Gå til innhold

Luftgjennomstrømning i Chieftec kabinett


cockpit

Anbefalte innlegg

Spec.:

HK: Abit SD7-533

CPU: Pentium 4 [email protected]

 

Jeg har en litt høy temp. i kabinettet (45C idle) mitt og dermed litt høy temp. på prosessor (47C idle) så jeg tenkte det er på tide å flytte litt luft.

 

Det er pr. idag ingen andre vifte-elementer i kabinettet mitt enn de viftene som fulgte med Chieftec boksen og prosessoren.

 

Jeg har nå kjøpt meg en Papst vifte, og regner med å kjøpe en til.

 

Men er det noen som har tips på hvor i kabinettet jeg burde plassere viften(e) og om de skal blåse eller suge?

 

Idag så suger vifta i kabinettdøra lufta ut og prosessorvifta blåser på kjøleren. Tenkte kanskje det ville vært lurt å sette inn en vifte lavt i front på kabinettet til å suge luft inn... Da helst med et filter av et eller annet slag (strømpebukse e.l.).

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter du en innsugning vifte nede i front, så får du inn litt kald luft der (dvs. romtemp). Skal du kvitte deg med litt av den varme tuften som stiger opp i kabinettet, kan du jo montere en utblåsnings vifte høyt bak. Eller i toppen av casen.

 

Akkurat. Vifta i døra på kabinettet står jo en smule høyere opp enn den laveste viftebraketten i front. Dørvifta vil vel muligens fungere som en utblåsning for frontvifta kanskje...

Lenke til kommentar

Hmmm.. vet ikke, men jeg tenkte litt på hva som skjer hvis du snur dør-vifta. Denne vil da blåse inn på cpu-vifta, som igjen blåser på cpu-ribba. Det kan oppstå ett turbulens problem, men dette vet jeg ikke.. men det er det garantert noen andre her som vet.. vent noen timer, og se hva som blir postet..

Lenke til kommentar
Jeg hadde montert 2 papst 19Db bak som blåste inn i kabinette. da fikk jeg MYE høyre temp på cpu ca 60.C vanlig er rundt 50.C sett heller som anbefalt 1nede som suger inn luft en oppe som blåser ut

 

Det høres ut som det er den jevne oppfatningen, ja. Én nede, som suger inn, og en eller to oppe, som blåser lufta ut.

Lenke til kommentar
Hmmm.. vet ikke, men jeg tenkte litt på hva som skjer hvis du snur dør-vifta. Denne vil da blåse inn på cpu-vifta, som igjen blåser på cpu-ribba. Det kan oppstå ett turbulens problem, men dette vet jeg ikke.. men det er det garantert noen andre her som vet.. vent noen timer, og se hva som blir postet..

 

Det var faktisk slik jeg hadde det. Trodde faktisk dørvifta mi sugde ut, men det gjorde den altså ikke.

 

Nå har jeg imidlertid satt Papst vifta mi i øverste viftebrakett i kabinettet til å suge ut luft. Det hjalp litt på system tempen, men ikke nevneverdig på CPU tempen. 43C idle systemtemp og 43.5C CPU temp.

 

Mon tro om det ikke ville vært bedre å satt både CPU vifta og dørvifta til å suge. Og kanskje en i toppen til å suge ut også. Og til sist en nederst til å blåse inn.... Tror jeg skal tegne meg noen diagrammer. Poster dem kanskje her senere.

Lenke til kommentar
fyll opp alle vifteplassene dine med papst 19db

 

Det er jo greit nok, men de må jo suge og blåse i et visst system, slik at luftflyttingen blir noenlunde logisk. Dessuten, hva gjør jeg med alle viftekontaktene jeg ikke har kontaktpunkter til på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Det er jo greit nok, men de må jo suge og blåse i et visst system, slik at luftflyttingen blir noenlunde logisk. Dessuten, hva gjør jeg med alle viftekontaktene jeg ikke har kontaktpunkter til på hovedkortet?

 

Har du loddebolt? og ducttape? Mekke en baybus :)

 

Blåse er som regel mer effektivt enn å suge. Prøv selv, legg en sukkerbit 10cm fra snuta og blås den vekk. Det går fint :) Prøv så det samme, men nå skal du suge den i deg :lol:

 

Ville heller satsa på å på blåst inn luft, fremfor å suge ut, men begge deler er tydligvis viktig!

Lenke til kommentar
Har du loddebolt? og ducttape? Mekke en baybus :)

 

Blåse er som regel mer effektivt enn å suge. Prøv selv, legg en sukkerbit 10cm fra snuta og blås den vekk. Det går fint :) Prøv så det samme, men nå skal du suge den i deg :lol:

 

Ville heller satsa på å på blåst inn luft, fremfor å suge ut, men begge deler er tydligvis viktig!

 

Ahhh. Nei, er ikke noe særlig elektriker av meg. Det blir vel ikke flere vifter på meg da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...