Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slitsomme besteforeldre maser om Konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen skikkelige besteforledre som maser om at jeg må konfirmere meg i kirken:(

Når jeg er hos dem kan de pluttselig bare sette seg ned om begyne om mase om at det er best og gjøre det i kirken siden man lærer om bilbelen og masse sånt. Siden jeg ikke er kristen og gir blaffen i bibelen syntes jeg dette er meget slitsomt.

Selv om jeg har sagt at jeg kommer til og gjøre det borgelig, fortsetter de og masse om at jeg skal gjøre det i kirken.

Har sagt det til mamma men ser ut som hun ikke bryr seg. Vil liksom ikke si det rett til dem(kall meg gjerne feig).

Er litt redd for at de kommer til og bli skuffet vis jeg gjør det borgerlig, er den eneste i familien som kommer til og gjøre det, alle andre har gjort det i kirken. Er litt redd for at resten av familien kommer til og bli skuffet.

Hva er det beste og si til besteforeldrene mine, de har litt problemer med og bli snakket til de ignorer det liksom litt...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke kristen, men konfimerte meg i kirka for å gjøre enkelte familiemedlemmer glad, kunne ikke brydd meg om konfimasjon ellers.

Eneste måte er vel å bare forklare sitasjonen, si at du ikke er kristen.

Akuratt det samme gjorde jeg. Ser ikke noe problem i det.

Jeg hadde valget mellom kirkelig, eller ingen fest. Valget var lett. Så og si ingen av de jeg var på "utdanning" med, var kristen heller. Så det var jo greitt.

Hvis du synes kirken er teit, bør du respektere de kristne. Og ihvertfall tåle å være i kirken. Du skal ikke bry deg om du forteller en liten løgn, feks synger salmer osv. Det er av respekt for det første, bare en sang for det andre.

You'll do fine.

Hvis du absolutt ikke liker kirken. Da skal du bare stå på ditt, og nekte for å ha kirkelig konfimasjon. Ingen kan nekte deg å tro på det du vil.

Men de kan ta vekk forskjellige privilegier fra deg. Så får du veie. :)

Lenke til kommentar

Drit i hva de på vestkanten synes, om familien din ikke respekterer dine valg er det dem som mangler "sunne" verdier som de liksom skal prakke på deg via kristendommen, ironisk? Ja.

Konfirmer deg borgerlig om det er det du vil.

Lenke til kommentar

Har planer om det, men er vanskelig og ikke bry seg om at hele familien ser rart på deg og syntes at det er rart at jeg ikke gjorde det i kirken.

Men uansett har jeg planer om og ta mitt eget valg. Er det ikke litt det og konfirmere seg er om, og ta ansvar og ta egene valg?

Har planer om det, men er vanskelig og ikke bry seg om at hele familien ser rart på deg og syntes at det er rart at jeg ikke gjorde det i kirken.

Men uansett har jeg planer om og ta mitt eget valg. Er det ikke litt det og konfirmere seg er om, og ta ansvar og ta egene valg?

Lenke til kommentar
... de som bor på vestkanten gjør det i kirken.

Si at du er en "maverick" som John McCain, og går dine egne veier ved å velge borgerlig konfirmasjon.

Si gjerne også at det er et veloverveid valg, ikke en rein protesthandling. Å velge kirkelig konfirmasjon med begrunnelse at du "er fra vestkanten" virker ekstremt overflatisk og uoverveid. Hvis du virkelig vil gi dem en verbal smekk på lanken, si at du gjerne vil bidra til å gjøre vestkantfolk mindre hykleriske og overflatiske enn tidligere generasjoner. ;)

Lenke til kommentar

Er det ikke litt det og konfirmere seg er om, og ta ansvar og ta egene valg?

bullshit. det er bare tull, og borgerlig har bare tatt det til seg så 15åringene som ikke er kristne kan også få feste. Kristendommen har sluppet taket for lenge sidne.

Jeg merker egentlig at det ikke er barn som velger kristen eller borgerlig, det er hvordan de er oppdratt. Enten er foreldrene kristen, og barna konfirmerer seg kristent. Ellers så er de borgerlig, og barna får velge, og da velger borgerlig.

