et sakte tempo. Samtidig som dette skjer så lagger musepekeren etter.

 

Har sjekket opp med Task Manager og det viser da at CPU Core 1 er 100% Bare ved å høre på musikk og kopiere filer (da har jeg ingenting annet oppe).

 

Har kjørt Memtest og den viste null feil.

 

Har følgende setup:

 

Intel Core 2 Duo E6600 uklokket

Asus Striker II Formula

4GB OCZ SLI PC8500 DDR2 Memory

2x 8800GT Skjermkort i SLI.

 

Med Windows XP med SP3.

 

Kan det være at CPU'en min er på vei til å dø? På tide med en ny en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra? Det er vel heller slik at det på mange måter er bedre støtte for sli på vista med nyeste Divex og drivere osv.

 

Men ontopic: Er vel rart om prosessoren din bare skulle bli dårlig...

Det må jo være et eller annet som plutselig starter opp i bakgrunnen i det du hører på musikk eller noe, eller kanskje hele tiden. Har du sjekket om det er noe som kjører tungt du ikke vet om? Virus, spyware osv. har du sjekket slikt?

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra? Det er vel heller slik at det på mange måter er bedre støtte for sli på vista med nyeste Divex og drivere osv.

 

Men ontopic: Er vel rart om prosessoren din bare skulle bli dårlig...

Det må jo være et eller annet som plutselig starter opp i bakgrunnen i det du hører på musikk eller noe, eller kanskje hele tiden. Har du sjekket om det er noe som kjører tungt du ikke vet om? Virus, spyware osv. har du sjekket slikt?

 

Lukke alt jeg har oppe unntatt Winamp/VLC (prøver med 2 forskjellige avspillingsprogrammer) og kjører en kopiering og samme feil. I Task Manager er det ingen programmer som bruker bemerkelsesverdig mye ressurser. Alt ser normalt ut.

 

EDIT: Kan forsåvidt nevne at jeg har prøvd å oppgradere BIOS og kjørt inn nyere chipsettdrivere (og en versjon ned bare for å teste) uten hell.

 

EDIT2: Nå er det begynt å bli værre :S Nå skurrer det om jeg ser på video. Og da har jeg bare video oppe også. Skurrer og sakker ned. CPU temperatur er på ca. 39-42 grader :S

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Har du innstallert noe skintheme for xp?

Ligger en pakke ute som heter Best Vista Theme Xp som er full av virus fikk jeg erfare. Jeg har helt samme symptomer på min pc. Kjører wow i windowed mode og det han alltid fungert å ha wow oppe bak feks winamp når jeg skal bytte sang, men nå lagger pcen seg helt utrolig.

 

Jeg regner med at eneste utvei for meg er formatering da theme packen har et program som overskrev noen windowsfiler.

Lenke til kommentar

en lur ting å gjøre før man instalerer hjemmemekka greier fra shadie sider er å kjøre det i mellom en virtuel maskin først.. så slipper man å ødlege en hel instalasjon bare for å teste ut ting.

 

skal du modifisere utseende i xp trenger du bare en modifisert uxtheme.dll den skal være akuratt samme størrelse som orginalfila også. (om jeg ikke husker feil.)

så finner du themes på litt ordentlige netsider som f.eks deviantart.

Lenke til kommentar
Har du innstallert noe skintheme for xp?

Ligger en pakke ute som heter Best Vista Theme Xp som er full av virus fikk jeg erfare. Jeg har helt samme symptomer på min pc. Kjører wow i windowed mode og det han alltid fungert å ha wow oppe bak feks winamp når jeg skal bytte sang, men nå lagger pcen seg helt utrolig.

 

Jeg regner med at eneste utvei for meg er formatering da theme packen har et program som overskrev noen windowsfiler.

