Pricks Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nja, men hvor mange er det som egentlig bruker opera på mobilen? Mange millioner. Særlig i land som Kina, Russland, osv. Antall brukere av Opera Mini har vokst over 300% på et år. Opera setter stadig nye innektsrekorder fra mobilversjonene sine. Greit nok at mange laster det ned (det er jo tross alt gratis) og at man blir fascinert en liten stund, men er det i det hele tatt noen som bruker Opera Mobile, sånn etter at wow-perioden er over? For mange er mobiltelefonen den eneste måten å koble seg til nettet på. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg bruker Opera mobile ganske mye hver dag. Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) For 2 mobiler siden hadde jeg en trykkskjerm mobil, denne ble så erstattet med en mobil med vanlige knapper som ellers hadde de tekniske kriteriene jeg ønsket på dette tidspunktet. Telefonen var bra den men jeg savnet trykkskjermen, så denne har nå blitt byttet ut med en ny trykkskjerm mobil. En ting er sikkert min neste mobil vil også ha touch skjerm . Spørsmalet vil heller bli trykkskjerm og tastatur eller bare trykksjerm. Bruker og har brukt Opera en god del på alle disse Mobilene. Endret 10. oktober 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nja, men hvor mange er det som egentlig bruker opera på mobilen? Greit nok at mange laster det ned (det er jo tross alt gratis) og at man blir fascinert en liten stund, men er det i det hele tatt noen som bruker Opera Mobile, sånn etter at wow-perioden er over? Likegyldig. Det Jon Strand sa var at det var usannsynlig at internett på mobilen skulle bli noen suksess... "Ooops" sier man vel da. Uansett: mannen er en tulling, og jeg skulle ønske norsk presse sluttet å henge seg opp i tøvet han kommer med. På samme måte som jeg skulle ønske folk sluttet å sitere Tore Neset eller Nina Furu på ting de ikke aner noe om. Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nja, men hvor mange er det som egentlig bruker opera på mobilen? Greit nok at mange laster det ned (det er jo tross alt gratis) og at man blir fascinert en liten stund, men er det i det hele tatt noen som bruker Opera Mobile, sånn etter at wow-perioden er over? Likegyldig. Det Jon Strand sa var at det var usannsynlig at internett på mobilen skulle bli noen suksess... "Ooops" sier man vel da. 17 millioner brukere er ingen suksess for et gratisprogram som ikke har noen reell konkurranse og som kan lastes ned world wide. Dette må kun være noen få prosent sammenlignet med antallet som bruker Internet på PC, og flere personer har mobil enn antallet personer som har PC. Og hvis mobil internet var en suksess, hvorfor har da netbooks en slik utrolig vekst? Jeg tror vi kan være enige i at Jon Strand egentlig har ganske så rett, og at at det fremdeles er slik at sin egen subjektive oppfatning av ting, ikke er noen pekepinn på hvilken oppfatning folk flest har. Touchscreen har vært prøvd før, og konklusjonen da som nå er at det funker best i kombinasjon med tastatur. Når man har denne kombinasjonen og må kutte ut noe, så vil det være mye mer naturlig å kutte ut touchscreen enn å kutte ut tastatur. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Bare så det er sagt, sgiga; du har overhodet ikke peiling på hva du uttaler deg om. Men jeg gidder ikke ta noen diskusjon på dette. Du får tro videre så godt du bare kan... Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 I tillegg er det nok langt flere som bruker en eller annen variant av Opera Mobile. Dette er direkte vås. Opera Mobile brukes av en håndfull die-hards. Den nettleseren som er default i WM, er ikke akkurat god. Opera Mobile er noen hakk bedre, men samtidig er den utrolig irriterende i bruk, for eksempel ved scrolling når man leser en side, og den scroller alt for langt når man scroller bare for å få på lyset i skjermen. Jeg vil nå si det sånn at den i praksis er ubrukelig. Jeg har nå ihvertfall fjernet min. Opera hadde jo også browseren på N800 for en tid tilbake, helt til NOKIA fjernet den og erstattet den med sin egen microB (har alt, flash, java, youtube osv) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 17 millioner brukere er ingen suksess for et gratisprogram som ikke har noen reell konkurranse og som kan lastes ned world wide. Jovisst er det en suksess, i og med at det ikke er så lenge siden den ble sluppet, og som jeg nevnte så har Opera Minis brukermasse økt med mer enn 300% på et år. Veksten er eksponentiell. Du spurte om noen egentlig bruker Opera på mobilen. Svaret er et rungende ja, og det er en god grunn til at alle nå vil inn i samme markedet. Mobilt internett vokser kraftig, og Opera tjener gode penger på det. Inntektene har økt kraftig hele tiden, og forventes å øke enda mer etter hvert som markedet virkelig kommer i gang. Mange vil ha internett på mobilen. Mange bruker Opera på mobilen. Dette må kun være noen få prosent sammenlignet med antallet som bruker Internet på PC, Det er jo fordi det ikke har vært teknologi tilgjengelig. Nettopp Opera har jo kommet med teknologien som gjør det mulig å komme på nett. og flere personer har mobil enn antallet personer som har PC. Det er jo nettopp poenget her. Flere og flere bruker internett via mobilen. I løpet av kort tid er det forventet at det vil være flere mobiltelefoner på nett enn PCer. Og hvis mobil internet var en suksess, hvorfor har da netbooks en slik utrolig vekst? Det ene utelukker ikke det andre, lille venn. Det er jo en grunn til at alle nye mobiltelefoner forventes å komme med en webleser og ikke bare WAP. Jeg tror vi kan være enige i at Jon Strand egentlig har ganske så rett Jeg og flere andre har nettopp påvist at Strand tar feil, og at han konsekvent har tatt feil gjennom årene. Opera, for eksempel har utallige gigantkunder, har en konstant og kraftig vekst, og sitter på en kontantbeholdning på over en halv milliard. I tillegg er det nok langt flere som bruker en eller annen variant av Opera Mobile. Dette er direkte vås. Opera Mobile brukes av en håndfull die-hards. Du er kunnskapsløs eller løgnaktig. Jeg vet ikke hvilken av delene, men det er mulighetene. Opera Mobile er noen hakk bedre, men samtidig er den utrolig irriterende i bruk, for eksempel ved scrolling når man leser en side, og den scroller alt for langt når man scroller bare for å få på lyset i skjermen. Hva er irriterende ved scrollingen? Det er jo bare å la være å scrolle så langt hvis du ikke vil scrolle langt. Jeg vil nå si det sånn at den i praksis er ubrukelig. Merkelig at så mange skryter hemningsløst av den og til og med sier den er bedre enn Safari på iPhone da. Opera hadde jo også browseren på N800 for en tid tilbake, helt til NOKIA fjernet den og erstattet den med sin egen microB (har alt, flash, java, youtube osv) Jeg skjønner ikke hva poenget ditt er. YouTube bruker Flash, som er en plugin. Opera støtter plugins. Opera støtter også Java når det er tilgjengelig. Litt morsomt med Nokia forresten. Selv om de brukte haugevis av ressurser på en egen nettleser bruker de fortsatt Opera Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg skjønner ikke hva poenget ditt er. YouTube bruker Flash, som er en plugin. Opera støtter plugins. Opera støtter også Java når det er tilgjengelig. Poenget er at Opera aldri klarte å få til Flash på N800. Nokia lagde sin en egen, microB ( http://browser.garage.maemo.org/ ), som kom i første iterasjon av OS2008 (eller var det siste av OS2007?? husker ikke helt, men spiller ingen rolle). Opera er nå helt borte fra N800 serien (Linux). microB slår Opera og Safari en lang mars, og det varer vel ikke lenge før det kommer en avart på Symbian heller, eller Symbian Fondation basert på Qt tenker jeg. microB er i tillegg Open Source. Opera Mini er totalt forskjellig fra Opera Mobile. Opera Mini er tross alt det eneste som kan installeres på vanlige mobiltelefoner, og er når sant skal sies skikkelig kul. Opera Mobile er noe skikkelig møkk. Den nyeste betaen er litt bedre, men fortsatt ubrukelig i forhold til microB. Opera Mini brukte da jeg allerede for 4-5 år siden, den er ikke akkurat ny. At den nå har 17 millioner brukere world wide, er ingenting å skryte av når den ikke har konkurranse og i tillegg er gratis. Skalerer vi ned 17 millioner til folketallet i Norge, blir det slik at ca 17 tusen bruker Opera Mini i Norge. Hvor mange prosent er dette i forhold til alle de som bruker internett på PC? kanskje 1-2 prosent eller noe. Touch HD og Xperia har skjermer som gjør at man kan bruke internett nogenlunde effektivt. Når disse telefonene kommer, får vi se hva Opera duger til, nå får de skikkelig konkurranse også. Når de ikke fikk det til på N800, så tviler jeg på at de får det til her. Hmm Xperia - snart Jul Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Poenget er at Opera aldri klarte å få til Flash på N800. Det er jo merkelig, siden de får det til på alle platformer. Påstanden din om at Opera ikke klarer å få til Flash er jo helt hodeløs, siden Flash er en plugin og Opera støtter plugins. Det har vel heller noe med at Nokia ikke ville ha Flash-støtte før de byttet til den andre browseren. Opera er nå helt borte fra N800 serien (Linux). Så synd. Men det gjør veldig lite siden Opera stadig haler inn gigantiske avtaler uansett. microB slår Opera og Safari en lang mars, og det varer vel ikke lenge før det kommer en avart på Symbian heller, eller Symbian Fondation basert på Qt tenker jeg. Hvordan slår MicroB Opera og Safari? Opera Mobile er noe skikkelig møkk. Den nyeste betaen er litt bedre, men fortsatt ubrukelig i forhold til microB. Hvorfor? Opera Mini brukte da jeg allerede for 4-5 år siden Det er jo merkelig, siden den i følge Wikipedia først ble tilgjengelig for tre år siden. Og det var kun en begrenset utgave for Norge eller noe slikt. Først i 2006 ble den lansert over hele verden. At den nå har 17 millioner brukere world wide, er ingenting å skryte av når den ikke har konkurranse og i tillegg er gratis. Den har konkurranse, nemlig de gamle WAP-browserne, samt andre web-browsere for mobiltelefoner. Det finnes også en haug av proxy-løsninger både med og uten egen klient. Så at det ikke er noe konkurranse er direkte feil. Men i og med at du ikke engang visste når Opera Mini ble lansert, så er det jo tydelig at man ikke kan feste lit til utbruddene dine. Skalerer vi ned 17 millioner til folketallet i Norge, blir det slik at ca 17 tusen bruker Opera Mini i Norge. Hvor mange prosent er dette i forhold til alle de som bruker internett på PC? kanskje 1-2 prosent eller noe. Nå skriver du tull jeg allerede har svart på. Jeg påpekte nemlig at det er forventet at mobilt internett vil blir større en PC i løpet av relativt kort tid. Og veksten Opera Mini opplever med en vekst på over 300% i året bekrefter jo nettopp at markedet endelig er klar for en mobil internettrevolusjon. Og Opera, som allerede har massevis av cash, kraftig vekst og tjener penger, er midt oppi det som skjer. Touch HD og Xperia har skjermer som gjør at man kan bruke internett nogenlunde effektivt. Når disse telefonene kommer, får vi se hva Opera duger til, Som jeg påpekte i forrige innlegg, så er Opera 9.5 allerede tilgjengelig på en rekke telefoner, og har fått enormt med skryt. Den sies å være bedre enn selveste Safari på iPhone. nå får de skikkelig konkurranse også. Hva da? Konkurranse har det vært i alle år, lille venn. Men igjen er du jo totalt frakoblet virkeligheten når det gjelder mobilmarkedet. Når de ikke fikk det til på N800, så tviler jeg på at de får det til her. Hva var det de ikke fikk til? Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Herremingud Forventer du virkelig at jeg skal svare på alle disse tullete spørsmålene, kun for å gjenta igjen og igjen det jeg allerede har skrevet? Kan du ikke bare skrive et innlegg som alle andre der du sier hva du mener? Hva er galt med deg? Opera Mini er bra det. Jeg har aldri påstått noe annet. Men at det er en kjempesuksess? - det er å dra strikken alt for langt da tallene tilsier at den kun er en kuriositet, selv om den er gratis og tilgjengelig i hele verden. Hadde du fulgt med litt på det som skjer internasjonalt, så hadde du fått med deg at ingen (ivertfall svært få) forventer at internet på mobilen slår igjennom før skjermen blir stor nok/nok pixler. Touch HD og Xperia er minimum av skjermstørrelse/pixler. Nokia, Microsoft osv har funnet ut dette for lenge siden. Det er ikke for ingenting at skjermen på Touch HD og Xperia er så og si identisk med N800/N810 mht størrelse og antall pixler. Det er heller ikke for ingenting at netbooks er det hotteste av det hotte for tiden. Opera Mobile suger rett og slett, klipper og forvrenger sidene, er treg som et langt år osv. Det er bare å laste ned og prøve selv. Den nyeste betaen er bedre, men fortsatt ingen match for microB på N800. microB tar inn alt av Flash og youtube rett i browseren uten noe problemer, prøv dette med Opera Mobile. Men, skjermene som Opera Mobile kjører på er for små, det er kun når vi får testet på Xperia eller HD at vi får se hvordan Opera funker. Nødvendighet av å zoome for å kunne se innholdet er en faktor som gjør at folk ikke bruker internet på mobilen, selv om dette er aldri så bra implementert. Derfor må det en hvis skjermstørrelse til. Skreddersydde løsninger derimot, der browseren er spesialtilpasset få operasjoner (nedlasting av musikk, bilder, epost, blog) har jeg stor tro på. Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Opera Mobile 9.5 har i noen av utgavene støtte for Flash Lite 3.0, dette betyr at hvis du har en slik versjon så kan du see flash og YouTube rett i Opera mobile browseren. (Men ikke med utgavene som kun støtter Flash lite 2.1) IE for mobil er ikke mye å skryte av men den har muligheten for støtte opp til Flash 7. Utover dette har du også nykommeren. Amerikanske Skyfire Endret 11. oktober 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Forventer du virkelig at jeg skal svare på alle disse tullete spørsmålene Det er du som fremsetter en rekke konkrete påstander. Da må du regne med at noen stiller spørsmål. Ellers virker det jo som du har et irrasjonelt hat mot Opera. Opera Mini er bra det. Jeg har aldri påstått noe annet. Men at det er en kjempesuksess? - det er å dra strikken alt for langt da tallene tilsier at den kun er en kuriositet, selv om den er gratis og tilgjengelig i hele verden. Jeg har nettopp forklart at veksten er på over 300% i året, og at dette er et marked som fortsatt er i startgropen. Jeg skjønner ikke hvorfor du ignorerer poengene mine og fortsetter å spy ut FUD. Opera Mini er tross alt verdens mest brukte mobile nettleser. Hadde du fulgt med litt på det som skjer internasjonalt, så