SEO Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei, Noen som har økonomisk overblikk, som kan si hva man hypotetisk sparer i måneden (ikke samlet) hvis man øker nedbetalingstiden fra 25 år (si 15-20 år). Jeg er student og vurderer dette til jeg kommer meg ovenpå igjen. Det må nevnes at jeg først skal bet. avdrag i 2012. Kan naturligvis prate med min bank, men prøver meg her først (kanskje jeg blir overbevist i første instans). Lenke til kommentar
SEO Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei, Noen som har økonomisk overblikk, som kan si hva man hypotetisk sparer i måneden (ikke samlet) hvis man øker nedbetalingstiden fra 25 år (si 15-20 år). Jeg er student og vurderer dette til jeg kommer meg ovenpå igjen. Det må nevnes at jeg først skal bet. avdrag i 2012. Kan naturligvis prate med min bank, men prøver meg her først (kanskje jeg blir overbevist i første instans). Glemte det viktigste: lånet er på 2 mill. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 https://www.dnbnor.no/portal/biztools/laanekalk/index.jhtml Hjelper denne? Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvis du per i dag ikke betaler avdrag, så vil det ikke ha noen konsekvenser for deg i dag å øke løpetiden. Du betaler kun renter i dag og disse vil være akkurat det samme uansett løpetid så lenge du har avdragsfrihet. Hvis du derimot hadde betalt avdrag, så ville en økning av løpetiden fra 15 år til 25 år, for et annuitetslån på 2 millioner, til 7,5% rente (en annen ting du glemte å oppgi) redusere månedlig termin fra kr 18.514,- til kr 14.810.- Baksiden med å øke fra 15 år til 25 år, er at samlede renteutgifter over hele lånets løpetid øker fra kr 1.326.303,- til kr 2.432.945,-. Hva du sparer er to delt problemstilling; - Månedlig kostnader går ned med 3.700 kr (20%) men - kostnaden for hele lånet går opp med 1,1 million (83%) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå