Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slitsomme besteforeldre maser om Konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke man er kristen er det heller ingen vits i og høre på det presten sier i kirka og alt det surret der. Jeg er ikke konfirmert eller kristen, men har vært i noen kristlige konfirmasjoner, makan til tull og tøv. Føler du ikke for å konfirmere deg i kirken så gjør du det ikke ;)

Lenke til kommentar

Å konfirmere seg handler først og fremst om å bekrefte at man har valgt et kristent livssyn. Bekreftelsen er både ovenfor deg selv og omverden. Konfirmerer du deg så avlegger du et løfte om å leve etter kristen-religiøse leveregler.

Andre som har samme religion vil hylle deg for å bli en av dem. Selv om du ikke ønsker å leve etter et kristent livssyn så har du kanskje noen betenkeligheter med å lyve for hele familien og få massevis av gaver på falske premisser? Hvordan tror du gjestene vil ta det dersom de blir klar over at dette bare er et skuespill for å få de til å gi deg gaver?

Nei, mann deg opp og si det som det er. Spør om de respekterer deg for den du er eller om de driter i hva du egentlig føler og mener bare de får være med på et festlig lag med familien. Spør om de vil behandle deg dårligere enn de som konfirmerer seg i kirka eller om de vil være med på en familiefest basert på ærlighet og respekt for den du er.

Hvis du gir etter for gruppepresset og konfirmerer deg i kirka mot din vilje kommer du garantert til å angre senere i livet på at du "solgte sjela di" for et gavebord og smilende besteforeldre. Konfirmasjon betyr riktignok mye penger for en ungdom, men senere i livet vil du få et annet forhold til penger og se på det som en billig bestikkelse.

Du skriver at du ikke er kristen. Står du da oppført som medlem i den religiøse organisasjonen statskirka? Er du innmeldt mot din vilje? Hvis du svarer ja på begge disse vil jeg anbefale deg å ta et oppgjør med deg selv og bli en ærlig person. Utmeldingsskjema finner du her. Jeg fant ikke noe aldersgrense men det virker som man må ha foresattes underskrift om man er 14 år eller yngre. Du blir ikke noen særing om du melder deg ut. Det har blitt stadig vanligere å melde seg ut det siste tiåret. Dette er selvsagt veldig avhengig av hvilket miljø man er i. I bibelbeltet på Sørlandet er det nok ennå uvanlig.

Lenke til kommentar
Å konfirmere seg handler først og fremst om å bekrefte at man har valgt et kristent livssyn. Bekreftelsen er både ovenfor deg selv og omverden. Konfirmerer du deg så avlegger du et løfte om å leve etter kristen-religiøse leveregler.

Andre som har samme religion vil hylle deg for å bli en av dem. Selv om du ikke ønsker å leve etter et kristent livssyn så har du kanskje noen betenkeligheter med å lyve for hele familien og få massevis av gaver på falske premisser? Hvordan tror du gjestene vil ta det dersom de blir klar over at dette bare er et skuespill for å få de til å gi deg gaver?

Nei, mann deg opp og si det som det er. Spør om de respekterer deg for den du er eller om de driter i hva du egentlig føler og mener bare de får være med på et festlig lag med familien. Spør om de vil behandle deg dårligere enn de som konfirmerer seg i kirka eller om de vil være med på en familiefest basert på ærlighet og respekt for den du er.

Hvis du gir etter for gruppepresset og konfirmerer deg i kirka mot din vilje kommer du garantert til å angre senere i livet på at du "solgte sjela di" for et gavebord og smilende besteforeldre. Konfirmasjon betyr riktignok mye penger for en ungdom, men senere i livet vil du få et annet forhold til penger og se på det som en billig bestikkelse.

Du skriver at du ikke er kristen. Står du da oppført som medlem i den religiøse organisasjonen statskirka? Er du innmeldt mot din vilje? Hvis du svarer ja på begge disse vil jeg anbefale deg å ta et oppgjør med deg selv og bli en ærlig person. Utmeldingsskjema finner du her.

Jeg er nok meld inn i statskirka, siden jeg er døpt. Ble meld inn mot min vilje.

Takk for link til Utmeldingsskjema :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg er slik at jeg mener at du må ta dette vlaget selv, det gjorde jeg, og konfirmerte meg "borgerlig". Ingen kunne forandret på det valget. Hvis at du har litt karakter og stå opp for deg selv og dine meninger, ikke bli helt pudding.

Forklar besteforeldrene dine at dette er ditt valg, og begrunn dine meninger.

"Those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one."

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kommer fra en familie der alle familiemedlemmer har konfirmert seg i kirken. Dog, jeg har ingen kristen tro - så jeg valgte å konfirmere meg borgerlig. Sa jeg at jeg vokste opp på sørlandets hardeste bibelbelte? Byen hvor du finner et bedehus i alle byens gater.

