kasamo2 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Hei! Jeg har tenkt å få en ny pc snart, det er en stasjoner pc. Er det sånn veldig forskjell på trådløs nett eller nett med kabel. Mange sier at det er stor forskjell og mange ikke. Er det egentelig det? Håper på svar så fort som mulig. Endret 8. oktober 2008 av kasamo2 Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Ingen som vet noe? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du kan ikke bumpe så raskt. minimum 24 timer. Hvis du skal gjøre ting som ikke krever enormt stabilt internett, som feks en tungt belastet server, nedlasting veldig mye, så er det greitt med kablet nett. Men hvis du bare skal surfe, spille litt iblant, laste ned 1 linux-CD går det helt greitt med trådløst. Men jeg ville valgt kablet, hvis det er en stasjonær maskin det er snakk om og det er enkelt å legge ledning. Men hvis du ikke gidder, er det like greitt med trådløst. Lenke til kommentar
twb Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Foretok en måling nå ( http://www.bredbandskollen.se/ ): Kablet: 10 mbit/s Trådløst: 5 mbit/s Selvsagt mot samme ruter og nett. Målte fra ulike plasseringer, minste avstand helt opptil ruteren. Fikk uansett aldri mer enn ca 5 mbit/s trådløst mot 10 når kablet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det hørtest lite ut med 5Mbit rett ved routeren. Antar du har 11g (54Mbit brutto) nettverkskort. Dette bør yte minst 10-15Mbit nær routeren. http://www.dslreports.com/tweaks Lenke til kommentar
twb Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Nettverkskort: Intel Pro Wireless 802,11 a/b/g/n Ruter: D-Link DI-524/E (Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g) Kjørte tester på den siden du linket til, alt greit der. Dette er ikke et engangstilfelle. Alltid når jeg tester trådløst kontra kablet så oppnås betydelig lavere hastighet på trådløst. Har testet flere maskiner, mot flere nettverk, ulike rutere. Dette er altså hva du kan forvente i praksis. Hva teoretisk hastighet på trådløse forbindelser er, er etter min erfaring, kun teoretisk. Råd: Bruk kabel der du kan. Endret 10. oktober 2008 av twb Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Skal være enig til en viss grad, men praktiske tester viser at 11g fint kan levere over 10Mbit og 11n 50-100Mbit avhengig av utstyr og antall sendere/mottakere. Bare se på de gode resultatene en D-link DIR-655 kan gi: http://www.smallnetbuilder.com/myincludes/...athloss_big.png Hvis man ser på signalstyrken som kreves for å holde seg over 50Mbit så er dette verdier som kan fint rekke overalt i en vanlig enebolig. Endret 10. oktober 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg ville sagt at hvis det ikke er tungtveiende praktiske grunner til at man må ha trådløst, kjører man kabel. Denne maskinen er stasjonær, så det er kanskje ikke så mye å tenke på. Trådløst er dyrt og mye mer utsatt for feil og uheldige forhold enn kabler er. Mange kjøper trådløst fordi de skal "slippe alt styret med kabler", men de får "alt styret med trådløst" med på kjøpet. Og det er ofte verre. Å legge opp og feste en kabel ordentlig er kanskje litt jobb, men så stress er det ikke, og når du har gjort det trenger du ikke å tenke mer på det på en lang stund. Før du tenker på hastighet bør du altså tenke på at trådløst kan være noe ordentlig herk. Endret 10. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå