Gå til innhold

Starte et program over ssh, som forsetter og kjøre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Screen is a full-screen window manager that multiplexes a physical terminal between several processes (typically interactive shells).

screen -R *navn*

vil opprette eller koble til en screen session med angitt navn

Du kan koble fra en screen med ctrl+a ctrl+d og koble til igjen, med kommando over, som sagt.

f.eks. Xecuter, siden du skal sette i gang rtorrent:

screen -R rtorrent

oppretter en screen-session med navn torrent

Så starter du rtorrent som du normalt gjør og kobler av screen-sessionen "torrent" med ctrl-a + ctrl-d

Når du har kommet hjem eller bare vil skjekke torrentene, logg inn på maskina og kjør

screen -R torrent

igjen.

Du kobler til screen-sessionen "torrent" som du opprettet tidligere og rtorrent kjører fortsatt.

It's a kinda magic...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

@olefiver med "kobler av screen-sessionen "torrent" med ctrl-a + ctrl-d" mener du vel(bare) Ctrl+A og d

Forøvrig trenger man ikke å skrive noe som helst for å logge av, det er bare å lukke terminalen hvis man ikke trenger den mer da - screen vil fortsette og kan logges på senere.

Siden de andre var så raskere enn meg her så hiver jeg bare på:

Screen fungerer slik at den vil reagere på en tastaturkombinasjon som er Ctrl+A (altså disse to samtidig) og så en tast(når nå du trykker denne tasten må du først slippe Ctrl+A).

Få et ny terminal med screen trykker du Ctrl+A og så c

For å bla mellom de ulike terminaler du åpner: Ctrl+A og space

Du kan jo starte top i den ene og rtorrent i den andre og bla mellom dem for å se.

Det kan tenkes at du har startet flere sesjoner med screen, for å se hvilke som finnes kjør: screen -ls

Dersom du bare har en sesjon med screen kjørende så trenger du bare å skrive screen -r uavhengig av hva den heter.

Lenke til kommentar
@olefiver med "kobler av screen-sessionen "torrent" med ctrl-a + ctrl-d" mener du vel(bare) Ctrl+A og d
Hmm, ja. Jeg er vel bare vant til å trykke ctrl-a + ctrl-d av en eller annen grunn... :blush:

Forøvrig trenger man ikke å skrive noe som helst for å logge av, det er bare å lukke terminalen hvis man ikke trenger den mer da - screen vil fortsette og kan logges på senere.
Jeg har gjort det til vane å koble av screen når jeg er fredig me'n. Ikke sikkert jeg har kobla til en screen-session fra et terminal-vindu...

Dessuten vet jeg ikke hvor sunt det er å bare drepe en xterm i hvor jeg har ssh'et inn på en annen maskin og der har startet screen........ Hver sin smak

Lenke til kommentar

Har du satt opp rtorrent riktig da? Med session går jo alt lekende lett og torrents blir igjen fra gang til gang du starter opp. Under følger en annen veil til Rom, som kanskje går på stier ...

screen -S rtorrent rtorren (-S starter screen med navn rtorrent med program rtorrent)
Laste inn filer, [enter] /vei/til/fil.torrent [enter] (evnt. mappa du startet screen i) fil.torrent
velge fil i rtorrent og starte med ctrl + s
lukke screen med ctrl + (a d)
koble til igjen med: screen -x rtorrent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...