Gå til innhold

Audacity og Linux på Asus Eee PC 900

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er i grenseland mellom hardware, operativsystem og annen software, men jeg velger å poste her ettersom jeg søker Linux-folk med eventuell erfaring med denne pc-en.

Til saken: jeg bruker nå en eldre HP ze4200 laptop med dårlig støttet ATI-skjermkort, treg harddisk (ca 5 MB/sek), lite minne (512 MB) og lite diskplass (10 GB til Windows, 10 GB til Ubuntu 8.04.1). Jeg driver en del med harddisk-recording/multitrack recording i Audacity og pc-en jeg nå har, klarer såvidt å ta opp lyd mens den spiller av ca. 8 stereospor med hjelp av et ekstern USB lydkort. Det er nesten rart det går an ettersom pc-en kun har støtte for versjon USB v.1.

Istedenfor å kjøpe en nyere og dyrere laptop har jeg lekt litt med tanken på en Asus Eee PC-900. Er denne like kraftig som min nåværende pc når det kommer til lydopptak beskrevet overfor? Skriv gjerne om deres egne erfaringer. Asus-en har i det minste USB versjon 2, så jeg regner med bedre overføring til/fra lydkortet. 16 GB lagringsplass ser jeg ikke som noe problem ettersom jeg kobler meg på en server i ny og ne og opererer med lydfiler i FLAC-formatet. Jeg lurer mer på hvor rask overføringen er til flashminnet i forhold til min trege hardisk jeg har i dag.

Bonus-spørsmål: har sett flere youtube-videoer der det kjøres Ubuntu 8.01 på denne mini-pc-en. Blir Asus-en betydelig tregere med en slik konfigurasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke spesielt raske. Den versjonen av 900 som jeg kjøpte fra Hong Kong har 4GB + 16GB SSD, hvor 4GBen greier rundt 45MB/sek les og 25 skriv, og 16GBen greier ca. 30-35 les og rundt 15 skriv.

Såvidt jeg vet kommer den norske versjonen KUN med 16GB SSDen, og har altså ikke den "raske" disken.

Lenke til kommentar
Jeg ville holdt meg langt unna CPU'en, skaff deg iallefall en med Atom.

Jeg det har du nok rett i. Det er en artig liten sak denne ASUS-en, og snedig til sitt bruk. Men jeg gjør sikkert et fornuftig valg med å vente til det kommer en mellomting mellom denne klassen og laptop-er til omkring kr. 6.000,-. Takk for hjelpen, alle mann. Fortsett gjerne og skriv i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...