Selvfølgelig håpte jo besteforeldrene mine, som er veldig religiøse, at jeg ville velge en kristen konfirmasjon. Innerst inne var de nok veldig lei seg, men heldigvis for meg er de uten tvil verdens snilleste personer - noe som gjorde valget mitt mye lettere. Nå i ettertid sier de at de er stolte av meg fordi jeg turte å ta et slik valg. Spesielt i denne byen.

Når det er sagt, hadde jeg fått gjøre valget om igjen - hadde jeg droppet hele greia. Borgerlig konfirmasjon var en vits fra a til ø. Å'en var et kurs om rus, som faktisk var ganske interessant og gøy.

Uansett, håper det ordner seg for deg. Å velge bort en kristen konfirmasjon viser at du faktisk begynner å bli voksen - og tør å ta voksne valg. Mye mer voksent, enn å bare konfirmere seg kristent kun for å hamstre inn penger - som en stor del faktisk gjør.

Lenke til kommentar
SNIP

Synes personlig at alternativ til religiøs konfirmasjon ikke er noen god løsning. Om du ikke er tvilende til religion en gang ville nok jeg valgt å ikke konfirmere meg. Det er et svært voksent valg ettersom det faktisk svir litt å ta (man får neppe penger og bibel av grandtante), men du gir tydelig beskjed om hva du synes.

Dine nærmeste har nok uansett vett til å gi deg litt ekstra oppmerksomhet på bursdag el.

Hear hear! Tok selv ingen form for konfirmasjon. Jeg vurderte borgerlig konfirmasjon, men kom fram til at de fleste benyttet seg av dette kun for gavene og pengenes skyld. De fleste i min klasse valgte kristlig konfirmasjon. Minst halvparten av dem fordi de på den måten sikret seg penger også fra sine kristne besteforeldre. Synes slikt er veldig hyklerisk og lite modent. Om man gir uttrykk for at man ikke er kristen, da skal man heller ikke ta kristlig konfirmasjon.

Ellers tror jeg egentlig de fleste ungdommer idag tar konfirmasjon for pengene og gavenes skyld. Noen kristne gjør det sikkert for troens skyld, men de utgjør nok en forsvinnende liten andel. Vi lever i et materialistisk samfunn. Å overbevise ungdommen om å sette prinsipper foran penger og gaver er nok en vanskelig oppgave. Nå skal jeg ikke si at jeg ikke er materialistisk jeg også. Men jeg er nå i det minste så redelig at jeg ikke prøver å skjule det bak en gammel tradisjon som nå er blitt til en annen unnskyldning for å gi bort latterlige mengder med penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Enig med Snorre her.

Og om du velger å konfirmere deg kristelig og sener sier du ikk er kristen eller vil arumentere mot kristendommen og religion blit dine meninger ikke respektert av meg.

Så utrolig barnslig å konfirmere seg kristelig når du selv går rundt og slennger ut masse dumme, hodeløse argumenter mot religion :\

Lenke til kommentar

Sier som de fleste andre, ta valget selv. Hva slags besteforeldre har du dersom de ikke respekterer valget ditt? Det er din konfirmasjon, ikke deres. Dersom de er glad i deg for den du er vil de nok være stolt av valget ditt uavhengig av hva du velger.

Når jeg skulle konfirmerte meg var jeg i samme situasjon, men redd for at familien skulle bli skuffa. Når moren min spurte om jeg planla å konfirmere meg, fortalte jeg at jeg ville gjøre det borgerlig, men var redd for nettopp dette. Hun støttet meg og sa at ingen ville bli skuffet, og det viste seg at hun hadde fortalt familiemedlemmer etter konfirmasjonen at jeg var redd for å velge borgerlig konfirmasjon fordi jeg var redd for å "skuffe familien". Alle sa at de var stolte av at jeg var ærlig og ikke bare fulgte tradisjonen med å konfirmere meg i kirken fordi jeg "måtte".

Kursene som ble arrangert av Human-etisk forbind i sammenheng med borgerlig konfirmasjon var interessant og lærerikt for min del, og han som "underviste" var en grei kar :). Men det avhenger nok en del fra sted til sted.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkelte familiemedlemmer (les: besteforeldre) var nok ikke spesielt begeistret for at jeg valgte å konfirmere meg borgelig. Men de møtte opp, og var mer eller mindre "frelst" etter sermonien var over.

Jeg var den første av barnebara som konfirmerte meg, nestemann fulgte mitt eksempel, og besteforeldrene mine har endret synet på den borgelige konfirmasjonen drastisk. Jeg råder deg til å gjøre det du vil. Husfred; det er en plante, intet mer. Kjør på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...