Gå til innhold

sjø slag på 1700/1800 tallet


Gunfreak

Anbefalte innlegg

har fått litt dilla på dette etter jeg har lest master and commander og sett filmen med samme navn og sett hornblower serien.

 

det som intriserer meg mest, er ikke de STORE slagene med enorme skip, de episke slagene som det bare finnes noe få av, men mer det daglig dagse, men de mindre skipene, sloops, brigs, og firgater, gjerne små sjø slag med bare en eller to skip pr. side, det er det jeg finner intresant.

 

det er også utrolig hvor mye man måtte kunne for å drive med skip på den dagen, små mange seil å passe på, mye matte og andre ting, som er meget komplisert.

 

det var noe spesielt med de fine seil skipene også egentlig fasinert med hvor mye de fikk plass til på relativt små skip.

 

selv en firgat kunne ha nesten 300 mannskap, det er mye på en så liten plass, når man også tenker på hvor mye mat de hadde med, en frigat kunne ha nok mat for 6 måneder, det er mye mat,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har selv vært på seiltur til Frankrike med Sørlandet (fullrigger). Da fikk jeg kjenne hvor mye arbeid det egentlig var å sette seil, brase og alt dette her. Det er imponerende å tenke på hvor drevne de må ha vært i gamle dager.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha de sjeldne slagene så skal du se nærmere på sjøslagene i siste halvdel av 1800-tallet. Da de såkalte ironclads regjerte havet.

 

Det var ikke så mange store sjøslag i denne perioden, det mest kjente er vel trefningen mellom Merrimack og Monitor vad Hampton Roads i 1862, men man finner andre også. Slaget ved Lissa er vel kanskje det største i denne perioden, ti italienske ironclads i følge med 22 andre skip møtte en Østeriks-Ungarsk flåte med syv ironclads og 14 andre skip. Man finner mange andre dramatiske, om ikke så store, sjøslag i denne perioden også, og ikke minst mange interessante skip. Dette var en periode med store teknologiske fremskritt på området.

 

frigateroyaloak.jpg

 

HMS Royal Oak

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar

her er rang listen brukt av den britiske marine under seilet storhets tid.

 

minst til størst

 

 

Gun brig/cutter, små skip med alt fra 6 til 14 kanoner, det var mange av dem, men hvor mange er vansklig å si,

 

Sloop of war, eller Brig Sloop enkelt det skipet det var flest av i 1815 hadde england 360 av disse, de hadde opp til 18 kanoner i kaliber fra 6pdr til 9pdr.

 

Frigater:

6th rate minste av frigatene, kunne ha nesten 30 kanoner gjerne 12pdrs eller 32dpr carronade

5th Rate, en stor firgat, som kunne ha nesten 300 mannskap og nok mat for 6 måender, den ultimate cruiser, dette var det skipet de fleste ville være på, det betydde prize money, skipene var raske men hadde nok ildkraft til å bite far seg

 

Ship of the line:

4th rate, et skip som var skjeldnet brukt ,da england mente de ikke var sterke nok til å overleve et line battle.

flere 4thrates ble kuttet ned til frigater som Razee, de var ekstra sterke firgater.

3rd rate, helt klart de vanligste ship of the line, faktisk ble 74 gun ships de ultimate ship of the line, de var mer navøvrer bare enn de støre skipene, men hadde nok ildkraft til å tåle store slag.

2nd rate ikke så mange av disse, de var treigere enn 3rd rate uten å ha så mye mer ild kraft. kunne ha 98 kanoner av div kalibere, men de vanligste var 32pdr

1st rate, de største av de største opp til 120 kanoner på 3 dekk, over 850 mannskap

disse var veldig vansklige å styre, men hadde ekstrem ildkraft

men det var fremdeles få av dem, gjerne bare 5-10 stykker av dem, da de var VELDIG dyre,

Lenke til kommentar

en annen festlig ting med denne tiden var prize money.

 

alle skip under ship of the line, ble brukt til å jakte ned fiendens skip, enten det var krigs skip eller handels skip

 

viss man senket skipet så var det alt, MEN om man fikk skipet til å gi opp eller ta skipet ved å borde det, kunne man ta skipet med seg til havnen og det ble da solgt, pengende man da fikk fra salget(unkuldert penger man fikk for lasten) gikk til mannskapet, det ble delt på 8ende deler, 2 åtende deler gikk til kapteien, 4 åtendedeler gikk til andre offiserer og slikt, og 2 åtende deler gikk til det vanlige mannskapet.

 

på denne måten, kunne kapteiner som tok mange skip, faktisk bli meget rik, og dette gjorde dem mektige, så rike og mektige at de kunne blande seg inn i politik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...