Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW Automatgirkasse og oljelekkasje

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ikke noen ekspert på reperasjoner på bil, har skiftet plugger, olje, filtre, startmotor og den typen ting, men ikke så mye mer avansert.

Nå har jeg oppdaget at det lekker olje fra girkassen (automatgir, 3-serie, 97-modell). Giren har så smått begynt å fuske ved at den bruker lengre og lengre tid på å skifte om. Selvsagt fordi det er mindre og mindre smøring.

Men før jeg vurderer verksted ville jeg høre her med dere om noen kanskje kan hjelpe meg med informasjon slik at jeg kanskje kan ordne dette selv.

Det jeg lurer på er om det bare er å stoppe lekkasjen og etterfylle olje -

Er det bare til å få ny bunnplate (?) eller pakning, eller må jeg kanskje skifte hele kassen?

Det er jo slik "evigolje" (ATF) på disse, betyr det at det ikke er noen mulighet for å fylle på ny olje som i dette tilfelle med lekkasje? Evt. hvor kan jeg gjøre det om mulig?

Hvis jeg må/bør skifte hele kassen, har noen en formening om hvilken pris vi snakker om da?

Setter pris på om noen kan gi noen råd og vink til dette :-)

Jeg kan prøve å få tatt bilder og lagt opp om det vil være til hjelp.

Endret av Kenny2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vill først begynt med og parkere bilen. Kassa har ikke godt av og bli kjørt med lite olje.

Pga årsmodellen er jeg litt usikker, men mange av disse kassene er vedlikeholdsfrie. Dvs du finner ingen tappe plugg, peilepinne eller noen ting. Noen må f.eks etterfylles/peiles elektronisk.

På disse bmw`ene skal det sitte en klistrelapp på undersiden av bunnapanna(under all møkka). Denne lappen er enten gul, rød, grønn, blå ellerno og gir deg mye info om girkassa.

Uansett så ikke kjør bilen mer før du har fikset lekasjen og fylt på olje. Girkassa høres ikke defekt ut ennå så gi deg mens leken er god:) Fiks feilen før du ødelegger hele girkassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...