Gå til innhold

Bra treningsprogram? 5x5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grei huskeregel i mark er egnetlig bare å holde ryggen strak og løfte med beina nederst i løftet og ikke bare med ryggen, ser folk på gymen som ser ut som de er i ferd med å ta strakmark idet de løfter opp men løfter vanlig mark, noe som ikke er bra for ryggen..

Lenke til kommentar

Jeg prøver å ha ryggen låst i den samme posisjonen hele tiden, mens jeg løfter oppover, på slutten av løftet retter jeg meg liksom opp..

er litt vansklig å forklare teknikk, mulig man ser det bedre fra siden evt, på coopersguns eller youtube, deadlift heter det forresten på engelsk - just in case ;)

Lenke til kommentar
Det der er på ingen måte et 5x5 program. Bare fordi du slenger inn 5x5 på en øvelse eller to er det fremdeles en helt rævva 4-split.

Lol, dette er i form sitt 5x5 uten knebøy! ;) Pluss noen andre øvelser.

Har lagt ut video på treningsforum.no om teknikken i markløft og de sa den var bra..

Hvis dette er så ræva kan du jo komme med andre forslag da vett ;)

Igjen, dette er ikke 5x5. Tulling. Bare fordi "iform" slengte navnet på toppen, betyr ikke det en dritt. Les litt om bakgrunnen bak 5x5 programmene før du driter deg ut. Men faen, jeg driter vel i deg og ditt. Fuck denne tråden.

Hade bra.

Lenke til kommentar
hva feiler det deg lillegutt? dropp fjrotiss faktene dine om du vil ha hjelp, du spør og vi svarer, hva er egnetlig problemet ditt? blir du furt fordi vi slakter programmet ditt fordi deg suger big time? hvis du veit alt selv hvorfor spør du da?

Off, dere slakter programmet uten å gi meg tips til forbedring, da blir jeg sur ja.. I det minste kunne dere argumentere hva som er dårlig i programmet i stedet for å si at det suger big time ;) Dere har jo faen meg ikke gitt et tips....

Lenke til kommentar

Hvorfor i helvette er jeg sta? Og, knebøy, finnes det ikke alternativer for den??

Og har noen andre spørsmål:

blir man raskere av knebøy?

Blir man treigere av markløft?

Hva er beinpress? VIDEO?

Spørsmålene er basert på ting jeg har hørt ;)

-

Dere vet andre 5x5 programmer som står i engelsk? Finnes det de oversatt i norsk? Har problemer nok med å henge med i de norske treningsforkortelsene! :p

Lenke til kommentar

de står ikke på engelsk nei, om man blir raskere eller treigere har jeg ikke peiling på da jeg ikke har noe interesse av det..

beinpress er kjempelett og søke på google, men kan sikkert gjøre det for deg så du ikke blir sliten..

http://www.coopersguns.com/videos/exercise...leg-press-sled/

edit: stronglifts står på engelsk, men er veldig forstålig

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Ja du blir raskare/meir eksplosiv av å trene knebøy. Det fins vel egentlig ingen øvelse som erstattar knebøy skikkelig, men som sagt benpress er et slags alternativ. (langt mindre effektivt, trener ikkje alle dei samme musklane osv.) sånn eller med ei maskin der du ligger og presser på skrått oppover. Kjenner vel igjen maskina om du ser den.

Program på engelsk er nok ikkje alltid oversatt til norsk.

Evt så kunne du om du ikkje absolutt skal ha eit 5x5 program, sjå på RYP. Det er på norsk og er et veldig fint program. Ligger en ganske stor PDF som du kan laste ned gratis, med veldig mykje informasjon

Lenke til kommentar
Ja du blir raskare/meir eksplosiv av å trene knebøy. Det fins vel egentlig ingen øvelse som erstattar knebøy skikkelig, men som sagt benpress er et slags alternativ. (langt mindre effektivt, trener ikkje alle dei samme musklane osv.) sånn eller med ei maskin der du ligger og presser på skrått oppover. Kjenner vel igjen maskina om du ser den.