hadde du fått med deg at ingen (ivertfall svært få) forventer at internet på mobilen slår igjennom før skjermen blir stor nok/nok pixler. I mange land er mobiltelefonen eneste måte å komme på nett. At vi her i rike land vil ha større skjermer osv. betyr bare at vi vil bruke Opera Mobile i større grad. Mobilt internett er bare i startgropen, og som jeg har påpekt igjen og igjen forventer man at mobiltelefoner vil ta igjen PCen om ikke så lenge i antall enheter online. At "alle" kaster seg på mobilt internett og satser kraftig på dette viser jo nettopp hvor markedet går. Det er enorme penger i mobilt internett, og Opera er fint posisjonert for å spise godt av denne kaken. Opera Mobile suger rett og slett, klipper og forvrenger sidene, er treg som et langt år osv. Dette problemet har jeg ikke sett. I Opera Mobile 9.5 får du samme bilde som i PC-versjonen. Den kan sikkert være treg hvis telefonen din er det, men prøv den på f.eks. HTC Touch Diamond. Den nyeste betaen er bedre, men fortsatt ingen match for microB på N800. microB tar inn alt av Flash og youtube rett i browseren uten noe problemer, prøv dette med Opera Mobile. Ok, så det er ikke selve browseren som er bedre, men det at plugins er forhåndsinstallert på N800? Som jeg har påpekt flere ganger nå, og som du er uærlig nok til å ignorere, så er Flash en plugin, og dette støtter Opera. Du viser jo også din kunnskapsløshet ved at du ikke engang har fått med deg at YouTube bruker Flash. YouTube er ikke noe eget medieformat Men du har fortsatt ikke forklart hvordan MicroB er bedre. Du mener tydeligvis det er fordi den støtter plugins, men det gjør jo Opera også. Du kan laste ned Flash Lite for Windows Mobile for å se Flash-innhold f.eks. Så du må nesten være litt mer konkret her. Nødvendighet av å zoome for å kunne se innholdet er en faktor som gjør at folk ikke bruker internet på mobilen, selv om dette er aldri så bra implementert. Det så ut til å fungere bra for iPhone. Og som jeg har påpekt igjen og igjen og igjen Skreddersydde løsninger derimot, der browseren er spesialtilpasset få operasjoner (nedlasting av musikk, bilder, epost, blog) har jeg stor tro på. Opera blir jo brukt til dette også. Og de tjener visst gode penger på det også! Endret 11. oktober 2008 av Pricks Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg tror jeg skjønner hvorfor du har valgt navnet Pricks :!: Opera Mobile støtter ikke Flash. Flash Lite er ikke Flash. På N800 med microB kan du laste ned en side med masse Flash (beregnet for PC) uten problemer, og alt funker, selv Youtube - fornøyd? Prøv dette med Opera Mobile. Uansett på N800 funka ikke Opera i det hele tatt med Flash, mens det funker strålende med microB. Opera sin begrunnelse var at N800 ikke var kraftig nok til å støtte Flash, noe Nokia til de grader har motbevist. Ellers kan du jo ta en titt her: http://www.techcrunch.com/2008/03/17/micro...topgap-measure/ Jeg hater ikke Opera. Jeg har jo sagt gang på gang at Opera Mini er kul som bare det. Jeg har ikke noe elsk-hat forhold til dette. Noe er kult, noe er ikke. Opera Mobile er definitivt ikke kult. Det er jo forøvrig elskelig av deg å redde meg fra meg selv, så jeg ikke framstår som en Opera-hater, men jeg tror du bør snakke for deg selv, ikke på vegne av alle andre her i forumet. Feilen du gjør, er at du ikke ser på totalbildet. 300% økning av ingenting er ingenting og ting fortsetter ikke til himmels, for eksempel. Det er estimert at ca 1,5 milliard bruker internet på PC. