Gå til innhold

vidvinkel10-17 alt blir buet? hjelp....


Anbefalte innlegg

hei

 

har kjøpt pentax k20 m 18-55 objektiv , detter synes jeg er bra , men har nå fått kjøpt 18-250 pentax og 10-17 pentax .

alt er ok , men VIDVINKEL objektivet 10 - 17 skjønner jeg ikke så mye av ,trodde jeg skulle få mere inn på bilde men var ikke klar over at alt skulle bli ; skeift/buet også nårjeg ikke somer inn . er alle vidvinkel objktiver slik eller har jeg bestilt feil ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har "kjeftet" litt på deg i en annen tråd om dette objektivet, men kan gjenta det her også. Kikket du overhodet ikke på bilder som er tatt med slike ekstreme brennvidder før du handlet?

 

Hvis du hadde tatt deg tid til å bli skikkelig kjent med kitzoomen først, så hadde du sett samme tendensen på 18mm der også. Og den effekten blir større dess lenger ned du kommer. Det er jo en optisk effekt som gjør at du får mer med på bildet. Verden forminsker seg ikke for din skyld, det er optikken som forvrenger verden slik at den passer inn i bilderammen din. Og det er umulig å gjøre det uten forvrengning i større eller mindre grad.

 

Jeg er litt takknemlig for at du har gjort den tabben, slik at jeg kan komme med tanken om å ta det litt rolig i svingene. Ingen er modne for ekstreme brennvidder før de kan et minimum om foto. Denne minimumsgrensen har du ikke nådd enda, og det er mange med deg. Altfor mange handler noe som hypes av de mer erfarne fotografene ukritisk. Ikke gjør det. La pengene hvile litt lenger i lommene før dere kjøper noe dere ikke vet hva er enda. Ideen om at penger brenner i lommen er ikke bokstavelig ment. De brenner kun hvis du tenner på dem, og det er jo helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Ideen om at penger brenner i lommen er ikke bokstavelig ment. De brenner kun hvis du tenner på dem, og det er jo helt unødvendig.

Er enig i alt du sier utenom dette. De siste dagene har vi vel vært vitner på at penger FAKTISK kan brenne i lomma. Se på de islandske bankene i England. Her er det noens sparepenger som står i fare for å brenne opp.

Lenke til kommentar

hm ,ja det var det i england jeg tenkte på og ble redd for at de skulle brenne opp!!!!. nei synes vel at Pm normal gir meg ett greit svar ,men det er nå engang slik at vi som er ferske må igjenom litt "prøv og feil" der dere nok har vært en gang og da skjer slik som dette synes også det var fin side der vi ser rute nettet , men det funka ikke denne gang men nå da jeg VET om siden skal den nok brukes før neste kjøp, trodde faktisk at fisheye var det som ble buet og at vidvinkel ikke var så "gæli" for dette ble j...... bua!!! :-)

takk for fine svar de var til hjelp.

Lenke til kommentar

Så da ser det ut som om du har kjøpt deg en fisheyezoom ve en feiltakesle. Da har du to valg:

 

1. Du kan si pokker også, og gå tilbake til selger og få byttet, evt legge det ut for salg på finn.no eller foto.no.

 

2. Du kan si, HEY! jeg har en fisheyezoom. Kult! Og så kan du utforske hvilke kuløe bilder du kan ta med det. Søk litt rundt og få tips og hint.

Lenke til kommentar
trodde faktisk at fisheye var det som ble buet og at vidvinkel ikke var så "gæli" for dette ble j...... bua!!! :-)

 

Har du Pentax 10-17mm? Da ER det fisheye.

 

Har du Pentax 12-24mm? Det er det vidvinkel zoom.

12mm_distortion.png

Pentax 12-24mm på 12mm.

 

fikk ikke den beskjeden i foto butikken ,desverre men har jo nå sett at det nytter bra og bruke forumet for å få hjelp (av mensker som IKKE skal selge) så derfor ett nytt spm: hvor finner man bilder av dette tatt med fisheye og vidvinkelsom ,tror jo det er litt forskjell på hva man får med seg på 18 og 12 også ?skjønner jo at det ikke er så bra som 10 men ....den buinga skjønner jeg ikke hvem som har brukfor?

Lenke til kommentar
fikk ikke den beskjeden i foto butikken ,desverre men har jo nå sett at det nytter bra og bruke forumet for å få hjelp (av mensker som IKKE skal selge) så derfor ett nytt spm: hvor finner man bilder av dette tatt med fisheye og vidvinkelsom ,tror jo det er litt forskjell på hva man får med seg på 18 og 12 også ?skjønner jo at det ikke er så bra som 10 men ....den buinga skjønner jeg ikke hvem som har brukfor?

 

http://www.pixel-peeper.com/ er et kjekt nettsted, der man kan se bilder tatt med omtrent alt som kan krype og gå av objektiver ;)

 

Werner

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke at han ikke behersker vidvinkel, men derimot at han uten å vite det har kjøpt et fisheye-objektiv. Fisheye har jo også sine bruksområder, men dersom man forventer en normal vidvinkel vil bildet naturligvis framstå noe forvrengt. Du skulle nok ha kjøpt Pentax 12-24mm i stedet. Det er det normale vidvinkelobjektivet til Pentax APS-C.

 

Se eksempler her:

 

12-24mm

10-17mm fisheye

 

Som du ser, kan du få flotte bilder med fisheye også. Det gjelder bare å være kreativ.

Lenke til kommentar

har sjekket litt nå og fått byttet 10-17 objektivet i et 12-24 VIDVINKEL !!! da jeg synes dette med PLUGGINS hørtes vondt ut...og jeg har kjøpt /brent av mine kr , for å kose meg ,ikke ha det vondt. med ny vidvinkel så alt mye bedre ut og jeg kan fortsette å utforske min pentax og mine objektiver ,samt spare til neste gang jeg får lyst til å pyrre litt...

takk for hjelpen .blir nok ikke siste gang jeg spør om det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...