Program på engelsk er nok ikkje alltid oversatt til norsk.

Evt så kunne du om du ikkje absolutt skal ha eit 5x5 program, sjå på RYP. Det er på norsk og er et veldig fint program. Ligger en ganske stor PDF som du kan laste ned gratis, med veldig mykje informasjon

Tusen takk for et veldig fint svar ARCHANIOS! :) Trener hjemme, så skaffer meg vel ikke beinpress maskin :p Skal se på RYP programmet ;)

Lenke til kommentar

benpress maskin er ikke billige sakene gitt:P

men følg programmet som det står på iform eller hvor du fant det. har fulgt det selv og fikk knall resultater både visuelt og styrkemessig. gikk opp 5 kg ren muskelmasse og veldig lite fett. på en 8ukers periode. starta på 20% lavere en maks. foreksempel i benk hvor 95x5 var maks starta jeg på 75 ca:P så stiger du med 2.5% pr uke ca. så skal du nok se att fremgangen blir god. selv om det er kjedelig i starten. med så lite vekt.

Rimelig hardt program så anbefaler å spise og sove bra. husk også å press inn litt mage 1-2 ganger i uka noe som ikke står i programmet. lykke til ;)

PS lær deg knebøy, ingen populær øvelse blant fjortiss pumperne. men må trene hele kroppen man. du kan godt starte enda lavere en 80% siden du ikke kan øvelsen så godt. knebøy er en noe vanskelig teknisk øvelse for mange. deriblant meg selv.

Endret av neoman
Lenke til kommentar

Herlig svar! Endelig..

Ok, kan fortsette siden jeg ikke fant den berømte pdf filen til RYP ;)

Er ikke noen form for fjortisspumper, og har veldig lyst til å ta knebøy, men som sagt er det litt kjipt med teknikk, og har heller ikke knebøystativ! :S

Men skal trene knebøy fremover med veldig lette vekter for å terpe teknikk! :)

Hyggelig å høre at du har hatt så bra fremgang også!

Lenke til kommentar

Ingen jeg kjenner eller vet av har skadet seg på knebøy eller markløft. Men jeg kjenner jævlig mange som har ødelagt skuldrene sine på benkpress. Kjenner også jævlig mange som har ulike håndleddsplager etter å ha trent curl med stang osv.

Utrolig nok så skal "alle" droppe knebøy pga. skaderisiko, og de samme "alle" skal på liv og død trene benk og curl, og helst 5 dager i uken. Go figure..

Lenke til kommentar
Ingen jeg kjenner eller vet av har skadet seg på knebøy eller markløft. Men jeg kjenner jævlig mange som har ødelagt skuldrene sine på benkpress. Kjenner også jævlig mange som har ulike håndleddsplager etter å ha trent curl med stang osv.

Utrolig nok så skal "alle" droppe knebøy pga. skaderisiko, og de samme "alle" skal på liv og død trene benk og curl, og helst 5 dager i uken. Go figure..

Hvis du leser hele tråden så har du kanskje fått med deg at jeg trener veldig aktiv fotball, dvs. hver dag, og hva er verst å skade mtp. fotball? En skulder eller kne? Selvsagt kne, og det er også grunnen til at jeg er redd for knebøy.....

Lenke til kommentar

Hvis du trener fotball så ofte som du sier, bør du sette opp et kosthold på sikker rundt 3500-4000kcal daglig. Ellers bryter du ned kroppen. 5x5 er derimot et program for de som tar sikkert over 100kg i benk, og ikke noe for deg som akkurat har begynt å trene. Prøv heller RYP eller andre nybegynner programmer. Begynte selv med 5x5 men hoppet over til RYp da det var enklere. I tillegg fikk jeg raskere fremgang.

Uansett, du bør lære deg knebøy uansett. Kjempe god øvelse for beina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...