Gå til innhold

Bra treningsprogram? 5x5

Anbefalte innlegg

Hei! Er 15 år har trent i 1 måned nå. Har lært meg markløft men ikke knebøy så den blir dessverre ikke med på programmet. Ser dette greit ut?

Dag 1: Rygg og biceps

- Markløft 5 x 5

- Chins eller nedtrekk 2 x 10

- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

- Stangcurls 5 x 10 - Planken 1 min 2 sett, sidelengs planke 30 sek 2 sett høyre og venstre side

Dag 2: Bryst og triceps

- Benkpress 5 x 5

- Brede dips 2 x 10

- Skrå flyes 2 x 10

- Smal benkpress 5 x 10

Dag 3: Jogging

Jogging, 3 km på 10 min + / -

Dag 4: Bein + litt mage

- Strake mark 5 x 10

- Lårcurls 2 x15 - Planken 1 min 2 sett, sidelengs planke 30 sek 2 sett høyre og venstre side -

Dag 5: Skuldre og legger

- Militærpress 5 x 5

- Sidehevninger 3 x 10

- Stående tåhev 3 x 10-15

- Sittende tåhev 3 x 10-15

Dag 6 & 7: Hvile

Gjerne kommenter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok 5 x 5'ern fra i form. La inn litt andre øvelser og tok av litt. Som f,eks knebøy. Knebøy er ikke i tankene en gang. Har ingen instruktør så jeg vil sannsynligvis ikke bra teknikk, men etter jeg har fått noen til å se på meg, som kanskje vil skje i vinter, da kan jeg kanskje vurdere det.

Lol, man kan jo fint ha et 5x5 uten kun knebøy....

Lenke til kommentar
Les!

Edit: Såg jo egentlig at du skreiv at det var frå Iform.

Skal ikke ta knebøy. Kjenner mange som har ødelagt knærne sine på den, og det vil ikke jeg gjøre. Spiller veldig aktiv fotball så det hadde vært kjipt...

Det var ikke deg jeg skrev i form til ;)

Endret av Sindris1
Lenke til kommentar
Nei, men det var en grunn til at eg endra posten.

Mange som har ødelagt knær på grunn av knebøy ja.... Eg skada meg på grunn av fotball/handball og overtrening. Mykje bedre no, når eg har trent til tider ganske tungt med knebøy enn eg var då.

Ja, sånn sett er det jo positivt, men du har sikkert bra teknikk :)

Lenke til kommentar

næmmen herregud a, så mange som tar knebøy i verden og en brøkdel skader seg,

Det finnes tusenvis av knebøy videor der ute på youtube, coopersguns.com, osv, og kjøre 5x5 uten knebøy går fint det, men du kan ikke forvente deg noe spess fremgang, uten mark og bøy, da har du bare benk, chins og militærepress igjen 2/5 av grunnlaget er borte, Men siden du bare ler så har veld u sååååå mye "peiling" at du vet dette... skal du først trene så trener du HELE kroppen

Lenke til kommentar

Bedre å kjøre et program hvor du har litt høyere frekvens på ting når du er nybegynner, får raskere fremgang da. Du må selvfølgelig ikke trene markløft og knebøy for å ha god framgang. Det er skaderisiko med all trening, og markløft/knebøy er sannsynligvis øvelsene som innebærer størst skaderisiko hvis du gjør dem feil. Med perfekt teknikk er knebøy (og varianter) imidlertid den øvelsen som er tryggest med tanke på knær.

Lenke til kommentar
Det der er på ingen måte et 5x5 program. Bare fordi du slenger inn 5x5 på en øvelse eller to er det fremdeles en helt rævva 4-split.

Lol, dette er i form sitt 5x5 uten knebøy! ;) Pluss noen andre øvelser.

Har lagt ut video på treningsforum.no om teknikken i markløft og de sa den var bra..

Hvis dette er så ræva kan du jo komme med andre forslag da vett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...