 

Har ingen Skintheme nei, kjører windows classic themaet som følger med XP. Holder meg unna det meste av slike programmer. Har også antivirus og firewall lagt inn så det skal ikke være noe virus som ligger å bugger. Rare her er at det kun er Core 1 som går i 100% load med en gang jeg gjør 2 ting på en gang. Core 2 ser ut til å bare idle.... Men når jeg f.eks. spiller spill så fungerer det greit og da bruker den begge kjernene.

 

Kan ta å kjøre en full virus-scan når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
eneste jeg kan tenke meg er at branmurn og antivirusen din krangler.

 

jeg fikk store problemer med pc'n når jeg instalerte sunbelt KPF, og nod32.

 

om ingen går inn på "farlige" sider og instalerer det meste de finner på internett så trenger du egentlig ikke antivirusen.

 

Skal prøve å uninstall begge to offline og så prøve å kjøre samme prosess og se hva som skjer. Men alt har jo fungert 100% optimalt tidligere. Er bare helt ut av det blå det har begynt å bli slik. Men skal også prøve en virusscan og se hva som kommer opp på det :)

 

Takker for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar
Maskina mi får meg virkelig til å klø meg i huet.

 

Helt ut av det blå har den begynt å jobbe rart. Om jeg har oppe musikk samtidig som jeg skal kopiere en fil så er det akkurat som at musikken sakker ned og skurrer og kjører i et sakte tempo. Samtidig som dette skjer så lagger musepekeren etter.

 

Har sjekket opp med Task Manager og det viser da at CPU Core 1 er 100% Bare ved å høre på musikk og kopiere filer (da har jeg ingenting annet oppe).

 

Har kjørt Memtest og den viste null feil.

 

Har følgende setup:

 

Intel Core 2 Duo E6600 uklokket

Asus Striker II Formula

4GB OCZ SLI PC8500 DDR2 Memory

2x 8800GT Skjermkort i SLI.

 

Med Windows XP med SP3.

 

Kan det være at CPU'en min er på vei til å dø? På tide med en ny en?

 

Ta en system restore til et tidspunkt når maskinen fungerte bra og følg med på hvilke "patcher" MS kommer med, kan være en av de er synderen.

Lenke til kommentar
Maskina mi får meg virkelig til å klø meg i huet.

 

Helt ut av det blå har den begynt å jobbe rart. Om jeg har oppe musikk samtidig som jeg skal kopiere en fil så er det akkurat som at musikken sakker ned og skurrer og kjører i et sakte tempo. Samtidig som dette skjer så lagger musepekeren etter.

 

Har sjekket opp med Task Manager og det viser da at CPU Core 1 er 100% Bare ved å høre på musikk og kopiere filer (da har jeg ingenting annet oppe).

 

Har kjørt Memtest og den viste null feil.

 

Har følgende setup:

 

Intel Core 2 Duo E6600 uklokket

Asus Striker II Formula

4GB OCZ SLI PC8500 DDR2 Memory

2x 8800GT Skjermkort i SLI.

 

Med Windows XP med SP3.

 

Kan det være at CPU'en min er på vei til å dø? På tide med en ny en?

 

Mark Russinovich skriver om problem med full load på cpu, se om det kan være noe å hente der. Last ned process explorer for å se hvilken prosess som bruker cpu.

Lenke

Lenke til kommentar

Da legger jeg ved en screendump av Process Explorer og Task Manager mens jeg spiller av en film, hører på musikk og brenner en DVD med hverandre. Musikken og videon lagger som en gal :(

 

http://www.cazper.org/images/explorer.JPG

 

EDIT: Tror jeg fant svaret ved å bare observere en liten stund. Satt å fulgte med på "Hardware Interrupts" og la merke til at den plutselig gikk ned på 0% CPU bruk. Gikk da inn på CloneCD (som da er brenneprogrammet som er oppe og går) og merket at den da brant på 0X og var i en liten "dvale". Mens den var her prøvde jeg Winamp og da gikk alt flytende. Til brennern begynte å brenne igjen. Tror jeg skal prøve å nappe ut Brennern og se hva som skjer. Kommer straks tilbake på denne....

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...