Det er alltid unntak.

Konfirmasjon er nå bare for penger. Og god mat. Hvis konfirmasjon er om ansvar og egne valg, burde den vært når man var 25. Du skal vel drikke deg dritings uken etterpå? Ikke så veldig ansvarlig, vettu :p

Men ingen liker å være ansvarlige, ihvertfall ikke før 25. For når du er 20 får du lov å kjøpe 40%, og alt må prøves.

Hvis du mener du er veldig ansvarsfull, så kan det være. Jeg vet ikke. Men tenk nå over om du vil gå glipp av penger bare for å vise at du ikke er kristen. Det betyr ingenting hva andre tror om deg, bare du selv vet hva du mener.

[/mine egne meninger]

Lenke til kommentar

Konfirmasjon handler om å akseptere sin kristne tro.

Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til alle ungdommer som ønsker å markere at de befinner seg i overgangsfasen fra barn til voksen og at de ønsker å markere dette med et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig og verdig seremoni om avslutning på dette.

Synes personlig at alternativ til religiøs konfirmasjon ikke er noen god løsning. Om du ikke er tvilende til religion en gang ville nok jeg valgt å ikke konfirmere meg. Det er et svært voksent valg ettersom det faktisk svir litt å ta (man får neppe penger og bibel av grandtante), men du gir tydelig beskjed om hva du synes.

Dine nærmeste har nok uansett vett til å gi deg litt ekstra oppmerksomhet på bursdag el.

Lenke til kommentar
Drit i hva de på vestkanten synes, om familien din ikke respekterer dine valg er det dem som mangler "sunne" verdier som de liksom skal prakke på deg via kristendommen, ironisk? Ja.

Konfirmer deg borgerlig om det er det du vil.

Helt enig her ja ;) Gjør det DU synes er riktig. Konfirmasjon handler jo om å bli voksen å ta egne valg (hvertfall handler borgerlig om det). For meg var det faktisk det motsatte. Mange i familien min (særlig min pappa) hadde sett rart på meg om jeg hadde valgt kristelig, men jeg gikk for det JEG syntes var riktig for meg (og det var borgerlig), og det syns jeg du skal også ;)

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for og gjøre det borgelig, men vet ikke helt hva familien vil syntes om meg, men men. Jeg tror egentlig at jeg skal drite i hva de syntes og gjøre hva jeg vil.

Men ståle: Jeg skal ikke drikke meg drita, men har avtalt og røyke noe.....

Men gjør det ikke for og drikke og røyke.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke konfirmere meg i det hele tatt. Hvorfor skal jeg gjøre noen av delene, har ikke forhold til kirken eller noe. Kanskje jeg får mer penger hvis jeg konfirmerer meg. Men det får så være, jeg vil ikke konfirmere meg på noen som helst måte.

Og mitt råd er: Ikke hør på besteforeldrene dine, er jo ikke dem som skal konfirmere seg.

Lenke til kommentar

Du får fortelle dem hva det å konfirmere seg borgelig går ut på. Er mulig dem sitter med en tro at man der snakker om å ikke tro på gud; lærer at gud ikke fintes osv. Det man faktisk lærer om er etikk og moral og den slaks ting, som forøvrig passer fint til kristen folk også. Når jeg konfirmerte meg borgelig så nevnte dem ikke gud i det hele tatt. Sett deg inn i hva dere faktisk skal gjennom, og forklar det til dem, kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar

Min (muligens kyniske) mening er at du burde stå for den du er og konfirmere deg borgerlig. Hvis besteforeldrene dine blir skuffet over hvordan du velger å leve livet ditt, kan de bare ha det så godt. De skal respektere dine valg, og hvis de ikke gjør det og du taper 5000 kroner, står det, etter min mening, bare mer respekt av det. :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det borgelig, men ingen av mine familiemedlemer brydde seg om jeg tok det i kirken eller om jeg tok borgelig. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg kanskje tatt kirkelig, eneste er at det er mange jævli kjedelige gudstjenester da så skjønner litt at du vil ta det borgelig, men spørs hvor mye du er villig til å ofre for disse familiemedlemmene, for er ikke sånn at det er et must å ta borgelig fordi du ikke er kristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...