Gå til innhold

Pc i russebil - lav pris - kun som mediapc med fjernstyring

Anbefalte innlegg

Hei, vi er en gjeng russegutter som har kjøpt oss en diger blå ford transit CL :D. I stede for det vanlige bilstereoanlegget tenker vi å gå for et oppsett hvor en PC styrer musikk og eventuelt film.

En liste over greie effektgjerrige komponenter:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83986

Er vel rom for forbedringspotensiale her og, så det er bare å komme med forslag =).

Det vi har fra før av er:

- en 19" lcd vanlig PC-skjerm

- Et diiigert batteri

- Transformator

Det er jo en del ting man må tenke på når man skal bygge PC inn i en bil og jeg tror vi har kommet fra til de fleste problemene, men ikke helt svarene.

Problemer å ta hensyn til som vi har kommet på så langt:

- Kondens!

- Demping , spesielt med hensyn på harddisk og DVD-rom

Montering i strikk, forslag fra KnewtFan

- Hvordan bygge den inn, plassering?

- Fjernstyring for enkelhetsskyld

- Boot tid, få den så lav som mulig

Vi har muligens tenkt å bruke en WiiMote og en blåtann-adapter til å styre PC-en med, hvis noen har noen andre gode forslag kom med dem :D.

Planen er også å bruke en eller annen linuxdistrubusjon som er modda for å få minst mulig boot time.

Skjermen tenker vi å bygge inn veggen et eller annet sted, vi må se litt nøyere på hvor det blir mest praktisk. Tenkte også å beskytte denne med pleksiglass eller liknende. Vi tenkte også å bare feste komponenter på en hovedkortplate å bygge dette inn i bilen på en eller annen måte, akkurat hvordan har vi igjen å se. Noen forslag? Kanskje det er tryggere med et lite kabinett?

Men hvordan unngå dette med kondens?

Takker på forhånd for hjelp og tips :D!

M.v.h. Casper

Endret av ArneMaiden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Gjorde dette selv for endel år siden. Vi bygde om hele bilen - pcen ble faktisk en del av inventaret. Tok aldri noe særlig høyde for vibrasjoner og kondens. En dag jeg starta opp vidunderet fikk jeg beskjed om at systemtempen var -3 grader. :) men nok om det.

Problemet er om du bruker omformer (12-220V) så får du ENDEL støy pga at jordingspotensialet er forskjellig.(var det karen på hifisjappa kom frem til)

Lurer på om det greieste er en laptop med billader... bare flekk opp en ekstern skjerm :)

Gudd luck! Det blir fett! :)

Slang med noen bilder jeg, så kan dere se. La fliser fra førersetene og bakover :)

Lenke til kommentar

Jeg har noen ide'er, har selv bygd pc i bil før :)

Jeg brukte ei 12V ATX PSU, denne kunne levere 300W, men kosta ca 1500kr den gang.

Var carputer som solgte den, men dem har jo gitt seg nå.

Til styring brukte vi en Lilliput 7" touchskjerm, dette funka fint :)

Kjørte dvalemodus på systemet for rask boot :) (ca 15 sek fra power on til media programmet var klart)

Men i seinere tid har jeg kommet over div filer fra XP embedded versjonen..

Disse filene gjør at jeg kan låse disken, det vil si at nye filer kan lagres på maskina, men ved reboot er dem borte..

Dette gir flere gode muligheter som f.eks konstant dvalemodus, så da er det det samme om du slår av pc'n på vanlig måte, eller bare slår den rett av ved å kutte strømmen.

Den vil uansett starte oppat fra dvalemodus :)

Denne funksjonen kalles HORM (hibernate once, resume many)

Og om dere bytter ut winlogon.exe med minlogon.exe, da får du raskere innlogging!

Men bakdelene ved HORM, er at musikk og annet må lagres på en egen disk! og denne kan ikke være tilkoblet når du lagrer dvalemodus punktet. (tror dette kun gjelder ved USB disker).

Og en annen ting som kan være en fordel er at du kan flytte hele os'et over på et minnekort, så slipper du å ha harddisk i maskina :)

Dette er en fordel når det er kaldt, er det for kaldt kan du få problemer med å starte windows før disken blir varm. (har selv opplevd dette, da tok det vel 5-10min før windows starta opp).

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill her folkens, dette gjorde ting ganske mye klarere. Begynner å få et bilde av hvordan vi skal ordne dette nå =).

Sjekka ut strømforsyninger. Når jeg tenker over det er det jo helt bortkasta å først gjøre om spenningen til 220V for så å gjøre den om til 12V. Fant denne saken, har ikke funnet noe liknende i norske nettbutikker. Den virker virker perfekt både med tanke på størrelse og den variable spenningen den tåler, fra 6-24V! Har kommet frem til at denne vil koste ca. 700 kr fra USA etter frakt og moms.

Tar fortsatt gjerne i mot nye idèer og forslag =). Lurer spesielt på om noen har noen fikse idèer når det gjelder fjernstyring. Et eller annet blåtann-basert hadde vært konge.

Endret av ArneMaiden
Lenke til kommentar

Sjekk ut et program som heter salling clicker eller noe sånt.

Har testet det en gang i tida, det gjør så du kan bruke omtrent hvilken som helst mobil som BT fjernkontroll for windows.

Hadde litt problemer med å sette det opp i Windows, men fikk det til te slutt.

Finnes vel også bedre programmer, men dem funker sikkert ikke på like mange mobiler.

Mener også at jeg testa et mye bedre program en gang, men dette funket vel bare på symbian s60 mobiler. (nokia smart phones)

Men husker ikke navnet i farta..

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel PC i bilen i 1 års tid. Brukte en helt vanlig IBM DeathStar, fastmontert på et hovedkort brett. Hadde absolutt ingen problemer med at disken døde. Forøvrig hvis du er urolig for at disken skal dø, kan du jo bruke en 2.5" disk. Min stod på høykant, og disken lever i beste velgående i routeren min den dag i dag(nåja, den har noen dårlige sektorer, men er ikke sikker på om dette kommer av å hatt den i bilen, forøvrig blir jo disse bare markert).

Til frontend kan det jo være kult å se på de forskjellige løsningene som finnes.

mp3car.com er siden for dere, hvis dere skal få dette til å se noenlunde tøft ut.

http://www.mp3car.com/vbulletin/front-ends/

Lenke til kommentar

Oioioi, var mange gode innspill her nå =).

Vi har planer om å bruke XMBC som front end. Tror vi skal bruke Arch linux som OS, selvfølgelig med modifisert spesielt til vårt bruk. Den idèen om å starte rett inn i mediespilleren var også ganske smart. Angående skjermen tror jeg vi skal snekre den inn i en kasse sånn at den blir godt festa. Begynner å ta form her nå.

Vi har forøvrig fått seter til bilen! ^^ Så nå har vi ni seter og faktisk veldig god plass.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte på det også. Enten USB kort eller et eller annet flash kort, samme som du kan bruke i Asus Eee f.eks. De får du jo også til en rimelig penge.

Edit: Sjekka priser på 16gb usp-minnepenner. Det var jo faktisk meget rimelig =). Et par hundre kroner!

Endret av ArneMaiden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...