Gå til innhold

Finner ikke sata harddisk i diskmanagement

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg finner ikke igjen sata harddisken min i disk management. Får dette problemet hver gang jeg formaterer, men har bare gjort det et par ganger før, så det har gått helt i glemmeboka hvordan dette gjøres. Jeg har lagt inn silicon image raid og selvfølgelig sjekka disk management. Noe mer jeg kan gjøre?

Takk for all hjelp!

- Gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn windows raid driveren til silicon image kontrolleren du har.

Eller hvis sil kontrolleren din ikke er satt opp med raid - installer SATALink kontrolleren til silicon image.

Se i device manager.

Har du gult utroptegn mangler du driver for kontrolleren/enheten.

Hvilken SIL er det . 3112,3114,3132 ... ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hmm, jeg får det fortsatt ikke til å fungere. La inn drivere på nytt, men vil fortsatt ikke vises i diskbehandling. Har også prøvd å legge inn "sataraid 5" ellernoe, som ble anbefalt fra asus siden. Harddisken dukker forresten opp både når jeg starter pcen og når jeg formaterer. Der står den som ukjent disk. I tillegg finner jeg den i dette "sataraid5"-silicon image programmet. Flere tips?

Lenke til kommentar

Er det en singel disk uten JBOD eller raid-level definert skal du ikke legge inn raid-drivere ei heller sette sil kontrolleren på hovedkortet til raid mode.

Hva du har hatt disken som tidligere er det bare du som vet..

Er "denne" disken benyttet på samme hovedkort/kontroller tidligere eller er den "overført" til nytt.

Hadde vært fint om du opplyser om OS , hovedkort du benytter også.

Edit:

Det er et par ting du må prøve å huske mtp hvordan du satt det opp.

1)SIL 3114 lar deg definere et raid array med 1.disk i.

Det kan være raid-0 med 1 disk , eller JBOD.

2)Eller du kan bare ha disken koplet til SIL 3114 sata porten uten å ha definert raid array som nevnt over.

Ved pkt. 1) installerer du 3114 raid kontrolleren fra Silicon Image.

Ved pkt. 2) installerer du 3114 SATALink kontrolleren fra Silicon Image.

Disse to er to ulike driver pakker.

3)Neste ting er om du har hatt disken som "Dynamisk Disk" enablet i windows.

Hvis så er tilfelle må du i diskbehandling på en "nyinstallasjon" av win høyreklikke helt til venstre på "ukjent disk" og velge importere.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, men jeg kan kanskje anta at det er en singel disk uten noe som helst. For når jeg prøver å lage raid level før windows, så kan jeg ikke lage noe annet en JBOD, men da må jeg formatere.

Denne disken har blitt brukt på samme hovedkort ja. OSet er XP PRO sp3 og hovedkortet er Asus A8N-SLI Premium.

Jeg vet at jeg har innstallert noen raid/scsi drivere før, men jeg aner ikke om det hadde noen hensikt. Men jeg får alltid dette problemet hver gang jeg formaterer.

Lenke til kommentar

Dette er det som står før windows starter opp:

post-44387-1223564668_thumb.jpg

Kan hende du tolker mer ut av det enn meg. Jeg tror ikke det er raid, for jeg kan ikke huske at jeg noen gang har lagd raid / arrays osv som jeg ser man kan gjøre her..

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Den finner jo en disk på det bildet der.

WDC WD5000AACS-00ZUB

Eneste du trenger da er å installere SATARaid driverene for SIL3114

Åpne Enhetsbehandling og under "SCSI and RAID Controllers" skal

Silicon Image SiI 3114 Controller være hvis installert.

Hvis kun ? vises under "ukjente enheter" trykk egenskaper på denne og oppdater driver og pek på SIL...inf fila fra den opp pakkede RAID driver zip fila.

Du kan ikke bruke SATALink kontrolleren som linket til tidligere , da iflg manualen kan du kun sette SIL3114 RAID kontrolleren til enabled/disabled og ikke IDE(Satalink) modus.

Kortet ditt har dog 4 nVidia SATA porter - må du virkelig benytte 3114 SIL portene ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

hmm, rart at den skal være så vrang nå da..

Jeg har bare 4 sataporter slik jeg kan se det: Bilde

Bruker de røde nede i venstre hjørne, og har alltid gjort det.

Slik ser enhetsbehandlingen ut nå:

post-44387-1223582871_thumb.jpg

Det står da at driverne er innstallert og kjørerer.

Men!! Kan dette være harddisken tro?

post-44387-1223582876_thumb.jpg

Har prøvd å innstallere div. sata/raid drivere der, men det funka særs dårlig.

Endret av .vision
Lenke til kommentar

SIL 3114 SoftRAID-5 er kontrolleren du skal konsentrere deg om.

Se dessuten denne FAQ hos Asus

http://support.asus.com/faq/faq.aspx?no=26...SLanguage=en-us

Why can't I find any SATA HDD during installing WinXP SP2 when I connected single SATA HDD to SI3114R RAID controller?

Answer

Due to firmware limitation, SI3114R can't support single SATA HDD unless setting SATA at JBOD (single) mode in the Silicon Image RAID configuration Utility. Besides, please prepare a disk with SI3114R driver and press F6 to load the driver during WinXP SP2 installation.

post-35394-1223588350_thumb.png

Lenke til kommentar

Se du den i disk behandling nå eller gjør du det ikke.

Med det mener jeg se selve DISKEN selv om den er "unknown" , ikke at du ser partisjon(er) på den .

Kan være du har den laget som dynamic disk som nevnt før.

Da må disken importeres ved hver nyinstallasjon/formattering.

Lenke til kommentar

Ja, da ble det en noenlunde happy ending på denne posten allikevel da. :thumbup:

Jeg kobla til harddisken til mediasenteret (som faktisk har et meget billig hovedkort i MSI K9AGM3). Dette fungerte med en gang, og jeg har tilgang til filene mine igjen. Det utrolige er at det ikke skal gå med Asus SLI-Premium, men jeg gidder ikke prøve noe mer nå før jeg får det nye kabinettet jeg bestilte i går.

Tusen takk syar for at du fulgte meg igjennom posten og lærte meg nye ting på veien :)

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...