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers http://www.internetworldstats.com/emarketing.htm 17 millioner er sånn ca 11 promille, eller 1,1 %. Du må huske på at antallet som bruker internet på PC på verdensbasis øker det også, med 300 millioner siste år. Det økte bare med 100 millioner året før, så antallet nye internett-brukere på PC har økt med 300% det siste året i forhold til antallet nye brukere året før. Antallet nye Opera Mini brukere har bare økt med kun anslagsvis 12 millioner det siste året (hvis tallene fra Opera er sanne). Samtidig kommer du med myter om at mobilen er det eneste mange kan bruke til å komme på nett med. Javel, sett at dette er riktig, da vil vi forvente en økning uten sidestykke det neste året i antallet nye PC-brukere, ganske enkelt fordi de allerede har mobil. Men, som sagt, det er mye bedre om du skriver det du er ute etter å formidle, heller enn å trakasere og kverulere med loope og pinsett alt jeg skriver. Folk kan jo tro du er en smule pedantisk og rar i toppen Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Opera Mobile støtter ikke Flash. Joda. Opera Mobile støtter plugins, og Flash kommer i form av et plugin. Flash Lite er ikke Flash. Jo, det er Flash. Flash Lite 3.1 har omtrent full støtte for Flash 8. Men det er ikke poenget her. Poenget er at Opera Mobile kan støtte hva som helst så lenge det er plugins. På N800 med microB kan du laste ned en side med masse Flash (beregnet for PC) uten problemer, og alt funker, selv Youtube - fornøyd? Det kunne du gjort med Opera også, siden den som sagt støtter plugins. Prøv dette med Opera Mobile. Ja, det går helt fint så lenge riktig plugin er installert. Uansett på N800 funka ikke Opera i det hele tatt med Flash, mens det funker strålende med microB. Da er det fordi det ikke er noe Flash-plugin som Opera kan bruke. MicroB har tydeligvis fått en Flash-plugin. Opera sin begrunnelse var at N800 ikke var kraftig nok til å støtte Flash Hvor og når sa de det? Og hvilken Flash-versjon bruker N800? Ellers kan du jo ta en titt her:http://www.techcrunch.com/2008/03/17/micro...topgap-measure/ Hva med denne? Det betyr bare at Microsoft skal forhåndsinstallere Flash. Det betyr at Opera også kan bruke det, hvis det er en vanlig plugin. Opera Mobile er definitivt ikke kult. Du lirer av deg slik hatefull svada, men klarer aldri å svare på spørsmålene mine. Hvordan, HELT KONKRER er MicroB bedre enn Opera Mobile? Og plugin-støtte har Opera altså allerede, så du kan bare glemme å trekke det frem igjen. Feilen du gjør, er at du ikke ser på totalbildet. 300% økning av ingenting er ingenting og ting fortsetter ikke til himmels, for eksempel. Det er estimert at ca 1,5 milliard bruker internet på PC. Nok en gang ignorerer du det jeg skriver og spyr ut FUD. Hvor mange ganger skal jeg måtte påpeke at om kort tid vil det være flere mobiler enn PCer på nettet? Du må huske på at antallet som bruker internet på PC på verdensbasis øker det også Det er ikke relevant for det faktum at man forventer at mobil vil har flere enheter online enn PCer. Antallet nye Opera Mini brukere har bare økt med kun anslagsvis 12 millioner det siste året Bare? Dette er jo ganske fantastiske tall når man tenker på at mobilt internett kun er i startgropen. Samtidig kommer du med myter om at mobilen er det eneste mange kan bruke til å komme på nett med. Javel, sett at dette er riktig, da vil vi forvente en økning uten sidestykke det neste året i antallet nye PC-brukere, ganske enkelt fordi de allerede har mobil. Ja, som sagt, mobilen vil gå forbi PC når det gjelder antall enheter på nettet. Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Men, som sagt, det er mye bedre om du skriver det du er ute etter å formidle, heller enn å trakasere og kverulere med loope og pinsett alt jeg skriver. Folk kan jo tro du er en smule pedantisk og rar i toppen Etter å ha lest ditt siste innlegg må rette opp dette. Folk er nå 100% sikker på at du er en smule pedantisk og rar i toppen. Du legger fram udokumenterte antakelser og framtidsvisjoner og presenterer dem som fakta. Det blir ikke mer fakta ved at to gjentar og gjentar. Jeg er helt enig i at internett på mobile enheter kommer til å øke. Men dette blir ikke på mobiltelefoner av typen vi betrakter som mobiltelefoner i dag. Det blir på Xperia-type telefoner og netbooks. Skreddersydde løsninger kommer også til å øke (på vanlige mobiltelefoner), slik som musikknedlasting, men det kan knappes karakteriseres som internett i vanlig forstand. Uansett, når du prøver å forutsi framtiden, så må du forholde deg til fakta. Se her: http://www.internetworldstats.com/stats.htm Økningen i internetbruk (på PC) siden 2000 i Africa (sikkert et av de stedene du regner med at de bare bruker mobiltelefon), har økt med over 1000% totalt, enkelte land med 50 tusen %. Midtøsten har økt med nesten 1200% totalt. Dette skyldes utbygging av bredbånd. Videre framover kan det godt tenkes at tradisjonelt bredbånd blir erstattet av "mobilteknologi-bredbånd" ala Ice, spesielt der hvor bredbånd er lite utbygd i dag, men dette betyr ikke at folk der bruker mer internett på mobilen. Opera Mobile støtter ikke hva som helst. Den nye betaen, er bedre, men den er avhengig av "riktig" hardware. Men du har jo tydeligvis peil på dette, så du kan jo liste opp hvilke telefoner Opera Mobile (kommers-versjonen) virker med Flash på. At det er en teoretisk mulighet er totalt uinteressant, jeg er bare interessert i ting som virker. Og når jeg mener virker, så skal Youtube for eksempel, virke slik den virker på en PC. Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 som viser nye Opera 9.5 Mobile med Flash lite 3.1 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Men dette blir ikke på mobiltelefoner av typen vi betrakter som mobiltelefoner i dag. Det blir på Xperia-type telefoner og netbooks. "Xperia-type" telefoner omfatter jo ganske mange telefoner etter hvert da. iPhone, alle HTC-telefoner, de kommende Android telefonene med G1 i spissen, Nokia xpress Music, med mange fler. Internett på mobilen sprer seg raskt. Mobilt Internett var tidligere kun for "proffbrukeren", men med iPhone, Tube og HTC G1, kommer internett på mobilen til Ola Nordmann, og vi vil definitivt se mer og mer av det i aller nærmeste fremtid, og jeg tror ikke det er særlig lenge til de aller fleste, særlig unge mobilbrukere benytter seg av nettleseren på telefonene sine! Endret 11. oktober 2008 av Lokii Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) som viser nye Opera 9.5 Mobile med Flash lite 3.1 N810 med microB og YouTube http://www.youtube.com/watch?v=vENl3fpJXL4 Endret 11. oktober 2008 av sgiga Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 "Xperia-type" telefoner omfatter jo ganske mange telefoner etter hvert da. iPhone, alle HTC-telefoner, de kommende Android telefonene med G1 i spissen, Nokia xpress Music, med mange fler. Internett på mobilen sprer seg raskt. Mobilt Internett var tidligere kun for "proffbrukeren", men med iPhone, Tube og HTC G1, kommer internett på mobilen til Ola Nordmann, og vi vil definitivt se mer og mer av det i aller nærmeste fremtid, og jeg tror ikke det er særlig lenge til de aller fleste, særlig unge mobilbrukere benytter seg av nettleseren på telefonene sine! Ja, men iPhone, Tube og G1 har for lite pixler. Man må opp i 800x480 for at det ikke bare blir slitsomt, dvs N800-størrelse. Touch HD og Xperia vet jeg har dette, men det kommer sikkert flere fra de fleste fabrikanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg